Characters

Character Na-aapje geeft gezonde voorbeeld

"Je kind leert door alles wat jij doet na te apen."

Met de vraag 'Geef jij ook jouw Na-aapje het gezonde voorbeeld?' vragen het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) en het Voedingscentrum aandacht van ouders voor hun eigen voorbeeldgedrag. Onder het motto 'een gezonder kind begint bij een gezond voorbeeld' worden ouders van jonge kinderen bewust gemaakt van hun eigen eet- en beweeggedrag en worden ze uitgedaagd om hun eigen gedrag te testen.

De hoofdrol in de campagne is voor het speciaal ontwikkelde character 'Na-aapje'; de kinderlijke verbeelding van het na-aapgedrag dat de kleintjes moeten vertonen. Na-aapje komt terug in alle uitingen, zowel online (campagnesite, bannering, advertorials) als offline (print) en in twee kinderboekjes.

Op www.hetgezondevoorbeeld.nl staat een test van negen vragen waarin thema’s aan bod komen zoals: ontbijten of niet, televisie kijken of naar buiten gaan, de auto nemen of de fiets. Aan het einde van de test krijgen ouders persoonlijk advies hoe goed ze het al doen, en waar ze eventueel kunnen verbeteren. Daarna is er de extra mogelijkheid om gratis aan te melden voor de coaching-site 'mijn gezonde voorbeeld', waar verbeterpunten worden omgezet in concrete actiepunten.

In onderstaande video wordt een en ander uitgelegd.

"Ouders kunnen concreet de uitdaging aangaan en hun plannen uitvoeren. Door samen met bijvoorbeeld partner of vrienden in kleine stappen hun eet- en beweeggewoonten te verbeteren."

Voor professionals in de (jeugd)gezondheidszorg, voedingsvoorlichting en kinderopvang zijn diverse materialen ontwikkeld om ouders bewust te maken van hun voorbeeldgedrag. Naast de online test en 'mijn gezonde voorbeeld' zijn diverse uitingen gratis te bestellen:

  • Mini-zines in speciale displays: acht verschillende kleine tijdschriftjes met tips en weetjes over gezond eten en voldoende bewegen;
  • Voorleesboekjes: de avonturen van Na-aapje laten kinderen zien hoe leuk het is om lekker te bewegen en gezond te eten.
  • Instuif-toolbox voor lokale partijen: hulpmiddel om een laagdrempelige bijeenkomst rond gezond eten en voldoende bewegen in de buurt te organiseren.
  • Posters Na-aapje: set van twee posters voor in wachtkamer, hal of praktijkruimte.

De campagne wordt van augustus tot en met oktober 2011 intensief gepromoot met behulp van advertenties en banners in verschillende bladen en websites gericht op ouders van jonge kinderen. Het programma is een samenwerkingsinitiatief van NISB en het Voedingscentrum in opdracht van ZonMW. De uitingen vallen onder het koepelthema Zorg en Gezondheid van de rijksoverheid 'Gezond opgroeien. Daar doen we het voor.'

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021