Eten en drinken

Nationale Pannenkoekdag 2015: Tefal en Koopmans laten kinderen weer bakken voor ouderen

Eind deze maand, op vrijdag 27 maart 2015, vindt voor de negende keer de Nationale Pannenkoekdag plaats. Geen spruitjes, andijvie of hutspot op het menu, maar heerlijk smikkelen en smullen van pannenkoeken met suiker of stroop — de deelnemers aan de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding zullen dit evenement ongetwijfeld verafschuwen, ondanks het mooi geformuleerde uitgangspunt dat de oer-Hollandse pannenkoek jong en oud op een vrolijke manier met elkaar in contact brengt.

En het is nog een traditie ook: in Engeland, Ierland en Australië wordt al eeuwenlang Pancake Day gevierd op de dinsdag voorafgaand aan Aswoensdag. In de vastenperiode mocht 40 dagen lang geen eieren, melk en vetten worden gegeten. Om die ingrediënten niet weg te gooien, werden daar op die dag pannenkoeken van gebakken die gretig aftrek vonden.

Omdat pannenkoeken eten nog steeds een feest is voor jong en oud, hebben Tefal en Koopmans deze traditie in 2007 ook in Nederland geïntroduceerd. Beide initiatiefnemers organiseren Nationale Pannenkoekdag om ouderen en kinderen dichter bij elkaar te brengen en een leuke dag te bezorgen; pannenkoeken blijken een ideaal recept om wat extra aandacht te besteden aan de oudere medemens. Op Nationale Pannenkoekdag bak je voor elkaar, is de gedachte. Natuurlijk zijn het de populaire pannenkoeken met poedersuiker, stroop of kaas, maar het kunnen ook bijzonder kunstig gebakken pannenkoeken zijn.

Oetker_Koopmans_Pannenkoekdag_2015_05

Voor Tefal en Koopmans is Nationale Pannenkoekdag natuurlijk een gouden greep om hun merken op een relevante manier onder de aandacht te brengen bij hun doelgroepen. Het vergt echter ook de nodige investeringen: naast de communicatie en organisatie richting scholen en oudereninstellingen zorgen de twee fabrikanten dat de deelnemende basisscholen alle benodigde ingrediënten voor een pannenkoekenmaal voor ouderen in huis hebben, van pannenkoekpannen en pannenkoekmixen tot koksmutsen, tafelkleden en servetten.

En met succes: ook dit jaar organiseren tienduizenden basisschoolleerlingen uit de bovenbouw, met hulp van juffen, meesters, vaders en moeders, een pannenkoekfeest voor een oudereninstelling in de buurt. Onder het motto ‘Bak mee voor ouderen!’ bakt en serveert deze jonge brigade een lekkere lunch van zelfgebakken pannenkoeken voor ouderen. 

Kinderen konden afgelopen periode alvast warmlopen voor Pannenkoekdag met ‘De kunst van het bakken’, door bijzondere recepten, opmerkelijke ingrediënten of gebakken kunstwerkjes in te zenden. In deze wedstrijd werd gezocht naar de mooiste, lekkerste, grappigste of creatiefste pannenkoek; de winnende foto’s zijn te bekijken op de website pannenkoekdag.nl.

Laten we er vanuitgaan dat de hierboven genoemde alliantie niet op korte termijn een pannenkoekenverbod weet te bewerkstelligen. Dan gaan we volgend jaar gewoon op voor een tiende editie. ;-)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021