Eten en drinken

13de editie van Het Nationaal Schoolontbijt nog groter en gezonder

Deze week (9-13 november) wordt de 13de editie van Het Nationaal Schoolontbijt georganiseerd. Zo’n 500.000 kinderen op 2.600 basisscholen zullen samen ontbijten en in 240 gemeenten eet een schoolklas een broodje met de burgemeester of wethouder op het stadhuis. Alle kinderen krijgen een gezond ontbijtpakket met vers brood, allerhande beleg, fruit en, nieuw dit jaar: groente. Tijdens het openingsontbijt maakte de organisatie ook de resultaten bekend van een nieuw ontbijtonderzoek (pdf) dat onder 1.016 basisschoolleerlingen is uitgevoerd.

Uit het onderzoek blijkt dat kinderen de afgelopen jaren steeds vaker zijn gaan ontbijten. Bijna 90% van de kinderen ontbijt nu elke dag, in de meeste gevallen met hun moeder. Dat is vaak een broodontbijt, waarbij meer fruit en groente welkom zou zijn. De meeste kinderen drinken er melk of thee bij, maar ruim 13% kiest voor limonade of frisdrank. Zelf vinden verreweg de meeste kinderen dat ze gezond ontbijten. Opvallend is dat ze ook heel geïnteresseerd zijn in de herkomst van hun eten, waarover ze vooral graag op school meer leren.

Aan het landelijke educatieve ontbijtevenement doen meer scholen en gemeenten mee dan ooit: 2.600 basisscholen en 240 burgemeesters of wethouders. Het gezonde ontbijtpakket is uitgebreid en bestaat uit volkorenbrood, tarwebolletjes, krentenbollen, glutenvrije crackers, halvarine, appelstroop, jam, smeerkaas, 30+ kaas, halfvolle melk, fruit en groente: komkommers. Ambachtelijke bakkers en de supermarktketens Albert Heijn, Spar, Coop, PLUS en Poiesz zorgen ervoor dat een half miljoen kinderen in het hele land op tijd hun ontbijtjes krijgen. Daarnaast is Het Nationaal Schoolontbijt dit jaar officieel ambassadeur van Gezonde School, een samenwerkingsverband van het RIVM Centrum Gezond Leven, de onderwijsraden, gezondheidsfondsen en kennisinstituten.

In de week van Het nationaal Schoolontbijt leren de kinderen met speciaal lesmateriaal meer over gezond ontbijten. Dit online lesmateriaal is ontwikkeld met het Voedingscentrum, Jongeren Op Gezond Gewicht, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Deze partners steunen Het Nationaal Schoolontbijt in een convenant met de missie om het ontbijtgedrag van basisscholieren te verbeteren. 

Dit jaar is de LINDA.foundation het goede doel van Het Nationaal Schoolontbijt.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019