Kortjes: Kuikentje Piep is dé hit, Tumblr verslaat Facebook, Lego is klantvriendelijk, en meer (week 2, 2013)

Jan 13, 2013 No Comments by

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Memes have exploded in popularity in the past year, they are an entertaining and convenient way to share an experience with others; Mashable even says that meme culture is the new rock and roll (Ypulse)

Disney in the coming months plans to begin introducing a vacation management system called MyMagic+ that will drastically change the way Disney World visitors do just about everything: “If we can enhance the experience, more people will spend more of their leisure time with us” (NY Times)

Facebook is starting to show its age, according to a recent survey of younger social media users; Tumblr was the most popular network, beating out not only Facebook, but also its newly acquired image-sharing site, Instagram (Garry Tan; via Social Times)

Formerly world-famous for instant film camera innovations, American-based company Polaroid branches out further into the consumer electronics market by launching a 7-inch tablet designed specifically for children (PSFK)

Lego is back with another generation of MindStorms, the company’s consumer robotics line aimed at introducing application programming to a younger generation; MindStorms works as a bridge to connect software programming with real-world, physical actions (TechCrunch)

Lego is making great customer service look like child's play; 7-year-old Luka Apps spent his Christmas money on a Lego Ninjago Ultra Sonic Raider set—but then lost the Jay ZX ninja figure on a shopping trip with his father; Luka decided to write a letter to Lego (AdFreak)

Even the Super Bowl is going Gangnam Style; Psy, the South Korean global phenomenon who set social-media popularity records with his Gangnam Style YouTube music and dancing video, will star in a Super Bowl commercial for Wonderful Pistachios (USA Today)

In case you enjoy skipping rope and have always needed a little jingle about your pastime, Tweenchronic has got the record of the year for you; this new tween duo has a fairly catchy, dubstep-y song about a hot new dance craze called the 'skip rope' (Mashable)

Muzikaal gezien kon het jaar volgens sommigen niet slechter beginnen, dé hit van dit moment is namelijk Het Kuikentje Piep van Pulcino Pio; het van oorsprong Italiaanse beestje verovert niet alleen Nederland, maar alle Europese hitlijsten (NOS op 3; AD)

Bij de Efteling zijn ze kennelijk zo onder de indruk van de megahit Kuikentje Piep dat ze besloten zelf met het nummer aan de slag te gaan; op YouTube is Geitje Benjamin Bèèèèh te bewonderen, waarin de bekende figuren uit het Sprookjesbos voorbij komen (Omroep Brabant)

Ruim de helft van muziekverkopen in de VS betreft nu al digitale nummers en albums, blijkt uit onderzoek van Nielsen SoundScan en Nielsen BDS; het is voor het eerste dat de fysieke verkopen (in winkels) zijn gepasseerd (Emerce)

Het enige dat het onderzoek 'muziekvoorkeur voorspeller voor crimineel gedrag' laat zien is dat jonge pubers die van rebelse muziek houden, grote kans hebben een paar jaar later ook rebels gedrag te gaan vertonen, die conclusie kan voor niemand wereldschokkend zijn (Diep Onderzoek)

Een op de zes heeft wel eens een klap gehad van hun vriend of vriendin (18%), een klap in een relatie moet best kunnen, vindt 14%; het zijn juist de meiden die sneller hun handjes laten wapperen (1V Jongerenpanel)

De kersverse site gepestmaartrots.nl heeft al veel positieve reacties gekregen; een van de initiatiefnemers is musicalster Jamai Loman, op de site wil hij verhalen van onbekende en bekende mensen over pesten verzamelen (AD)

Belgische 9- tot 16-jarigen brengen gemiddeld 86 minuten per dag online door, aldus de KuLeuven; toch zijn ze niet zo digitaal vaardig als we soms denken en bovendien komen jonge tieners onvermijdelijk in contact met online risico’s zoals seksueel getinte beelden of cyberpesten (X, Y of Einstein)

Van een strijd met Facebook is geen sprake meer; Hyves kiest eieren voor zijn geld en zoomt in op de enige doelgroep waar nog constant nieuwe aanwas is: kids en jongeren tot een jaar of vijftien (Emerce)

T-Mobile heeft vanaf 18 februari 2013 als enige operator in Nederland de licentie om MTV Mobile aan te bieden; de samenwerking tussen VIMN en T-Mobile biedt verschillende mogelijkheden, zoals het op verzoek bekijken van MTV-programma’s (Emerce)

Lipton Ice Tea heeft Brisk gelanceerd, een 'lekkere dorstlesser' in drie verfrissende smaken; hiermee mikt producent Unilever vooral op de schooljeugd, die in pauzes en na de lessen graag een iets cooler designdrankje ter hand neemt (MarketingTribune)

Axe biedt jongeren de kans om een een reis naar de ruimte in 2014 te winnen; om zijn astronauten op te sporen, lanceert het Unilever-merk de ‘Axe Apollo Space Academy’ (AASA), samen met een van de eerste mannen die voet op de maan zette: Buzz Aldrin (De Standaard)

Kleuters leren meer moeilijke woorden van bewegende illustraties in digitale boeken dan van gewone prentenboeken, blijkt uit onderzoek van Daisy Smeets, waarop ze promoveerde aan de Universiteit Leiden (NJi)

Emma en Daan zijn nog steeds de populairste kindernamen, meldde de Sociale Verzekeringsbank; slechts twee jongens kregen dezelfde voornaam als turnkampioen Epke, er werden tien Ranomi's geboren (NU.nl)

Jongeren hebben na een jaar van aangekondigde bezuinigingen en oplopende jeugdwerkloosheid nog altijd een rooskleurig toekomstbeeld voor ogen; over de Nederlandse economie zijn ze minder positief (1V Jongerenpanel)

Schoolorganisatiekenmerken, vriendschapsselectie en de invloed van vrienden beïnvloeden het rookgedrag van scholieren; promovendus Chip Huisman concludeert tevens dat bij een negatieve houding van ouders over roken de kans dat hun kinderen roken afneemt (Gezondheidskrant)

The Scottish government rolled out a 'Drinking Mirror' app, which lets users upload photos of themselves to show how their faces could age if they keep imbibing at their current rate: "Deeper wrinkles, red cheeks and weight gain are just some of the visible effects of regular heavy drinking" (CNN)

Binge drinking among women and girls is a health problem that is serious but under-recognized, the Centers for Disease Control and Prevention says in a report; about 1 in 8 women and 1 in 5 high school girls are consuming four or more alcohol drinks on an occasion (USA Today)

About one in 25 U.S. teens has attempted suicide and one in eight has thought about it; researchers said those numbers are similar to the prevalence of lifetime suicidal thinking and attempts reported by adults – suggesting the teenage years are an especially vulnerable time (Fox News)

In a recent online trend, teen girls have been posting silly photos of themselves that are then altered to include blunt advice to each other, about things like how to dress more appropriately, but some of the photos have then gone viral, and led to what some are calling a new form of teen shaming (ABC News)

Students don’t want to find just any old job when they graduate: 15% of college graduates start their own businesses directly out of college, over 3 times as many as 20 years ago (Smarterer)

Emma Orlow (17) and Emily Cohn (18) are orchestrating the debut of their documentary project 'The Do Not Enter Diaries', and in weekly episodes, they promise to usher the viewer past the closed bedroom door — the velvet rope of adolescence (NY Times)

Kortjes

About the author

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.
No Responses to “Kortjes: Kuikentje Piep is dé hit, Tumblr verslaat Facebook, Lego is klantvriendelijk, en meer (week 2, 2013)”

Leave a Reply