Cultuur

[Kunst] Hatelijke tweets van schattige meisjes op Dutch Design Week

De kunstinstallatie Kill Your Darlings, gemaakt door Jeroen van Loon in coproductie met multimedia-organisatie Oddstream, is van 19 t/m 27 oktober 2013 te zien op de Dutch Design Week in Eindhoven. Het is een actueel kunstwerk over jongeren en sociale media die schokkend is voor ouders en confronterend voor jongeren. Volgens de makers misstaat het kunstwerk op geen enkele school en is het uitermate geschikt als randprogramma bij debatten over internetgebruik van jongeren, pestgedrag en maatschappijkritische expositie.

Het werk bestaat uit ongeveer 100 kleine lcd-schermpjes die samen een hart vormen. Op de schermen zijn lieve foto’s te zien van schattig ogende meisjes, afgewisseld met de meest verschrikkelijke haat tweets vol afschuwelijke verwensingen die diezelfde ‘schattige’ meisjes verzonden hebben.

kyd1

Kill Your Darlings toont ons de ‘private’ sociale kringen van tienermeisjes. We krijgen meer te zien dan de gebruikelijke perfecte, mooie en leuke profielfoto’s en zien dat ze achter die buitenkant schokkende berichten gebruiken ter belediging van anderen.

Om deze content te tonen wordt gebruik gemaakt van lcd-sleutelhangers gevormd in de vorm van een hartje. Elke individuele hart toont een foto van een tienermeisje, gevolgd door een van haar meest hatelijke tweets, waarmee haar eigen ‘perfecte’ beeld verbrijzeld wordt. De inhoud bestaat uit meer dan 2.000 foto’s en is beschikbaar in het Nederlands en het Engels.

“Kill Your Darlings is een installatie die gebaseerd is op onze digitale samenleving. Het laat zien hoe beeldige, lieve engeltjes zomaar kunnen veranderen in ware monsters zonder grenzen. Een schokkende installatie voor ouders wiens kinderen ‘dat’ nooit zouden doen en confronterend voor engeltjes die ‘dat’ wel doen. En wat ‘dat’ is, laat Kill Your Darlings op een romantische maar tegenstrijdige manier zien.”

Update (18/10): Op Mediawijzer.net geeft Jeroen van Loon zelf uitleg over zijn kunstwerk: “Kill Your Darlings gaat mijns inziens niet alleen over hoe tieners zich gedragen op Twitter, maar ook over wij tweets interpreteren. Ook dat is een generatiekloof.”

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019