Eten en drinken

Organisatie Nationaal Schoolontbijt 2013 benadrukt: ‘Meer dan een leuk ontbijtfeest’

Vanochtend is in Beeld en Geluid de 11de editie van Het Nationaal Schoolontbijt gestart; 170 basisscholieren vierden met een ontbijtconcert van Laura van Kaam en Marco Borsato het begin van de week, waarin ruim 400.000 kinderen op 2.000 basisscholen samen ontbijten en 200 burgemeesters met een schoolklas uit hun gemeente op het stadhuis een broodje eten. Zo laten ze samen het plezier en belang van een dagelijks ontbijt zien. Bij het ontbijt maakte de organisatie bovendien de resultaten bekend van een groot ontbijtonderzoek.

Uit een enquête van Ruigrok | NetPanel onder ruim 3.000 leerlingen uit groep 6, 7 en 8 blijkt dat 15% van de kinderen niet of niet altijd ontbijt. Zij volgen daarbij vaak het voorbeeld van hun ouders: ontbijten die altijd, dan ontbijten hun kinderen ook bijna altijd (95%). Ontbijten de ouders niet of niet altijd, dan volgt bijna de helft van de kinderen dat slechte voorbeeld (48%). Bijna driekwart van de kinderen (74%) beslist zelf wat ze ontbijten en op vrijwel alle ontbijttafels staat brood. Zes op de 10 kinderen ontbijten 5 tot 15 minuten, bijna een kwart ontbijt in minder dan 5 minuten. Tijdens het ontbijt is kletsen de favoriete bezigheid van kinderen én ouders. TV kijken neemt voor kinderen de tweede plaats in. Voor ouders is dat de krant lezen.

De organisatie van Het Nationaal Schoolontbijt is in handen van Voorlichtingsbureau Brood, dat de actie omschrijft als meer dan een leuk ontbijtfeest. Het zou ook leerzaam zijn: met speciaal lesmateriaal ontdekken de kinderen dat ontbijten energie geeft, belangrijke voedingsstoffen levert, zorgt voor een goede stoelgang, helpt een gezond gewicht te houden en vooral heel gezellig is. Om die reden heeft Het Nationaal Schoolontbijt de steun van het Voedingscentrum en de Maag Lever Darm Stichting.

Het Voedingscentrum heeft de samenstelling van het ontbijtpakket goedgekeurd, omdat het bestaat uit een goede balans tussen voorkeurs-, middenweg- en uitzonderingsproducten. In de praktijk betekent dat samengewerkt wordt met een aantal partners. In 2013 zijn dat de bakkers en supermarkten van Nederland (vers brood), Appelsientje (sinaasappelsap), Blue Band (Goede Start!), Campina (halfvolle melk), ERU Kids (smeerkaas), Frutesse (fruitstroop), Milner (kaas), Venz (Kwinkslag) en Fair Trade Original (jam).

Reden voor ‘voedselwaakhond’ Foodwatch om te schreeuwen dat de actie is gekaapt door de voedselindustrie: “Het Nationaal Schoolontbijt is een podium geworden voor grote voedselbedrijven die jonge kinderen bestoken met slimme marketingtechnieken. (…) Zo dringt kindermarketing voor ongezonde producten via het Nationaal Schoolontbijt ook de scholen binnen. (…) Niet ‘gezond ontbijten’ is het credo, maar ‘wie betaalt, bepaalt’.” In minder sterke bewoordingen had ik dat vorig jaar ook al opgemerkt. Vooralsnog heeft de kritiek niet geleid tot aanpassingen in de actie. Hooguit werd het educatieve karakter iets meer benadrukt.

De scholen die deelnemen aan Het Nationaal Schoolontbijt dragen symbolisch €0,25 per ontbijtje af en steunen daarmee War Child en Bake for Life, waar de kinderen via lespakketten meer over leren. De donaties worden op een later moment in de week officieel overhandigd aan de twee goede doelen.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021