Volgens Wikipedia wordt het etiket ‘nerd’ gebruikt voor jonge mensen die afzijdig staan van de populaire ‘mainstreamcultuur’, vaak introvert en wars van sociale status. De populairste definitie van Urban Dictionary is een stuk leuker: ‘iemand wiens IQ hoger is dan zijn gewicht’. Hoe dan ook, met het steeds groter wordende belang van technologie en data lijkt deze groep aan populariteit te winnen. Ondertussen komen ‘hipsters’ onder vuur te liggen en wordt deze subcultuur(?) al in verband gebracht met het begrip ‘dickheads’.
In Israël wordt echter nog reclame gemaakt om producten aan de M/V te brengen die de jonge doelgroep ‘cool’ zouden maken, getuige onderstaande advertenties die de scooters van Vespa promoten. Het merk wil vanzelfsprekend het verschil maken, iets bieden waarmee gebruikers zich kunnen onderscheiden. Maar of dit de juiste insteek is?
[Creatie door ACW Grey (Israël), dat wellicht hier inspiratie vond; via Ads of the World]PS1 Toevallig schrijft strateeg Sytse Kooistra nét dat hipsters de droom van de hedendaagse marketeer zijn: ’the hunt for the hipster’ is een trend. Tsja. Dat verklaart deze uitingen? ;-)
PS2 Voor de liefhebbers hieronder een al wat oudere infographic (via Design You Trust) waarin de veronderstelde verschillen tussen ‘geeks’ en ‘hipsters’ op een rijtje worden gezet.