Cultuur, Marketing

Events organiseren om doelgroepen te enthousiasmeren en te binden

Als marketeer in een dierenpark zoals Burgers’ Zoo sta je voor veel uitdagingen: hoe blijven we de vaste bezoekers telkens weer prikkelen en tot een volgend bezoek verleiden? Hoe kunnen we zoveel mogelijk dagbezoekers dusdanig enthousiasmeren dat we hen in abonnementhouders kunnen converteren? En ten derde: hoe kunnen we nieuwe doelgroepen aanboren en tot een bezoek aan ons park verleiden?

Het organiseren van events als instrument

De marketingstrategie bestaat uit het plannen, uitvoeren, analyseren en telkens verder verfijnen van een gevarieerde verzameling aan instrumenten, campagnes en concepten die samen één op elkaar afgestemd geheel vormen. We lichten het organiseren van events er in dit artikel uit om nader toe te lichten. De vijf schoolvakantieperiodes in een jaar zijn voor Burgers’ Zoo extra interessant omdat mensen dan de vrije tijd en mogelijkheden hebben om een dierenpark te bezoeken en bovendien in de stemming zijn om gezamenlijk leuke dingen te ondernemen. Concreet gaat het dan om de voorjaarsvakantie, de meivakantie, de zomervakantie, de herfstvakantie en de kerstvakantie in Nederland. Met name om vaste bezoekers te blijven prikkelen, is het belangrijk om telkens extra activiteiten aan te bieden die het dierentuinbezoek verrijken ten opzichte van een regulier bezoek aan het park. Daarnaast is de missie van Burgers’ Zoo gestoeld op vier belangrijke pijlers, die we extra willen laden: conservatie, educatie, onderzoek en recreatie. Evenementen moeten op logische, natuurlijke wijze passen bij de positionering, missie, visie en kernwaarden van ons park. Bewondering en verwondering voor dieren en natuur staan daarbij centraal, net als het feit dat we zo natuurlijk mogelijk willen werken en dierenwelzijn essentieel is.

Voorbeelden uit de praktijk

Het evenement Dino’s in the Zoo in de herfstvakantie past uitstekend bij Burgers’ Zoo: de bewondering en verwondering voor deze reusachtige reptielen biedt interessante mogelijkheden voor een educatief verhaal over het ontstaan van de dinosauriërs, hun leefwijze, verschijningsvormen en ontwikkeling. Maar ook bijvoorbeeld hoe in het tijdperk van de dinosauriërs de eerste zoogdiersoorten ontstonden en de overeenkomsten tussen de dino’s en de vogels en reptielen uit de moderne tijd. Beleving staat centraal in de filosofie van Burgers’ Zoo en daarom passen de levensechte, meterslange en metershoge dinosauriërs die in veel gevallen brullen en bewegen goed in dit verhaal. De avontuurlijke verwondering en verrukking van de jonge en oudere bezoekers vormt een ideale voedingsbodem voor een interactief educatief verhaal, waarbij jong en oud spelenderwijs een hoop informatie tot zich nemen. Voor abonnementhouders die de events gratis mogen bezoeken, vormen de dinosauriërs een extra prikkel om weer eens naar Burgers’ Zoo te gaan, terwijl ook dagbezoekers nieuwsgierig een kijkje komen nemen vanwege de tijdelijke aanwezigheid van de dino’s.

Een tweede voorbeeld de kracht van events bij het versterken van de beleving en het uitdragen van de educatieve boodschap van Burgers’ Zoo. In de zomervakantie organiseren we jaarlijks in ons zakelijke congrescentrum, het Safari Meeting Centre, circa zes weken lang dagelijks een educatieve, avontuurlijk musical voor kinderen. Zoë en Silos zijn twee hoofdpersonen, die allebei een enorme passie voor dieren en natuur hebben en zeer avontuurlijk en leergierig zijn ingesteld. In de eerste musical sloten we qua thema aan bij Burgers’ Ocean en beleefde Zoë een spannend avontuur in de diepzee, waarbij ze heel veel over de daar levende wezens leert. In de tweede musical werd Burgers’ Mangrove geïntroduceerd en ervaarden de kijkers hoe bijzonder en belangrijk dit natuurgebied is, waar dieren als zeekoeien, krabben en vlinders leven. En in de derde musical stond Burgers’ Desert centraal om meer begrip en beleving voor de fascinerende flora en fauna van de rotswoestijn van Arizona te creëren bij de bezoekers. Niet alleen werden de musicals hoog gewaardeerd, zo bleek uit onderzoek, maar ook gaf ruim 85% van de respondenten aan ook daadwerkelijk wat geleerd te hebben.

Previous ArticleNext Article

Onze gastbloggers zijn allemaal autoriteiten op het gebied van kids- en jongerenmarketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018