Eten en drinken

[Earned media] Mona roept toetjesliefhebbers op wereldrecord neer te zetten met toetjesfeest

Het ‘Mona Toetje van de Maand’ bestaat 20 jaar (er zijn dus meer dan 200 verschillende toetjes ontwikkeld). En als er reden is om iets te vieren, moet je dat niet nalaten. Mona doet dat met een poging om het Guinness Book of Records record te verbreken met ‘het Grootste Toetjesfeest ooit’. De uitdaging is om het huidige wereldrecord van 795 mensen te verbreken. Mona roept liefhebbers op om hierbij aanwezig te zijn, op 5 april 2014 om 10:45 uur in het Zijdebalen Theater in Utrecht. Zanger Xander de Buisonjé komt optreden.

De recordpoging is natuurlijk vooral een poging om gratis publiciteit te genereren (hoewel ‘earned media’ zeker niet gratis is). Daarmee neemt Mona, onderdeel van Koninklijke Friesland Campina, een risico. Want het gevaar bestaat dat te weinig mensen komen opdagen (het zou niet de eerste keer zijn dat een actie flopt), wat een indicatie zou zijn dat het merk/product toch niet zo like-waardig is.

Inschrijven kan via de Mona-website of via de Facebook-pagina van het toetjesmerk. Meedoen kan vanaf 7-jarige leeftijd (jongere kinderen tellen niet mee voor het recordboek); kinderen jonger dan 13 jaar zijn welkom onder begeleiding van een volwassene en 13-18-jarigen hebben toestemming nodig van hun ouders.

ToetjesToeter
Bij één op de vijf Nederlandse huishoudens staat dagelijks een toetje op tafel. Het Nederlandse Mona – bedenker van het woord ‘toetje’ -bestaat sinds 1967 en is het grootste toetjesmerk van Nederland (jaarlijks gaan er 155 miljoen toetjes over de toonbank). FrieslandCampina heeft naast Mona nog wat andere merken in het portfolio: Campina, Optimel en Campina Boer en Land. De vier merken slaan de handen ineen om het eten van een toetje verder te promoten.

Met diverse korte televisiespots wordt het feestje én de variatie aan toetjes onder de aandacht gebracht. De commercials van deze campagne gaan over een ToetjesToeter, die laat zien dat het toetjesmoment een feestje is (zie hieronder een voorbeeld; meer op het ‘Toetjeskanaal’ op YouTube). De campagne wordt daarnaast online en in de supermarkt ondersteund.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=E-oCy-bCcC0]

“Zo’n beetje elke Nederlander is opgegroeid met het eten van een toetje. Als kind vond je het toetje een heerlijk en feestelijk moment, bijvoorbeeld als je zelf yoghurt en vla mocht mengen tot vlaflip. Met deze campagne willen we dit gevoel terughalen en stilstaan bij het toetje als leukste dagelijkse gezinsmoment.” [Thomas Gribnau, FrieslandCampina Branded Netherlands]

Update (6/4): Met 726 mensen heeft Mona  het Europees record gevestigd met ‘Het Grootste Toetjesfeest’. Gezamenlijk genoten zij voor het eerst van Mona’s allernieuwste Toetje van de Maand De Feestpudding. Het verbreken van het wereldrecord, waar op was ingezet, is niet gelukt, want daar waren nog 69 liefhebbers meer voor nodig geweest.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=ZZyKWNP2Q8E]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021