Eten en drinken

Onderzoek GroentenFruit Bureau: ‘Kinderen zijn de baas over het toetje’

Kinderen zijn het er massaal over eens: toetjes zijn lekker (96%). En ze boffen: dik driekwart van de kinderen heeft medezeggenschap over de keuze van het toetje. Maar liefst 71% van de ouders ziet het toetje echter als de meest ongezonde maaltijd van de dag, zo blijkt uit onderzoek (pdf) onder ruim 600 Nederlandse ouders in opdracht van GroentenFruit Bureau**. Toch geeft 56% van de ouders hun kinderen iedere dag een dessert. Hierbij zwichten ze vaak voor de wensen van hun spruit.

Hoewel ouders er aardig in slagen hun grut gezond te laten eten, wordt dit als een pittige opgave ervaren. Ruim de helft van de ouders zegt het moeilijk te vinden hun kinderen iedere dag de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit te laten eten. Hoe ze het dan toch voor elkaar boksen? Volgens Nederlandse ouders is eten fun maken de beste aanpak. Met straf dreigen (2,6%) of kwaad worden (5,8%) is uit; ouders van nu gooien het over de positieve boeg. De top 3 uit hun trukendoos: kinderen belonen voor het opeten van gezonde kost (34%), het aloude ‘lepel-als-vliegtuig’ trucje (18%) en het leuk presenteren van eten in de vorm van bijvoorbeeld een gezichtje of vormpje (12%).

Hoewel ouders het belangrijk vinden dat het toetje gezond is (60%), serveert slechts 17% regelmatig fruit als (onderdeel van het) toetje. Voor 1 op de 3 ouders is het klaarmaken van vers fruit zo’n drempel, dat zij kiezen voor een makkelijker alternatief. Ruim een kwart zwicht voor koek, snoep of zoutjes als snack voor de kinderen. Dit terwijl de meerderheid van de ouders vers fruit als gemakkelijk tussendoortje voor hun kroost ziet (90%). Ook geeft meer dan twee derde aan dat het klaarmaken van vers fruit hen weinig moeite kost. Na de banaan (95%) staat de aardbei (84%) op de tweede plaats in de top 10 van gemakkelijk klaar te maken fruit. Met de framboos (67%) op de vijfde en de braam (63%) op de zevende plaats scoort zomerfruit goed op ‘klaarmaakgemak’.

Omdat kinderen in charge zijn over het toetje liet GroentenFruit Bureau zien hoe zij deze maaltijd met zomerfruit lekker en gezond kunnen maken in de wedstrijd ‘Pimp je toetje’. Vorige maand werden de bezoekers van de grootste speeltuin van Europa verrast met gepimpte toetjes en snoetjes. De picknickweide was voor de gelegenheid gevuld met lange, kleurrijke tafels boordevol kratten vers zomerfruit en veel ‘pimp’-materiaal. Honderden kinderen werden uitgedaagd om een schitterend én gezond toetje te ontwerpen. Om in de toetjessfeer te komen zijn eerst de toetjes van de kinderen gepimpt met schmink. Daarna konden zij als geschminkt zomerfruitje aan de slag met het echte zomerfruit (zie foto). GroentenFruit Bureau organiseerde de wedstrijd om ouders en hun kinderen te laten ontdekken dat lekker, gezond en gemakkelijk hand in hand gaan.

*In augustus 2013 heeft PanelWizard in opdracht van GroentenFruit Bureau onderzoek gedaan naar naar de mening van Nederlandse ouders over het eigen eetpatroon en dat van hun kinderen. Thema’s rondom gezond eten vormen het uitgangspunt, met speciale aandacht voor de inname van groenten en fruit. In totaal participeerden 635 respondenten aan het onderzoek, representatief voor de Nederlandse ouders op geslacht, leeftijd, opleiding, gezinssituatie en arbeidsparticipatie. De respondenten waren allen ouder van één of meerdere kinderen in de leeftijd van 1 tot 13 jaar. Aanleiding voor het onderzoek is de campagne rond zomerfruit die gelanceerd is door GroentenFruit Bureau. Een onderzoekssamenvatting is beschikbaar.

**GroentenFruit Bureau is het marketingcommunicatiebureau voor en namens de Nederlandse groente- en fruitsector. GroentenFruit Bureau wil een concrete bijdrage leveren aan de volksgezondheid door het stimuleren van de consumptie van de dagelijkse aanbeveling 2×2 (2 ons groenten en 2 keer fruit). Met gerichte campagnes in binnen- en buitenland wordt het imago van groenten en fruit versterkt en de consumptie ervan bevorderd.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021