Harde campagne via sociale media van Stichting Melanoom: ‘Beste 16-jarige ik’

Stichting Melanoom is een landelijke online campagne tegen melanoom gestart. Melanoom? Dat is een zeer agressieve vorm van huidkanker die een snel groeiend aantal jongvolwassenen treft, te vaak met een dodelijke afloop. Een deel van de melanomen kan worden voorkomen door verstandig te zonnen en regelmatig de eigen huid te controleren op nieuwe- of veranderende moedervlekken. Iemand die voor zijn 18de levensjaar door de zon verbrandt, heeft een verhoogde kans op melanoom in zijn latere leven.

Een groot deel van de Nederlandse jongeren weet echter niet dat het verbranden van de huid desastreuze gevolgen kan hebben op latere leeftijd. In een YouTube-video (zie hieronder) met de titel 'Beste 16-jarige ik' maakt een aantal (ex)melanoom patiënten, nabestaanden en een internist-oncoloog van het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis dit samen op indringende wijze duidelijk. Het Canadese filmpje 'Dear 16 year old me', waarop deze Nederlandse versie gebaseerd is, werd al meer dan 6 miljoen keer bekeken.

De campagne bestaat daarnaast uit een grootschalige Facebookcampagne. Mensen kunnen via Facebook zichzelf en vrienden een zonbeschermend pakket laten toesturen. Op Twitter wordt de hashtag #beschermtegenmelanoom gebruikt.

Het doel is om (jong)volwassenen tussen de 16 en 45 jaar via social media bewust te maken van het belang van veilig zonnen (voorkomen van zonverbranding) en het regelmatig checken van de huid (1x per maand). Stichting Melanoom hoopt het aantal melanoompatiënten terug te dringen. Opgeroepen wordt om de boodschap te verspreiden: 'Bescherm jezelf, Check jezelf.' Bij dezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024