Technologie, Werk

Trendboekje ‘TechKnow 2013’ om jongeren voor techniek te enthousiasmeren

Afgelopen week is het jongerentrendboek TechKnow 2013 (pdf) gepubliceerd, bedoeld om technische bedrijven handvatten en tips te geven voor een goede communicatie met (nieuwe) jonge werknemers. Hoe kom je met jongeren in contact, wat houdt hen bezig en hoe zijn ze te enthousiasmeren voor de techniek? Op die vragen geeft de uitgave van TechniekTalent.nu antwoord. TechKnow is gebaseerd op het Bètamentality-model, dat verschillende typen jongeren onderscheidt, die ook uiteenlopende motivaties hebben om voor techniek te kiezen.

“We proberen vooral de jongeren te bereiken die nog niet vanzelfsprekend voor techniek kiezen, maar er wél interesse voor hebben. Die aandacht wekken is één van de hoofddoelen van het Techniekpact. TechKnow biedt goede handvatten aan bedrijven om zó te communiceren dat het aansluit bij de leefwereld van jongeren. Dat is wezenlijk om de komende jaren voldoende instroom voor de technische sector te realiseren.” [André van der Leest, TechniekTalent.nu]

Er kiezen momenteel te weinig jongeren voor een technische opleiding en carrière. Om Nederland concurrerend te houden zijn talenten nodig, veel talenten. Bovenop de verwachte instroom vanuit het onderwijs kunnen bedrijven uitdagend werk bieden aan duizenden extra technici. Tegelijk gaat de komende jaren een groot aantal technici met pensioen. Het Techniekpact moet de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven bevorderen, de kwaliteit van het techniekonderwijs verbeteren en bij meer jongeren belangstelling wekken voor techniek.

Een eerste editie in 2011 had vooral tot doel het technische bedrijfsleven bewust te maken van de noodzaak om meer jongeren geïnteresseerd te krijgen in de techniek. De tweede uitgave is praktischer geworden met meer voorbeelden en tips. TechKnow is gratis te bestellen op www.techknow.nu. De publicatie is gemaakt door YoungWorks.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019