Gezondheid

Campagne ‘Doe Eens Goed Gek’ moet onbegrip over psychosen wegnemen bij jongeren

Johnny de Mol en Géza Weisz spelen mee in de bewustwordingscampagne Doe Eens Goed Gek, gericht op jongeren met een verhoogde mate van psychosegevoeligheid en vooral ook op hun omgeving. De campagne heeft als doel om het onderwerp onder jongeren bespreekbaar te maken. In de hoop de grote onwetendheid rondom psychosen weg te nemen, een bijdrage te leveren aan een positievere beeldvorming en een tegenhanger te bieden aan de vele, veelal negatieve, vooroordelen over psychosegevoeligheid.

De Doe Eens Goed Gek-campagne bestaat uit de twee onderstaande videosnacks getiteld Gek op Sofie!. Hierin nemen Johnny (jpg) en Géza tijdens een date met Sofie de bestaande vooroordelen en het stigma over psychosen op de hak. Daarnaast is, in samenwerking met experts en ervaringsdeskundigen de documentaire Wie is Sofie? ontwikkeld. In deze korte documentaire wordt dieper ingegaan op de aanleiding van de campagne en de noodzaak van een betere bewustwording van psychosegevoelige jongeren zoals Sofie.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=gb4toNGoO2k]

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=Y2DgsFeJ4pI]

“Over psychosen en in hoeverre je er last van blijft houden bestaan ontzettende indianenverhalen. Als je het woord psychose gebruikt denkt men meteen aan enge films, waarin mensen worden afgebeeld die dan psychotisch zouden zijn, en andere mensen iets aan gaan doen. We moeten dat beeld echt afbreken, er is geen normaal en abnormaal en er is niet gek en gezond. Er is alleen maar menselijke variatie in hoe we omgaan met angsten en zorgen.” [Prof. Dr. Jim van Os.]

Jaarlijks krijgen gemiddeld 3.000 Nederlanders een eerste psychose, vaak op jongvolwassen leeftijd. Als gevolg van de grote onwetendheid, onterechte angst of het gevoel van ongemakkelijkheid met de situatie, neemt de omgeving van een psychosegevoelige jongeren -helaas- vaak intuïtief meteen afstand. Dit terwijl er een wereld te winnen is, wanneer deze jongeren kunnen blijven deelnemen aan het gewone leven waarin een gezonde levensstijl gestimuleerd wordt.

Prof. Dr. Jim van Os stelt dat 100% van de mensen gevoelig is voor psychotische verschijnselen en één op de vier personen hier gedurende zijn leven, in meer of mindere mate, last van krijgt. Een psychose is een mengbeeld van vijf verschillende soorten ziekteverschijnselen. De één heeft gevoelens van wantrouwen, de ander hoort stemmen en weer een hyperactief (manisch). Onvoldoende motivatie om dagelijkse taken uit te voeren (motivatieproblemen); een gebrek ander heeft last van stemmingswisselingen; van somber en traag (depressie) tot abnormaal uitgelaten en aan aandacht en concentratie of een verminderd plannings- en leervermogen (cognitieproblemen) kunnen de patiënten kenmerken. Allemaal hebben ze een psychose, maar elk met een unieke mix van de symptomen.

Janssen-Cilag B.V., de farmaceutische tak van Johnson & Johnson, zegt deze voorlichtingscampagne ontwikkeld te hebben in de hoop het onbegrip te verminderen en het sociale isolement, wat helaas vaak het gevolg is van een psychotische ervaring op jong volwassen leeftijd, te voorkomen. Zie voor meer info de website goedgek.com.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019