"Voor studenten die een Rabo Studenten Actiepakket openen, staat een gratis fiets klaar."
Hoewel ik de laatste tijd veel literatuur tegenkom waarin het belang van 'engagement' benadrukt wordt, lijkt in de praktijk ook het tegengestelde steeds vaker lijkt te gebeuren: klanten worden 'gekocht' in plaats van gewonnen. Zo voeren dagbladen acties waarbij producten cadeau worden gedaan die de prijs van het bijbehorende abonnement overstijgen.
Ook in de financiële wereld gebeurt dit. Tijdens de introductieweken in de studentensteden deelt Rabobank momenteel gratis fietsen uit bij het openen van een rekening. De belangrijkste voorwaarde is dat de studiefinanciering daarop bijgeschreven wordt, maar da's geen onoverkomelijke ruil voor een vervoersmiddel.
Win-win-situatie: student blij met cadeau, de bank een nieuwe klant. Een slimme investering in de toekomst?
Rabo heeft natuurlijk iets met fietsen, dus heel branchevreemd is de actie ook weer niet. Maar daarna is het een kwestie van een band opbouwen met de doelgroep. Dat de kleuren en het logo op de fiets dagelijks in het zicht zijn, zal daar een beetje bij helpen. Maar niet voldoende, lijkt me…
PS Op basis van jaren weggeefervaring (denk aan de opblaasbank) claimt ABN-Amro te weten wat studenten écht willen, en geeft 40 euro toe bij een Studenten Pakket.