Newcom Social Media Jongeren Onderzoek 2015: ‘Jongeren zijn meer merken gaan volgen’

Ruim een maand geleden schreef ik al enigszins kritisch over het Nationale Social Media Onderzoek 2015 van Newcom Research & Consultancy. Afgelopen weken heeft het bureau nadere analyses gedaan, die deze week in samenwerking met radiozender 3FM in een aanvullend rapport over jongeren (15-24 jaar) zijn gepubliceerd. Ook nu zijn de wijze van steekproeftrekking en de precieze vraagstelling niet bekend, maar de resultaten zijn relevant genoeg om hier met enig voorbehoud toch te delen. 

Wat blijkt? Bijna alle jongeren tussen de 15 en 24 jaar maken gebruik van sociale media, gemiddeld vier platformen per jongere. De meerderheid van de 15-24 jarigen gebruikt Facebook en YouTube. Instagram en LinkedIn zijn met een opmars bezig. 

top 5 2015

Net buiten bovenstaande top 5 valt Twitter (37% maakt hier gebruik van, 13% doet dit dagelijks). Een kwart (24%) van de jongeren heeft Twitter wel gebruikt, maar doet dat nu niet meer. Ze zijn er vooral mee gestopt omdat het hen te weinig oplevert (31%), het te veel tijd kost (30%) en er geen interessante mensen gebruik van maken (29%).

Jongeren volgen voornamelijk bekende merken, artiesten, sportverenigingen en webwinkels op de sociale netwerksites. Vooral 19-24 jarigen lijken meer organisaties te zijn gaan volgen sinds 2014.

trends in volgen organisaties

Zorgen over beheer en doorverkopen van gegevens door netwerken nemen toe naarmate men ouder is: 22% van de 15 jarigen maakt zich zorgen over gegevensbeheer versus 63% van de 24-jarigen. Vertrouwen in social media is (ook) onder jongeren niet hoog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024