Eten en drinken

[Case] Gezinnen eten meer haring dankzij kindercampagne van Nederlands Visbureau

In 2012 kreeg Bureau BOK van het Nederlands Visbureau de opdracht om een campagne te ontwikkelen, met als doelstelling ‘kinderen in aanraking te laten komen met de nieuwe haring en het verhaal daarachter’. De gekozen strategie is gebaseerd op het idee om zo veel mogelijk kinderen haring te laten proeven, zodat ze de smaak zelf ervaren. Dit proeven vond plaats tijdens meer dan 1.500(!) smaaklessen op basisscholen, waarmee ruim 42.000 kinderen werden bereikt. Nadat de kinderen haring hebben geproefd wordt ook gevraagd wie haring lekker vindt.

Je gelooft het niet: maar liefst vier van de vijf kinderen zeggen het vaker te willen eten. Tijdens de smaaklessen (waarbij er een vishandelaar op school langskomt) draait het overigens in eerste instantie niet om de vraag of kinderen haring lekker vinden, maar welke haringhap (die ze zelf hebben bereid) hun favoriet is. Het verhaal achter de haring wordt verteld in een interactieve film: een reportage over haring, waarin het geanimeerde character Harrie Haring grappen maakt, vragen stelt over de stof die in film wordt behandeld. Het lespakket dat bij de smaaklessen wordt aangeboden is door de deelnemende scholen beoordeeld met een 8,3.

In het najaar startte de Harrie Haringhaptoer: in pretparken, dierentuinen, op kinderevenementen deelde een promotieteam samples uit. Tijdens deze toer hebben 36.000 kinderen geproefd.

In 2012 werd de campagne ondersteund met advertenties in J/M, HappiKids, Kidsweek en door posters, actiekaarten in displaydozen en wobblers bij vishandelaren. Ook participeerde het Nederlands Visbureau in Junior Masterchef: een uitzending werd gewijd aan haring.

Uit een rapport van GfK blijkt dat de haringcampagne zijn vruchten afwerpt. In 2012 is er meer haring door moeders gekocht. In 2011 was 8,6% van de haringkopers nog tussen de 30 en 39 jaar, nu is het aandeel gestegen naar 9,1%, wat betekent dat er 50.000 nieuwe gezinnen zijn bijgekomen die haring eten.

"Dankzij de kindercampagne en de inspanningen van de ondernemers zelf zien we een mooi resultaat terug in de consumptiecijfers. Wij rekenen dit jaar weer op een grote respons van scholen voor de smaaklessen en wij hopen dat er ook nu weer veel visdetailhandels zullen meedoen om nog meer kinderen aan de haring te krijgen.” [Lisette Wassenaar, Nederlands Visbureau]

De campagne wordt dit jaar voortgezet met smaaklessen op basisscholen, de proeverijen tijdens evenementen, in attractieparken en dierentuinen, radiospots op 100%NL en in printadvertenties.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

1 Comment

  1. Waar kan ik de educatieve film over Hollandse Nieuwe, met Harrie Haring vinden? Circuleert dit nog rond op internet of kan ik er op een andere manier aankomen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021