Gezondheid

Facebookcampagne ‘Het Alzheimer Event’ wil jongeren in verwarring brengen

Bij de start van haar collecteweek, die loopt van 4 t/m 9 november 2013, lanceert Alzheimer Nederland een Facebookcampagne om jongeren meer te betrekken in de strijd tegen dementie. De simpele tag- en fotofunctionaliteiten van Facebook worden in deze campagne op een vernuftige manier gebruikt, om zo mensen in hun vertrouwde omgeving heel even de impact van de ziekte van Alzheimer te laten ervaren. Het idee van ‘Het Alzheimer Event’ is dat mensen in een foto van een niet bestaand evenement getagd worden.

Er verschijnt een foto op je tijdlijn van een evenement waarop jij te zien bent, maar waarvan je zeker weet dat je er niet bent geweest. Maar toch … je staat écht op die foto. Op deze eigentijdse manier ervaren mensen zelf even de verwarring waarmee alzheimerpatiënten dagelijks kampen en daarmee de impact van alzheimer. Vervolgens kun je zelf via de website www.hetalzheimerevent.nl je vrienden hetzelfde gevoel laten ervaren door een foto van hen te uploaden, die door de het verantwoordelijke bureau bewerkt en in een foto van een evenement geplaatst wordt.

before after

Zie onderstaande video voor een korte uitleg.

Om het geheel geloofwaardiger te maken, is samengewerkt met bestaande organisaties zoals de Rollende Keukens, Upload Cinema en Mojo Concerten, die op hun eigen Facebookpagina een niet bestaand evenement hosten en foto’s beschikbaar stellen.

In Nederland lijden 256.000 mensen aan dementie; de meest voorkomende vorm is de ziekte van Alzheimer (70%). Alzheimer Nederland wil meer en jongere mensen mobiliseren in de strijd tegen dementie. Niet alleen mensen die met de ziekte te maken hebben, maar ook mensen voor wie de ziekte nog verder weg is. Het is de uitdaging om voor hen dementie relevant te maken. Gekozen is om dit duidelijk te maken door mensen zelf even de verwarring te laten voelen die dementiepatiënten dagelijks ervaren. Het zelf ervaren is confronterend en persoonlijk en dat brengt de problematiek dichtbij, zo is de gedachte.

[Creatie door N=5]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020