Uit onderzoek blijkt dat tweederde van alle kinderen en jongeren (onder de 18 jaar) minder dan een uur per dag beweegt. Kinderen bewegen dus onvoldoende, terwijl het eigenlijk zo gemakkelijk is. Afgelopen week is Stichting KidsVitaal daarom de campagne ‘Gratis bewegen, gewoon doen’ gestart, op radio, televisie en internet. Het betreft een thema-aanpak van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) om kinderen en ouders te laten zien dat bewegen en sporten ook in alledaagse situaties heel goed kan.
Op deze manier moet letterlijk een ‘beweging’ op gang gebracht worden, waarmee jongeren worden gestimuleerd dagelijks meer te bewegen. Klimmen in de speeltuin, voetballen op het pleintje of op de fiets naar school. Bewegen past immers bij een gezonde jeugd in een gezonde omgeving.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=khuHZymFbQw]‘Samen bewegen is leuk, kan echt overal en is nog gratis ook.’
De campagne, die loopt van 29 september tot en met 20 oktober 2014, is tot stand gekomen door verschillende bureaus die een belangeloze bijdrage leverden. De televisiecampagne, waarvoor zendtijd beschikbaar is gesteld, is te zien bij RTL Nederland, Brand Deli (o.a. Comedy Central, Nickelodeon, Discovery, TLC, MTV), Disney Channels, STER, FoxMedia, OLON (lokale zenders) en de zenders van SBS Broadcasting. Op de radio is de spot te beluisteren bij Q-music, Radio Veronica, 538, NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO Radio 3FM, 100% NL, Classic FM, FunX, Radio 10 en Sky Radio. En online zijn banners geplaatst bij de mediapartners, Semilo, Mama Media Group en Young Advertising.