Geld, Retail

Onderzoek Kieskeurig.nl: ‘Aantrekkende economie geen invloed op bestedingspatroon Sintcadeaus’

Vier van de vijf Nederlanders (80%) kunnen niet wachten tot de feestdagen zich aandienen, blijkt uit de enquête over Sinterklaas die Kieskeurig.nl uitvoerde onder ruim 900 respondenten. Ondanks dat de crisis over z’n hoogtepunt is, is driekwart van de ondervraagden niet van plan meer uit te geven dan de afgelopen jaren. Meer dan de helft van de Nederlanders viert Sinterklaas dit jaar; 69%, viert de feestdag met Pakjesavond en bijna de helft doet aan de traditie schoen zetten.

Gemiddeld wordt er niet meer dan €100 uitgeven aan Sinterklaas, dat is inclusief pakjes en schoencadeaus. Een cadeau voor Pakjesavond kost tussen de €10 en €50 en aan schoencadeaus besteedt men bij voorkeur niet meer dan €5. De consument oriënteert zich voornamelijk op sinterklaascadeaus door speelgoedfolders en -boekjes en koopt bij voorkeur in fysieke winkels. 79% koopt sinterklaas cadeaus in winkels, de rest online. De cadeaus worden op tijd ingekocht. Driekwart van de Nederlanders die Sinterklaas vieren, koopt de cadeaus voor Pakjesavond minimaal 2 weken van tevoren.

Bouwspeelgoed (19%), games (17%) en knutselspullen (16%) zijn het populairste speelgoed op de verlanglijstjes van kinderen. Dit is op Kieskeurig.nl terug te zien in het zoekgedrag naar speelgoed (in de maand november wordt op de vergelijkingssite het meest gezocht naar games, bouwspeelgoed en elektronisch speelgoed). Zie onderstaande infographic voor een overzicht van alle bevindingen.

Infographic Sinterklaas 2015

De meeste Nederlanders weten niet waarom wij op 5 december Pakjesavond vieren; 32% zegt dat we het vieren vanwege de geboorte van Sint Nicolaas op 5 december, 26% zegt dit oprecht niet te weten. De overlevering vertelt ons dat Sinterklaas wordt gevierd omdat zijn sterfdag op 6 december is. De avond voorafgaand werden schoentjes gevuld met snoep en speelgoed. Wel weet 81% waar de Goedheiligman vandaan komt, dat is Turkije. Volgens 17% komt de Sint uit Spanje. 

PS  Het fotootje bovenaan dit bericht komt uit onderstaande Sinterklaas-commercial van V&D. De winkelketen wenst alle klanten ‘Prettige Geefdagen’. Sympathiek: “Nederland is steeds beter in geven. Want krijgen vinden we leuk, maar geven voelt nog veel beter! En daar weet Sint alles van. Dus verrast hij graag het hele stel met cadeaus van V&D of…nou ja, je snapt hem wel.” (En daar komt Kieskeurig om de hoek kijken, want daar kunnen consumenten prijzen vergelijken ;-)).

Previous ArticleNext Article
Dennis Hoogervorst
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *