Literatuur

Nederland leest en beleeft en bezoekt ‘Erik of het klein insectenboek’

De grootste leesbevorderingcampagne van ons land, ‘Nederland Leest’, is weer van start gegaan. De komende maand (her)leest ons land massaal Erik of het klein insectenboek van Godfried Bomans, dat door openbare bibliotheken aan hun leden cadeau wordt gedaan. Philip Freriks en lofredenaar Midas Dekkers openden gisteren, naast de campagne Nederland Leest, ook een speciale presentatie in Naturalis Biodiversity Center in Leiden, waar vele bewoners uit het boek te zien zijn.

Iedere lezer heeft bovendien de kans om net als Erik letterlijk Wollewei te beleven, via nederlandleest.nl/wollewei. In Bomans’ klassieker stapt hoofdpersoon Erik Pinksterblom op een nacht het schilderij Wollewei in en komt in de wereld van de insecten terecht. Met codes die in de Nederland Leest-edities zijn opgenomen, kunnen lezers digitaal Wollewei instappen en meer te weten komen over de wereld van insecten én die van Bomans. Ook kan iedereen zich – bedekt met insecten – laten fotograferen met de speciale app Plaats jezelf in Wollewei.

Naturalis staat de hele maand november in het teken van Erik of het klein insectenboek. Hier kunnen bezoekers, net als Erik, alle kruipende en vliegende bewoners van Wollewei van dichtbij leren kennen. Bovendien kan iedereen op 30 november gratis naar Naturalis met de bibliotheekpocket. Op woensdag 13 november lezen bekende Erikken, als Erik van Muiswinkel, Erik de Zwart en Erik de Jong (Spinvis) voor uit het boek in de bibliotheek in Rotterdam. En op 20 november gaan scholieren uit het hele land onder leiding van Arjen Lubach met elkaar in gesprek over Erik tijdens Nederland Leest Live!, een interactieve online uitzending vanuit de OBA.

Nederland Leest wordt in 2013 voor de achtste maal georganiseerd, een initiatief van de CPNB, in samenwerking met de Vereniging Openbare Bibliotheken, mede mogelijk gemaakt door boekensalon.nl. Philip Freriks is ambassadeur van de leescampagne. De gratis bibliotheekpocket Erik of het klein insectenboek komt uit in een voorlopige totale oplage van 565.000 exemplaren. In de boekhandel is een luxe editie van het boek te koop.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021