Cultuur

5 tips voor succesvolle samenwerking in de urban arts scene: geen ‘bling bling’ maar win-win

Er zijn ondertussen veel samenwerkingen tussen commerciële merken en urban arts organisaties, maar een groot gedeelte van deze initiatieven haalt niet het optimale resultaat. De partijen spreken elkaars taal niet of verliezen de geloofwaardigheid van de doelgroep. Handstand Consultancy heeft een onderzoek uitgevoerd waaruit is gebleken dat er vijf terugkomende thema’s zijn die deze succesvolle samenwerkingen typeren: ’bottom-up’, ‘sterk merk’, ‘authenticiteit’, ‘beleven’ en ‘expertise’.

Voor dit onderzoek zijn interviews afgenomen met verschillende partijen die op deze manier samen hebben gewerkt, zoals Heineken, 45Live, Jupiler, JWT, NAXT & Buro Kien. In onderstaand artikel beschrijven wij de resultaten van dit onderzoek en worden de vijf thema’s toegelicht die een commercieel merk succesvol laten samenwerken met een urban arts organisatie.

Bottom-up to the top
Wat allereerst opvalt is de ondernemendheid van succesvolle urban arts organisaties; individuele urban arts beoefenaars concluderen dat er wat mist binnen de scene en beginnen vanuit deze vraag te ondernemen. De urban arts organisaties die zijn ontstaan vanuit dit soort bottom-up initiatieven hebben meer kans op een samenwerking met commerciële merken. Ze hebben vaak een groter draagvlak vanuit de urban scene en juist dat maakt ze interessant voor merken.

Authenticiteit
‘De beste reclame is geen reclame’: als je verbinding maakt op basis van wat je doelgroep intrinsiek leuk vindt, ervaart men dit niet als reclame. De doelgroep ziet door de samenwerking met een urban arts organisatie het merk als authentiek en deel van de beleving. Ons onderzoek wijst uit dat authenticiteit een belangrijke waarde is voor de urban arts doelgroep. Het is commerciële merken aan te raden om hier rekening mee te houden en urban arts niet in te zetten als middel om enkel een product te verkopen.

Daarnaast ligt de kracht van urban arts organisaties in de specifieke kennis die zij hebben van de doelgroep. Daardoor kunnen zij een positieve bijdrage leveren aan een commercieel merk; ze spelen een belangrijke rol bij het maken van een authentieke connectie.

Sterk merk
Wanneer een urban arts organisatie is ontwikkeld tot een sterk merk kun je pas spreken over een gelijkwaardige partner voor een commercieel merk. Marketing blijkt hierin essentieel. Wanneer urban arts organisaties een sterke identiteit en goed ingerichte kanalen hebben, maakt dit ze interessanter voor samenwerkingspartners. Online communicatiekanalen spelen een belangrijke rol bij deze profilering. Urban arts organisaties zouden in het verlengde hiervan meer aandacht moeten besteden aan commerciële merken als doelgroep. Het formuleren en uitdragen van de missie, achtergronden en diensten richting deze doelgroep zijn een belangrijke voorwaarde voor een eerste kennismaking.

Beleven
Merken kunnen positief bijdragen aan een urban arts organisatie door een faciliterende rol aan te nemen. Tijdens een event slechts een banner ophangen met het logo is niet meer van deze tijd. Durf dieper te gaan door naar een vertaalslag te zoeken die aansluit bij beide partijen. Als de connectie authentiek is, is het voor de lange termijn effectief en duurzaam om deel te worden van de beleving. Hierdoor wordt het echt een verbintenis.

Expertise
Het is opvallend dat alle partijen die deelnamen aan het onderzoek werden geïntroduceerd bij instellingen of organisaties door middel van intermediairs en netwerken. Een intermediair beschikt over commerciële kennis, heeft connecties met urban arts organisaties en feeling met de urban arts cultuur. Een intermediair kan een verbinding maken en de belangen van beide partijen behartigen. Wanneer merken urban arts willen inzetten, is het daarom aan te raden te werken met een intermediair.

Naar aanleiding van dit onderzoek heeft Handstand Consultancy de workshop ‘Collaboration’ ontwikkeld, waarin we urban arts organisaties en merken helpen om elkaar te vinden en succesvol samen te werken. Wilt u dit voor uw organisatie verder onderzoeken? Dan kunt u contact opnemen met Handstand Consultancy via service@handstandconstultancy.nl.  

Handstand Consultancy biedt communicatie vanuit een ander perspectief. Door onze jarenlange ervaring met jongerenmarketing begrijpen wij dat jongeren volwassen benaderd willen worden, maar dat hun keuzeproces wel anders verloopt. Kijk voor meer informatie over ons op www.handstandconsultancy.nl.

Previous ArticleNext Article
Ivo Kleine Schaars werkt als freelance jongerencommunicatie adviseur bij Handstand Consultancy: ‘Wij vergroten uw zichtbaarheid onder jongeren, omdat we communiceren vanuit een ander perspectief.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021