Kortjes

Kortjes: keuzestress, Dr. Corrie, socialbesitas, understatement, taalfouten, kotfuiven, en meer (week 40, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Posting a video in just one location on the Internet is the equivalent of dropping a single crab trap in the Bering Sea—ineffective at best, a huge waste of money at worst: “Use every trick in the book when fishing for crabs—or views” (Adweek)

Understatement is one of the secrets of branding, marketing, and advertising in our post-credulity, social media-saturated, millennial (Gen Y) -influenced world; it allows room for the customers in your market to feel that they can discover your brand for themselves (Forbes)

Kids used to take big changes, but the crazy energy of youth seems to have subsided: “Today’s youth need to take a page from Led Zeppelin” (The Daily Beast)

We need to quit paying lip service to old ways of communicating–and start realizing the huge potential of the little ‘distraction apps’ we use daily (Co. LABS)

Nielsen Book data suggests that 32% of children read books every day, and 60% every week, but these percentages are falling as digital entertainment rises (The Guardian)

The LEGO Minifigure reached the of 35 this year, and to celebrate, the company has teamed up with DK Books to publish a visual history called LEGO Minifigure Year by Year; the new book has even been made into a miniature version that the little guys and girls can read themselves (PSFK)

This may be the grossest holiday season in year if the toy industry has anything to say about it; the toys are full of farts, burps and other weird sounds (USA Today)

From next year, McDonald’s is planning to offer customers the choice of a salad, fruit or vegetable as a substitute for french fries in its value meals (PSFK)

It’s the latest weight loss craze among American teens striving to emulate the models they see in magazines: the ’thigh gap’, in which slender legs, when standing with feet together, do not touch (Business Insider)

Plural kids are growing up in a market that might just be making them the best-dressed generation; the past five years or so has seen an influx of high-end, luxury designers like Lanvin, Burberry, and Gucci creating children’s lines that have shocked some with their high price tags (Ypulse)

WE Fashion ondergaat een transformatie van retailer naar fashion brand: “WE heeft steeds meer een rock ‘n roll gevoel”, aldus creative director Peter Ingwersen (Adformatie)

De stad Leuven, de KU Leuven, de lokale politie en de Leuvense Overkoepelende Kringorganisatie (LOKO) starten een campagne tegen overlast door kotfuiven — die zijn de voorbije jaren in aantal toegenomen en nu krijgen de studenten tips (De Redactie)

Jongeren voeden elkaar op via Facebook, Twitter en WhatsApp, waardoor afkomst een steeds minder grote rol speelt: “Straatcultuur wordt een steeds dominantere factor in de totale jongerencultuur, ongeacht sociaal-economische status en etnische achtergrond” (Metro)

In 2012 waren zeven op de tien Nederlandse internetgebruikers van 12 jaar en ouder actief op sociale media; vooral sociale netwerken zoals Facebook en Twitter zijn populair, bijna alle jongeren zijn hierop te vinden (CBS)

De toenemende druk om doorlopend met vrienden in contact te staan, alles te volgen en snel te reageren kan allerlei kwalen veroorzaken — daarvoor waarschuwen Herm Kisjes en Mayke Calis in hun boek Socialbesitas. Sociale media: van vertier tot verslaving (de Volkskrant; zie afbeelding)

De Amerikaanse komiek en filmmaker Mark Malkoff wilde weten hoe de mensen tegen sociale media aankijken die ermee opgroeien; met een paar gerichte vragen achterhaalde hij naar eigen zeggen hoe kinderen nu werkelijk tegen het fenomeen aankijken (NRC)

Eén op de twee kinderen komt in de lagere school al in aanraking met porno; vooral via het internet komen ze gemakkelijk en vaak ongewild mee in contact (Zita)

Kinderen kijken steeds meer online video en 22% van die kinderen komt wel eens per ongeluk in aanraking met schokkende; Eurocommissaris Neelie Kroes heeft daarom opdracht gegeven om een nieuwe kijkwijzer voor online videoplatformen als YouTube te ontwikkelen: You Rate It (Editie NL)

De komst van het computerspel Grand Theft Auto 5 heeft gezorgd voor een verdachte piek in het aantal ziekmeldingen in Nederland; daags na de introductie van het spel nam het ziekteverzuim met een kwart toe (De Morgen)

Moeders schijnen vaak te schelden, maar denken dat hun kinderen dat niet doorhebben;. Jimmy Kimmel is nieuwsgierig en neemt de proef op de som (Linda. Nieuws)

Staat de intocht van Sinterklaas op de tocht? Er zijn ruim twintig bezwaren binnengekomen tegen het afgeven van een vergunning voor het evenement op 17 november; de kritiek richt zich op de aanwezigheid van Zwarte Piet (Parool.nl)

Bijna de helft van de kinderen tussen 10 en 14 jaar is bereid zijn of haar lievelingsgerecht met vlees te laten staan op dierendag; hoewel ongeveer 5% vegetarisch is, vindt één op de vier kinderen het zielig om dieren, en dan vooral paarden en konijnen, te eten, meldt Wakker Dier (nd)

Staatssecretaris Sharon Dijksmawil vanaf volgend jaar de verkoop van huisdieren aan kinderen onder de zestien verbieden: ‘De koper moet zich bewust zijn van de zorg voor zo’n dier op het gebied van voer en huisvesting, kinderen kunnen die inschatting niet maken” (NU.nl)

Al Jazeera gaat het programma Bibaboerderij uitzenden; vanaf januari 2014 zijn de afleveringen van het Nederlandse programma voor kinderen van 2 tot 6 jaar te zien in 23 landen, nagesynchroniseerd in het Arabisch (Broadcast Magazine)

Voor verschillende christelijke scholen is het door toedoen van Dr. Corrie niet meer mogelijk naar het Schooltv-weekjournaal te kijken, door de satirische toon en de vrijpostige manier waarop de televisiedokter over seks, vriendjes, piemels en condooms praat (HP/De Tijd)

De economische crisis en keuzestress leiden ertoe dat steeds meer jongeren aankloppen voor hulp bij de geestelijke gezondheidszorg, signaleren deskundigen (AD)

Een boekje dat Stichting Lezen & Schrijven uitgeeft in samenwerking met de Efteling om kinderen spelenderwijs te leren omgaan met taal staat vol taalfouten: “Je kunt het nooit helemaal foutloos hebben” (Nieuws.nl)

Hoewel basisscholen steeds meer tijd aan Engelse les besteden, spreken leerlingen in groep 8 die taal nu gemiddeld niet beter dan in 2006; belangrijke reden is dat de Engelse les op de meeste scholen door de gewone leerkracht wordt gegeven (Trouw)

De Rotterdamse scholengemeenschap Hugo de Groot wil een ‘superschool’ beginnen: één school voor peuter-, basis- en voortgezet onderwijs voor kinderen van 2 tot 18 jaar (NOS)

Op middelbare scholen in Amsterdam is de campagne ‘Hier waak ik’ van start gegaan, gericht op het terugdringen van diefstal van smartphones in het voortgezet- en beroepsonderwijs (Dichtbij.nl)

Eén Vlaamse jongere op de vijf voelt zich niet veilig in het verkeer, blijkt uit een enquête van VAB en radiozender MNM bij meer dan 1.000 Vlaamse jongeren, waaruit ook gebleken is dat jongeren toleranter staan tegenover alcohol in het verkeer dan drugs in het verkeer (Het Nieuwsblad)

Onderzoekers van de Liverpool John Moores University wijzen erop dat het aantal popsongs in de Britse top-10 die op de een of andere wijze naar alcohol refereren, de afgelopen tien jaar is verdubbeld (Communicatie Online)

Clubs en discotheken vrezen overlast op straat en jongeren die zich ‘indrinken’, wanneer de leeftijd om alcohol in de horeca te bestellen omhooggaat van 16 naar 18 jaar (AD)

Australië gaat de strijd aan tegen suikerhoudende frisdranken; wie de video van de campagne Rethink Sugary Drink bekijkt, heeft wellicht maar weinig zin meer in deze zoete dorstlessers (AD)

Tot slot de tweet van de week, over Coolcat (Twitter)

tweet coolcat

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021