Kortjes

Kortjes: Global Youth, Android KitKat, Lego-wetenschapster, Pietje Pienter, en meer (week 36, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

In a new survey on the Global Youth, 6.500 young voices between 16-29 in eleven countries seem to agree on one point: in order to have a future we need a common goal, and today that goal is not to be seen anywhere (Kairos Future)

Switched-on brands that are embarking on the journey towards a more sustainable and socially-responsible future will demand that consumers also contribute, even if that means some pain – financial or otherwise – for their customers (Trendwatching.com)

Etihad Airways is introducing a dedicated nanny service to assist families during long-haul flights; tricks up the orange-aproned nannies’ sleeves include face painting, puppets, magic tricks and origami (Telegraph)

Tamagotchi is back, and it has a fashion line; Bandai has signed a deal to bring out a line of women’s apparel including activewear, T-shirts, bodysuits, dresses, fleece, pants, shorts and skirts, all emblazoned with the Tamagotchi (The Gloss)

’Professor C. Bodin’ is LEGO’s first attempt at placing female characters in science roles, aimed at showing children (and any other LEGO fans) that women and men are equal and can hold the same positions in a professional environment (PSFK)

Photographer April Maciborka has taken adorable photographs of little tykes dressed as famous American icons; children pose as Marilyn Monroe, David Bowie and Jimi Hendrix, embodying the style and personality of each famous figure (Design Taxi)

In an apparent move to better identify with the Millennial generation’s positive outlook on life, Mentos has launched a new campaign that carries the new tagline ‘Roll With It’; the brand will spend $30 million over the next year to promote its mints along with Mentos Pure Fresh gum (AdRants)

Employers have a decidedly negative view of the so-called millennial generation, seeing those in the Gen Y demographic as having poor work habits and inflated pay demands (LA Times)

Employees of the so-called millennial generation prefer to email, text or use social media to communicate – fine for arranging meetings, but not necessarily the best way to make a sales pitch or close a deal (BBC)

Sesame Street has set itself a much larger goal than simple ABCs and 123s: teaching nature, math, science and engineering concepts to a preschool audience — with topics like how a pulley works or how to go about investigating what’s making Mr. Snuffleupagus sneeze (NY Times)

A developer called Pierre Legrain has come up with Twitterspirit, a service that lets users set an expiration time for their tweets with a simple hashtag; think of it as a Snapchat for Twitter, complete with its own emphemeral imagery (TechCrunch)

“We post nothing about our daughter online,; it’s the only way to defend her against facial recognition, Facebook profiling, and corporate data mining” (Slate)

College kids are getting frisky with their extra-special friends on Snapchat; clothing e-tailer Karmaloop is making full use of its in-house photo studio and models to appeal to this young, risqué-minded demo (Adweek)

Ali B, het reclamegezicht van T-Mobile, treedt op als coach in het door Vodafone gesponsorde The Voice of Holland — dat lijkt vragen om moeilijkheden, niet voor T-Mobile; er is een inhaker gemaakt om Ali B succes te wensen (Adformatie)

De nieuwste versie van het mobiele besturingssysteem van Google heet Android KitKat, inderdaad vernoemd naar de chocoladereep van Nestlé (Adformatie)

In België wordt over zes maanden de verkoop van kindermobieltjes aan jonge kinderen verboden, bedoeld om jonge kinderen te beschermen tegen straling die mobieltjes zouden veroorzaken; ook reclame voor gsm’s en smartphones gericht op kinderen onder 13 jaar mag niet meer (NOS)

De interactieve theatervoorstelling LIKE 11+ van theatergroep PlayBack is in première gegaan; de voorstelling confronteert jongeren tussen de 11 en 15 jaar met de emotionele gevolgen van pesten, de pijn van buitengesloten worden en de invloed van social media (Dutch Cowboys)

Videosite YouTube is een enorm populaire site onder jongeren, ze kijken hier graag online filmpjes en delen ze met vrienden; YouTube is ook een springplank voor talent, zo blijkt uit de publicatie Jong Geleerd 2.0: YouTube (Kennisnet)

Fans gaan tot het uiterste voor hun favoriete games; zo verscheen een erg professionele fanvideo op het internet voor het spel Killzone, waarin we een ‘Helghast’ zien door het nachtelijke Antwerpen op zoek naar slachtoffers met geld (De Standaard)

Dit jaar brengt Douwe Egberts voor het tiende jaar op rij de populaire Sinterklaasboeken uit; speciaal voor deze gelegenheid schreef prinses Laurentien het boek Pietje Pienter Pakt Uit (RTL Nieuws)

Kinderen kopiëren het snackgedrag van een leeftijdgenootje via online video-interactie; de sociale omgeving beïnvloedt ons niet alleen wanneer de ander fysiek aanwezig is, maar ook via internet (Radboud Universiteit Nijmegen)

Slechts 10% van de Belgische kinderen tussen de acht en de twaalf jaar krijgt voldoende vloeistoffen binnen, blijkt uit een studie gefinancierd door mineraalwaterproducent Evian (de Standaard)

Levensmiddelenfabrikanten leven de afspraken over reclame gericht op kinderen goed na, blijkt uit de jaarlijkse peiling die de Stichting Reclame Code (SRC) in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) heeft uitgevoerd (Z24)

Onderzoek onder Nederlandse kinderen tot 13 jaar laat zien dat meer dan de helft van hen sigarettenmerken kent uit de supermarkt; kinderen die blootgesteld worden aan tabaksproducten in supermarkten hebben een verhoogde kans om te beginnen met roken (AD)

Minister Schippers wil de mogelijkheden om wetenschappelijk onderzoek te doen bij kinderen verruimen; volgens het College voor de Rechten van de Mens gaat dit voorstel te ver (Nieuwsuur)

Kinderen die naar de opvang gaan, zijn beter in staat om hun communicatiestijl aan te passen aan hun gesprekspartner dan kinderen die thuis blijven, schrijven onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen in PLOS ONE (NU.nl)

Leerkrachten geven te vaak allemaal op hetzelfde moment huiswerk en denken te weinig na over het nut van hun taken, concludeert de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) na gesprekken met meer dan 2.000 leerlingen uit het secundair onderwijs (Het Laatste Nieuws)

Aansluiten bij de jeugd van tegenwoordig is in de eerste plaats goed kijken naar wat jongeren willen en in de tweede plaats, misschien nog wel belangrijker, wat ze nodig hebben; succesvolle docenten weten over het algemeen een goede balans tussen deze twee zaken te vinden (YoungWorks Blog)

Een vaste plek op de arbeidsmarkt is voor jongeren steeds lastiger; de werkloosheid onder jongeren, ook hoogopgeleiden, groeit snel, en wie nog aan werk komt, heeft steeds vaker houvast aan een stagewerkplek, ook na het afstuderen (Intermediair)

De helft van de meiden (47%) heeft zich wel eens seksueel geïntimideerd gevoeld, meestal voelen zij zich geïntimideerd door een onbekende; 53% van de jongens vindt dat meiden seksueel getint gedrag vaak zelf uitlokken, vooral door schaars gekleed te gaan (1V Jjongerenpanel)

Zeven op de negen 5-11-jarigen gaan gewoon mee met een vreemde man, bleek uit een experiment in het Britse tv-programma Daybreak, waarbij een undercoverjournalist jongens en meisjes probeerde mee te lokken als een ‘vriendelijke meneer’ die hulp nodig had bij het zoeken van zijn hond (AD)

De nationale zwembond KNZB opent de aanval op het klassieke ABC-zwemdiploma; in 2014 komt de bond met een eigen zwemdiploma en een zwemlijn waarin de huidige lesmethode op de schop gaat (de Volkskrant)

Jonge fietsers die regelmatig de smartphone gebruiken op de fiets hebben een 1,4 keer zo hoog risico op een ongeval; toch zal een campagne om het gebruik te ontmoedigen weinig effect hebben, zo stelt de SWOV op basis van een nieuw onderzoek onder jongeren (Verkeersnet)

Het boek ‘Arjen Robben en de finale van de Champions League’ is samengesteld uit de verhalen van kinderen van twaalf basisscholen in de provincie Groningen (AD)

Previous ArticleNext Article

Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019