Eten en drinken

Ook waterbedrijf Vitens strijdt tegen overgewicht: tappunten op scholen

Waterbedrijf Vitens gaat dit jaar tien watertappunten plaatsen op scholen. Daarnaast wil 's lands grootste waterbedrijf scholen overhalen om zelf ook kraanwatertappunten te plaatsen om zo bij te dragen aan een gezondere levenswijze van kinderen. Met deze missie staat Vitens dit jaar voor het eerst op de onderwijsvakbeurs NOT. Uit onderzoek dat TNS Nipo in opdracht van Vitens heeft uitgevoerd blijkt dat de missie op flinke bijval kan rekenen van de ouders én van de kinderen.

Maar liefst 90% van de ouders vindt dat er een kraanwatertappunt in het schoolgebouw moet staan, zodat hun kinderen meer water gaan drinken. Van de kinderen is 77% het hiermee eens. Ook blijkt dat een derde van de kinderen het vies vindt en daarom geen water drinken, als zij voor het vullen van hun flesje naar het toilet moeten. De helft van alle scholieren geeft dan ook aan dat zij meer water zouden drinken als een school dit op een wat aantrekkelijkere manier zou aanbieden op een prominente plek, bijvoorbeeld net als de frisdrankautomaten in de kantine of in de gang.

De wens van de ouders en scholieren staat in schril contrast met de werkelijkheid. Slechts 30% van de scholen heeft een waterkoeler of kraanwatertappunt in het schoolgebouw staan, terwijl 94% van deze middelbare scholen wel een of meerdere frisdrankautomaten heeft staan.
 
Scholen kunnen op de onderwijsbeurs een aanvraag doen voor een Join the Pipe-kraanwater tappunt bij Vitens. Zo'n tappunt kost de school 2.500 euro; Vitens draagt bij door de aansluitkosten voor haar rekening te nemen. Daarnaast heeft Vitens een digitaal onderwijsprogramma ontwikkeld dat gratis beschikbaar is voor scholen; via waterkennis.nl is een informatiepakket over het educatieprogramma te downloaden.

Vitens probeert met de kraanwatertappunten op scholen iets te doen aan het probleem van overgewicht bij scholieren. Alarmerende cijfers hierover waren voor waterbedrijven eerder al aanleiding om zich aan te sluiten bij de JOGG-aanpak (Jongeren Op Gezond Gewicht). Deze beweging staat in 2013 in het teken van water.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021