Media, Onderzoek

Onderzoek van De Ambrassade naar digitalisering: “E-mail is belangrijk omdat bedrijven dat nog gebruiken”

Onder de noemer 'KLETS! on Tour' polste De Ambrassade* bij 317 Vlaamse 6-16-jarigen naar hun mening over de digitale wereld waarin ze opgroeien. Maar liefst 80% heeft een eigen gsm of smartphone, het eerste exemplaar krijgen ze het liefst op hun twaalfde. Verder willen ze meer digitaal klasmateriaal en meer vrije tijd in de klas voor projecten en opzoekwerk op de computer. De meningen van jongeren over hun digitale omgeving verschillen flink. Maar wat ze op internet doen, doen ze allemaal wel heel bewust, zo blijkt uit het onderzoek (pdf).

Tijdens de informatica- of computerles lijken de jongeren echte plantrekkers. Ze leren de nieuwste dingen door tutorials op internet te bekijken, of ze vragen uitleg aan elkaar. En als dat niet lukt, vragen ze hulp aan ouders of leerkrachten. De meerderheid van de ondervraagde jongeren wil wel meer digitaal materiaal in de klas, als ondersteuning en aanvulling en dus niet ter vervanging van de klassieke lessen. Ook willen ze meer vrije tijd in de klas voor projecten en opzoekwerk op de computer.
 
De meeste jongeren willen graag tablets in de klas, al zijn de meningen verdeeld. Wel zijn ze allemaal heel goed op de hoogte van wat de voor-en nadelen van zo’n tablets zijn en kunnen ze heel creatieve oplossingen bedenken opdat iedereen een tablet zou kunnen betalen of gebruiken.

Hoewel het onderzoek, gezien de gehanteerde methodiek, niet al te zwaar moet worden genomen, is het wel degelijk interessant. Al was het maar om de vermakelijke quotes in het onderzoeksrapport (pdf). En kijk ook even naar het overzicht van de meningen over diensten en media:

  • E-mail is volgens kinderen en jongeren vooral voor serieuze zaken zoals school, registratie op websites, het regelen van een baantje, wedstrijden, contact met mensen die niet op sociale media zitten, etc. Er wordt ook gezegd dat e-mail belangrijk is omdat bedrijven dat nog gebruiken. De jongeren die de tijd voor Facebook hebben gekend zeggen dat Facebook en sms’en de functie van email heeft overgenomen.
  • Zoekmachines worden vooral gebruikt om huiswerk te maken en om op websites te geraken. Dingen opzoeken is niet altijd even simpel, sommigen
    schakelen dan ook bijvoorbeeld Twitter in om het vraag te stellen.
  • Facebook wordt vooral gebruikt om te communiceren met vrienden, om het sociaal leven in stand te houden, mensen te leren kennen. Veel kinderen gaven aan verslaafd te zijn aan Facebook, dat ook als veel simpeler gezien wordt dan bijvoorbeeld Twitter.
  • Twitter wordt niet veel gebruikt, maar als het gebruikt wordt is het om in contact te blijven met vrienden, om bekende mensen te volgen, vragen te stellen of gamesupdates sneller te weten te komen.
  • Velen luisteren muziek, kinderen en jongeren doen dit vooral op YouTube. Daarnaast wordt YouTube gebruikt voor tutorials, walkthrough, grappige filmpjes, series en films. Het gaat vooral om bekijken, weinig mensen uploaden zelf ook iets.

Er zit veel nuance in de meningen die kinderen en jongeren hebben over het digitale in hun leven, en da's precies wat De Ambrassade hoopt duidelijk te maken.

*De Ambrassade ('bureau voor jonge zaken'), gevestigd in Brussel, is een samensmelting van drie bestaande jeugdwerkorganisaties: Steunpunt Jeugd, VIP Jeugd en de Vlaamse Jeugdraad. Een team van 34 medewerkers zet zich in voor jeugd, jeugdwerk, jeugdinformatie en jeugdbeleid.

[Via X, Y of Einstein]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020