Characters, Eten en drinken

[Promotieonderzoek] ‘Passende figuren en interactief voorlezen zetten kleuters aan tot gezonder eten’

Kleuters kiezen eerder voor groente en fruit als er een getekend figuur op de verpakking staat. Niet alleen bekende tekenfilmfiguren zijn effectief; ook onbekende characters die passen bij het product (bijvoorbeeld een konijn op een zak wortels) maken gezonde producten aantrekkelijker voor kleuters en doen hen hier eerder om vragen bij hun ouders. Dat blijkt uit onderzoek naar de invloed van getekende figuren op productverpakkingen en in prentenboeken op de gezonde keuzes van 4-6-jarigen.

Uit de studie komt ook naar voren dat kleuters eerder groente willen eten als zij worden voorgelezen uit een prentenboek over een figuur dat graag groente eet. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat het kind tijdens het voorlezen vragen beantwoordt over het verhaal (interactief voorlezen). Met dit onderzoek (pdf) promoveert Simone de Droog vandaag aan de Universiteit van Amsterdam (UvA).

De Droog ontving samen met collega-communicatiewetenschappers Moniek Buijzen (UvA en RU Nijmegen) en Esther Rozendaal (RU Nijmegen) een subsidie van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) om de resultaten uit haar proefschrift uit te werken tot een multimediaal concept (pdf). Dit concept zal onder andere bestaan uit prentenboeken, een app en een website waarmee kinderen via scholen en ouders in aanraking komen met ‘De Groentefroetels’: vier  getekende dieren die het eten van groente en fruit leuker maken. Dit project wordt gelanceerd in 2014.

Zie Bitescience voor meer info.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

4 Comments

  1. Hoe zit het dan met het effect dat kinderen altijd honger krijgen van dit soort verhaaltjes, en vervolgens niet altijd een wortel bij de hand hebben?

  2. Schoolprogramma's zijn goed omdat ze de omgeving beinvloeden, maar we zouden er iets op moeten verzinnen dat de kinderen niet zelf de ouders hoeven stimuleren om wortels te kopen. Dat doen ze namelijk niet altijd, ook omdat ze hun ouders niet willen 'afvallen'.

    Dus ik hoop dat in dit project ook die ouders meegenomen worden.

  3. Dag Floor,

    Het project van Simone de Droog biedt juist iets wat bij andere projecten vaak ontbreekt: het helpt de ouders doordat de kinderen een positieve band opbouwen met het figuurtje en kinderen krijgen daardoor een positief gevoel bij het eten van worteltjes. Hiermee zetten ze een belangrijke stap in de ontwikkeling van gezonde smaakvoorkeuren. Het maakt de ouders makkelijker om die wortels aan te bieden. In het proefschrift staan de beoogde mechanismes uitgebreid beschreven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019