Kortjes: speelgoeduitpakfilmpjes, naaktfoto’s scholieren, halloweenkostuums, koekiemonsterfruit, en meer (week 40, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

For a 108-year-old brand, Converse is still pretty quick on its feet; the brand tries to celebrate its consumers rather than itself, and works to contribute to youth culture rather than take from it (Adweek)

Much of the $2.8 billion that’ll be spent on Halloween costumes this year will go to purchase characters straight from the multiplex; some 2.6 million kids are expected to don costumes from Disney’s Frozen, and roughly the same number will dress up as Spider-Man (Adweek)

The Boy Scouts of America’s first new marketing campaign in five years is targeting millennial parents with a message of fun and adventure this back-to-school season: “Our program makes the most of the limited time that parents have” (Ad Age)

PepsiCo is a beverage company, but it is also a content company; the beverage giant has been trying a host of different digital programs focused on delivering a range of Millennial-facing curated content around things like music, art, film, and sports (MediaPost)

Sesame Street and a produce marketing group use marketing tactics invented by the junk food industry to get children to make healthy eating choices; Cookie Monster wants children to cut down on his namesake treats and start snacking on baby carrots and clementines instead (The Guardian)

The only meaningful path left for brands is to stop talking and act; one powerful form of action that will rise to the top of the consumer agenda in 2015 is real, constructive, painful sacrifices (Trendwatching.com)

Consumer brands should stay the hell away from Ello, because despite any trend piece coverage they may receive, the only thing they’ll really do by joining is invite real users’ ire (PRNewser)

To say that young people are in love with their smartphones would be an understatement: it’s more like they’re obsessed, confirms a new study out by Zogby Analytics — almost 90% of Millennials say their phones never leave their sides (USA Today)

Jongeren verkiezen WhatsApp nu al boven Facebook, blijkt uit Connected life, een wereldwijde TNS-studie naar het veranderende digitale medialandschap; het onderzoek laat zien dat er een groeiende generatiekloof is als het gaat om het gebruik van communicatiemiddelen (Adformatie)

In de App Store staan ongepaste apps in de hitlijsten met kinderapplicaties; hierdoor staan bijvoorbeeld apps bedoeld voor kinderen van 12 jaar en ouder in het overzicht voor 6- tot 8-jarigen (iCulture)

Speelgoeduitpakfilmpjes worden op YouTube miljoenen keren bekeken; het populairste account met dit soort filmpjes is van Disneycollector en heeft al 2,4 miljoen volgers — een video waarin verrassingseieren worden uitgepakt is ruim 94 miljoen keer bekeken (RTL Nieuws)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=aoc8d0gcf08]

Met vijf nieuwe flitsende postzegels met daarop Nederlandse top-dj’s richt PostNL zich dit najaar nadrukkelijk op jongeren: “Weer eens wat anders dan koning Willem-Alexander” (De Telegraaf)

Canvas gooit het roer om en wil zich volledig heruitvinden; het tweede net van de VRT moet verbreden, meer jongeren aanspreken en niet langer een lineaire tv-zender maar een ‘crosschannel’ mediamerk worden (De Standaard)

Volgens Nederlands enige hoogleraar jeugdliteratuur Helma van Lierop-Debrauwer is het lezen van een echt verhaal bijzonder waardevol: “Het verhaal in een boek biedt een wereld aan woorden, jeugdliteratuur is essentieel voor de ontwikkeling van een kind” (Trouw)

De korte film Dove Legacy laat zien hoe belangrijk het is dat vrouwen op een positieve manier over hun uiterlijk praten om zo gevoelens van onzekerheid bij de volgende generatie vrouwen weg te nemen (Adformatie)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=5jSMcmrNgCM]

In onderzoek van EenVandaag geeft ruim de helft (55%) van de middelbare scholieren aan dat bij hen op school wel eens een naaktfoto of seksfilmpje in omloop is geweest (1V Jongerenpanel); volgens een peiling van Scholieren.com in opdracht van Sense is een derde van de scholieren op internet wel eens gevraagd om een naaktfoto of – filmpje van zichzelf op te sturen (Scholieren.com)

Kennelijk werkt het niet om jonge kinderen producten te laten eten als dat product instrumenteel is voor het bereiken van een ‘gezond’ doel en het creëren van een positieve eet-ervaring; ouders en marketeers kunnen beter ‘gezond’ als ‘lekker’ presenteren (EURIB)

Het kinderdrankje Capri-Sun is uitgeroepen tot meest misleidende product van 2014; voedselwaakhond Foodwatch noemt het drankje een “‘mierzoete misleiding van Coca-Cola” (NU.nl)

Hoewel jongeren later beginnen met drinken, neemt het aantal alcoholvergiftigingen onder jongeren niet af, blijkt uit nieuwe cijfers van aangaande behandeling van alcoholvergiftiging op Spoedeisende Hulpafdelingen van ziekenhuizen (VeiligheidNL)

Verkeersveiligheidsorganisatie Drive up Safety wil jonge weggebruikers via hun smartphone een alternatief bieden voor de relatief onpopulaire fluohesjes; via de Guardian Angel app lichten smartphones op in allerlei fluokleuren en patronen (VRT Nieuws)

Het aantal tieners in Nederland zal de komende tien jaar naar verwachting met 160.000 afnemen; het aantal tieners zal toenemen in een groot deel van de Randstad, terwijl de grootste afname wordt verwacht voor enkele regio’s aan de rand van ons land (CBS)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024