Characters

Draak en Assepoester uit Sprookjesbos van de Efteling krijgen eigen app, voor jongens óf meisjes

Sprookjesboom (2006) is het langstlopende en meest bekende Efteling-merk buiten het attractiepark, wat zich uit als tv-serie, musical, cd, film, speelgoed, ontbijtkoek, enzovoort. Ook was er reeds een Sprookjesboom-applicatie (naast diverse andere Efteling-apps). Nu komen twee nieuwe apps rondom Sprookjesboom-karakters beschikbaar, bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 6 jaar: in de Assepoester-app ervaren meisjes hoe het is om een echte prinses te zijn, in de Draak-app gaan jongens de strijd aan met Draak of helpen ze hem juist met het beschermen van de schat. (Deze rolbevestigende insteek zal wel weer koren op de molen van de voorvechters van genderneutraliteit zijn, dus wellicht gaan zij nog voor wat extra publiciteit zorgen*).

Beide apps zijn meertalig en  en bevatten vier uiteenlopende, interactieve spelletjes in de herkenbare 3D-wereld van Sprookjesboom. Hieronder een impressie.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=2JcaOdp9o_Y]

‘In de Assepoester app help je Assepoester mee met de voorbereidingen voor een theekransje in het kasteel. Zing samen met de vogelvriendjes van Assepoester de leukste liedjes, vlecht de mooiste vlecht of versier het muiltje van Assepoester zodat zij als een ware prinses op het feest kan verschijnen. Een echte meiden-app waarin lekker tutten centraal staat.’

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=YNTh8ZSZqLY]

‘Draak is in zijn app druk bezig met het bewaken van de schatkist. Stoere jongens helpen Draak mee met het beschermen van de schat of proberen juist de schatkist bij hem weg te halen. Avontuurlijke schatbewakers spuwen in deze app vuur net als Draak of vliegen door de lucht en verzamelen alle verdwenen munten.’

Aan de hand van aanwijzingen van Sprookjesboom wordt de speler door de vier verschillende spelletjes geleid. Alle spelletjes zijn (verhalend) achter elkaar door te spelen maar kunnen ook los van elkaar gespeeld worden. De spelletjes zijn eenvoudig in gebruik en zitten boordevol muziek, animaties en interactieve elementen. Zo kun je meezingen met Assepoester door je eigen stem op te nemen en kun je net als Draak vuurspuwen door te blazen in de microfoon. Ook andere functionaliteiten van een smartphone en tablet zoals tappen en slepen worden gebruikt in deze applicatie. Kinderen leren hierdoor spelenderwijs om te gaan met de functionaliteiten van deze nieuwe media apparaten. Daarnaast zijn beide apps geheel reclamevrij.

De Draak- en Assepoester-apps zijn verkrijgbaar in de talen Nederlands, Duits en Frans en voor smartphone en tablet te downloaden via de App Store (iOS) voor €1,79.

*Update (28/3): De Efteling heeft gereageerd via Twitter: ‘Natuurlijk mogen de jongens ook de prinsessen-app spelen. Stoere meisjes mogen de draakapp spelen en andersom.’ Asha ten Broeke – daar is ze weer – schreef er een column over in de Volkskrant: ‘Marketing draagt bij aan het geestelijk kortwieken van kinderen op een manier die we van overheid, school of religie nooit zouden pikken.’

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019