Kortjes

Kortjes: boeken van McDonald’s, strenge regels, onthullende naaktfoto’s, en meer (week 3, 2013)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

McDonald’s launched a 5-week promotion in the U.K. for their ‘Happy Readers’ campaign, which is anticipated to distribute over 15 million fiction and nonfiction books to children by the end of 2014 – in place of toys (PSFK)

The percent of children who have read an ebook has almost doubled since 2010; half of children age 9-17 say they would read more books for fun if they had greater access to ebooks (Scholastic)

New survey data from the NPD group finds that 18- to 24-year-olds are turning to coffee, rather than caffeinated sodas, as their pick-me-up of choice: "It's an explosive growth in the consumption of coffee" (NPR)

Here's the behind the scenes footage detailing how Ogilvy Chicago and partners created an epic celebration of a little boy's first flush for Kimberly-Clark, something the little man will remember for the rest of his life (AdRants)

Today, school kids may also direct their attention toward traditional nerd havens like the school’s technology club, where computer-savvy whiz kids could be developing the next big mobile app or internet tool on their way to software stardom (Entrepreneur)

Finland’s Jongla thinks there’s room for one more mobile social messaging app; the company has re-booted with the launch of a youth-oriented and free social messaging app, believing that the key to cutting through a noisy marketplace is personalisation (TechCrunch)

Jongeren weten wel dat iedereen zich op internet anders kan voordoen dan hij is, maar ze houden daar toch niet altijd rekening mee; om hen te waarschuwen heeft de Expertgroep Digikids de online game 'Vrienden' gemaakt (NJi)

Ruben van der Meer zegt met huatv.nl, wat staat voor Hier Uw Advertentie tv, branded content voor merken met lef en zelfspot te maken; het eerste merk dat met Van der Meer in zee gaat is Hi van KPN (Fonk)

Marokkaanse, Turkse, Antilliaanse en Surinaamse jongeren tussen 11 en 22 jaar geven een andere betekenis aan hun ervaringen met seksualiteit, seks en liefde dan autochtone jongeren; culturele en religieuze waarden en normen hebben een sterkere invloed bij allochtone jongeren (Rutgers WPF)

Uit een Channel 4 News onderzoek blijkt dat tieners in Groot Brittannië met grote regelmaat onthullende naaktfoto’s verzenden en ontvangen, het is iets heel normaals geworden en het verandert hoe zij omgaan met seks (Platform Argusoog)

Anorexia komt steeds vaker voor bij zeer jonge kinderen, zelfs meisjes van acht jaar oud worden regelmatig opgenomen voor een behandeling: "Omdat kinderen veel jonger te maken krijgen met dik zijn en voorlichting krijgen over gezond eten, gaan ze ook jonger lijnen" (BNR)

Frisdrankengigant Coca-Cola lanceert een nieuwe publiciteitscampagne waarin het onderwerp zwaarlijvigheid wordt aangesneden; uit het reclamefilmpje blijkt dat Coca-Cola vooral niet de schuld wil krijgen van de zwaarder wordende Amerikanen (De Standaard)

Een mobiele frietkraam bij een middelbare school zou volgens het Convenant Gezond Gewicht verboden moeten worden, maar in Breda bij het Mencia de Mendoza Lyceum komt trouw iedere dag de frietkraam: "Kinderen moeten leren omgaan met verlokkingen" (Omroep Brabant)

Ouders verwachten dat de school stevige regels stelt; als een docent hun eigen kind straf geeft is hun steun voor een stevige lijn echter niet vanzelfsprekend, blijkt uit onderzoek van het SCP naar ouderbetrokkenheid (Rijksoverheid)

Minister Plasterk roept ouders op hun kinderen beter op te voeden; vaders en moeders verzaken te vaak hun ouderlijke taak, waardoor geweld tegen hulpverleners, overheidsdienaren en vrijwilligers als grensrechters door een gebrek aan respect in de hand wordt gewerkt (De Telegraaf)

Van de ouders met kinderen in de puberleeftijd steunt 80% de verhoging van de minimumleeftijd voor het kopen van tabak en alcohol naar 18 jaar, aldus het Peilstationsonderzoek Ouders 2011; regels stellen op het gebied van internet is nog een braakliggend terrein (Trimbos instituut)

Meer leerlingen gingen vorig schooljaar van school in bezit van een startkwalificatie, vooral scholen in het middelbaar beroepsonderwijs wisten veel voortgang te boeken; de uitval daalde daar voor het eerst onder de 7% (Rijksoverheid)

In de VS bestaat het al bijna een eeuw en nu moet schoolradio ook in Nederland van de grond komen; Het Hooghuis uit Oss startte met sCOOLradio — leerlingen maken elke dag radio en krijgen daarbij een professionele dj-opleiding (NOS op 3)

YouTube heeft een cover verwijderd die de Efteling maakte van het bekende liedje Kuikentje Piep; de Italiaanse productiemaatschappij Globo Records heeft de auteursrechten geclaimd, blijkt uit een mededeling op de site (de Volkskrant)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019