Cultuur, Sport & Spel

Bingo Battle! Herontdek het museum met 7 BN’ers: van rappers en vloggers tot acteurs!

Hoe krijg je jonge mensen enthousiast over musea? Het is een vraag die de instellingen al langer bezighoudt en ook voor de overheid is het een hot item. MuseumTV en CJP hebben daarom, met hulp van het Mondriaan Fonds, de Bingo Battle in het leven geroepen. Na onderzoek onder en interactie met de doelgroep is er voor een nieuwe aanpak gekozen: een ‘challenge’ in een street art huisstijl die goed past bij het kijkgedrag van deze jongeren. Doelgroepsrelevante BN’ers als Guido Spek, Sophie Milzink, Akwasi, Tabitha en Christina Curry nemen hen mee naar dit voor hen nog wat onontdekte terrein: het museum. 

Vanaf donderdag 6 september wordt er iedere week een nieuwe video gereleased, met video’s die zich onder andere afspelen in het Van Gogh Museum, het Eye Filmmuseum, het COMM Museum, het Stedelijk Museum Breda en Rijksmuseum Boerhaave. Bekijk nu de eerste video met Guido Spek in het Afrika Museum op www.bingo-battle.nl en kom er achter of hij… in het leembad moet!

Wat willen jongeren zien?

Musea zien in dat jongeren, voor wie kunst en cultuur misschien minder vanzelfsprekend is, absoluut te interesseren zijn voor dit onderwerp – mits het op een andere manier wordt aangepakt. Jonge mensen kijken namelijk op een andere, meer intuïtieve manier naar kunst, cultuur en wetenschap: ze willen dingen ontdekken vanuit hun eigen interesses. Ze blijken vooral geïnteresseerd in cultuur die aansluit bij hun jeugdcultuur en belevingswereld en het internet is voor hen een belangrijke bron voor cultuurparticipatie. Het is ook belangrijk dat de challenge niet een kwestie is van simpelweg wat plaatjes afvinken: deze jonge mensen willen ook dingen doen in het museum, interactieve activiteiten die hen stimuleren om anders naar het museum te kijken.

Met name ook jongeren uit het mbo willen daarnaast niet het gevoel krijgen dat ze bepaalde voorkennis missen. Het is voor musea dan ook van belang om deze jongeren elementen te laten zien waar ze zich in kunnen herkennen. Zo geven ze deze doelgroep het gevoel dat kunst, cultuur en wetenschap ook te relateren zijn aan hun dagelijkse leven. Yuki Kho, bekend van Kunst Kijken met Ko en Kho, presenteert de serie waarbij ze op een intuïtieve en pretentieloze manier kijkt naar kunst en cultuur. Het is een manier die mensen stimuleert om vooral zelf een mening te vormen. Het jonge team achter het project heeft bovendien verschillende focusgroepen ingeschakeld om ervoor te zorgen dat het eindresultaat goed aansluit op de jongeren. Deze interactie met de doelgroep is essentieel. Musea kunnen daarbij langdurig profiteren van de campagne omdat jongeren de bingokaart zelf kunnen downloaden of kunnen spelen in de MuseumTV app.

Het team achter de Bingo Battle: MuseumTV en CJP

Samen staan deze twee stichtingen sterk. MuseumTV heeft inmiddels 140 musea op haar video-on-demand platform geplaatst met als doel om kunst en cultuur voor iedereen gratis bereikbaar te maken. Er wordt daarbij ingezet op online marketing en bereik: tussen mei en augustus 2018 bereikte MuseumTV 2,2 miljoen mensen. MuseumTV werkt hiervoor ook samen met partners die buiten de culturele sector opereren, zoals KPN, NS en de HEMA. CJP voegt daar tientallen jaren ervaring in het cultureel interesseren van deze jonge doelgroep aan toe. Een perfecte match dus!

MuseumTV oprichter Marieke van der Donk wil “zo veel mogelijk mensen in contact brengen met kunst en cultuur. We zetten daarbij ook in op nieuwe doelgroepen en jongeren horen daar zeker bij! We hebben het concept ook niet alleen voor hen ontwikkeld, maar juist ook samen met hen.”

CJP directeur Walter Groenen voegt daaraan toe dat CJP “het belangrijk vindt dat het Bingo Battle concept is afgestemd op én met mbo-studenten. Het succes van de MBO Card, de opgedane expertise en gesprekken met de doelgroep hebben geleid tot een nieuwe aanpak. Met de YouTube-serie willen we musea aantrekkelijk maken voor iedereen.”

Maarten Jeukens, brand manager voor het Afrika Museum zegt dat hij hoopt “op meer van dit soort filmpjes, want ze laten zien dat musea alles behalve saai zijn!”.

Neem voor vragen over dit project gerust contact op via florentina@museumtv.nl!

Previous Article

Onze gastbloggers zijn allemaal autoriteiten op het gebied van kids- en jongerenmarketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018