Retail, Sport & Spel

Bol.com ziet ‘digi-vriendjes’ als dé cadeautrend voor Sinterklaas 2015

Het Sinterklaasjournaal is weer te zien en daarmee is de aanloop naar het ‘heerlijk avondje’ officieel begonnen. Het is de belangrijkste periode van het jaar voor de speelgoedretailers, en dus zoeken ze nog meer dan anders de publiciteit. Als eerste Bol.com, met een persbericht waarin Sinterklaas geadviseerd wordt om ‘digi-vriendjes’ groot in te slaan. Speelgoed zoals bewegende en interactieve dino’s, puppy’s, vogels, spinnen en schildpadden staan namelijk bovenaan de verlanglijstjes van veel Nederlandse kinderen. Ook cadeautjes rondom Star Wars zijn dit jaar erg populair.

Bol.com ziet digi-vriendjes als dé belangrijkste speelgoedtrend. De vraag naar digi-vriendjes is de afgelopen maand meer dan verdubbeld bij de online retailer. Met dit speelgoed kunnen kinderen een ‘vriendschap’ opbouwen en activiteiten ondernemen zoals samen zingen en dansen. Vorig jaar behoorde de Teksta Robot Puppy al tot de Sinterklaas-toppers. Dit jaar breidt de populariteit van interactief speelgoed verder uit met nog meer dierensoorten die als digi-vriendjes verzorgd kunnen worden, met merken als DigiFriends, Little Live Pets, Wild Pets en Zoomer. Naar verwachting zal de Zoomer Dino (zie onderstaande tutorial) de grootste favoriet van dit jaar worden. Kinderen kunnen deze bewegende dinosaurus zelf besturen én temmen met behulp van interactieve sensoren.

De digi-vriendjes krijgen tijdens Pakjesavond stevige concurrentie van Star Wars. Zo is de game Disney Infinity 3.0 Star Wars nu al erg populair. Voor alle Star Wars-fans heeft bol.com dan ook een speciale winkel geopend met daarin alle artikelen van de filmserie, zodat liefhebbers alles overzichtelijk op één plek terugkunnen vinden. Naast Star Wars zal Sinterklaas dit jaar veel artikelen van de film Minions en de TV-serie Paw Patrol cadeau geven. Ook Frozen mag niet ontbreken in dit rijtje; alle gadgets van deze film zijn al langere tijd een hit onder kinderen.

Onder volwassenen is creatief het sleutelwoord. Kleurboeken en –potloden, Zentangle-pennen en foam clay staan dit jaar op menig volwassen verlanglijstje. Tegelijkertijd doen ook bordspellen het traditioneel goed in aanloop naar Sinterklaas. De spelvarianten van de televisieprogramma’s De Slimste Mens, Wie is de Mol? en Miljoenenjacht zijn hierbij de meest opvallende verkooptoppers voor dit jaar. Daarnaast blijven ook de echte klassiekers in trek en zal er in december aan heel wat keukentafels de spellen 30Seconds, Rummikub, Risk, Monopoly en Stratego worden gespeeld. Grote kans dat op de achtergrond de nieuwe muziek van Marco Borsato en Adèle te horen is.

De volgende tien cadeaus zijn naar verwachting dit jaar het vaakst in de zak van Sinterklaas te vinden:

  • LEGO City Politiebureau (speelgoed)
  • Zoomer Dino – Boomer (speelgoed)
  • Disney Infinity 3.0 Star Wars (game)
  • Monopoly Junior Frozen (gezelschapsspel, speelgoed)
  • Minions (dvd)
  • Jochem Myjer – De Gorgels (kinderboek)
  • Ravensburger Xoomy – Tekenmachine (speelgoed)
  • CD Marco Borsato – Evenwicht (muziek)
  • CD Adèle – 25 (muziek)
  • Rens Kroes – Powerfood (kookboek)

“We merken dat Sinterklaas zich vroeg in het jaar oriënteert op wat hij aan cadeaus moet aanschaffen. Zo zien wij dat het aantal zoekopdrachten naar Sinterklaascadeaus al sinds oktober flink toeneemt. Ieder jaar zijn er weer verrassende nieuwe trends, zoals dit jaar de digi-vriendjes. Maar we merken eveneens dat sommige cadeaus blijven terugkeren in de toplijstjes. Zo kwam creatief speelgoed vorig jaar als trend op en zal ook dit jaar de tekenmachine weer tot de favorieten behoren. Eveneens al jaren niet weg te denken uit het toplijstje is het speelgoed van LEGO. En niet in de top 10, maar toch ook dit jaar weer heel populair; de nieuwste cd van Kinderen voor Kinderen.” [Daniel Ropers, directeur bij bol.com]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019