Om Seksualiteit.be, de website over 'seksuele gezondheid', bekend te maken bij een groot publiek lanceert Sensoa een campagne waarin misverstanden over erotische termen op vermakelijke manier voorgesteld worden. Voor de juiste betekenis van cunnilingus, vulva, ovuleren en chlamydia kunnen volwassenen* terecht bij Seksualiteit.be. Vier beelden in retrostijl, op Boomerang-kaartjes en op posters in toiletten van bioscopen en uitgaansgelegenheden, sporen volwassenen aan om zich te informeren.
Vulva is geen Zweeds meubel, Chlamydia is geen kamerplant, Ovuleren is geen kooktechniek en Cunnilingus is geen pasta. Combineer deze 'rechtzettingen' met onschuldige taferelen in jaren-vijftig-stijl en een opvallende campagne is het resultaat.
Via de sociale media verspreidt Sensoa ook onderstaande promotiespot, gemaakt door studenten van de Universiteit Gent. Op basis van een campagnevoorstel in het kader van het vak sociale marketing, selecteerde Sensoa twee groepen studenten Communicatie. Zij werkten mee het scenario uit en één van de studenten produceerde eigenhandig het filmpje, van storyboard tot technische realisatie.
Met de campagne spoort Sensoa weer aan te praten over seks, acht jaar na de spraakmakende ‘Praat over seks-campagne’. Voor een goede communicatie is immers kennis van de juiste terminologie vereist. De website bevat dan ook heel wat info over soa & hiv, anticonceptie, seksueel misbruik, voorlichting, het lichaam en relaties. Daarmee wil Sensoa de seksuele gezondheid in Vlaanderen bevorderen.
*Tegen het heersend beeld in, raken nogal wat volwassenen besmet met een seksueel overdraagbare aandoening en loopt het anticonceptiegebruik niet altijd even vlot. Zo vormen Vlaamse vrouwen tussen 25 en 35 jaar de tweede zwaarst getroffen leeftijdscategorie qua besmettingen met chlamydia. Daarnaast werkt de populaire cultuur ook onrealistische verwachtingen over relaties, liefde en seksualiteit in de hand.