Gezondheid

Steeds meer jongeren zeggen ‘Ja’ en worden spontaan donor

Het percentage jongeren dat op school les krijgt over orgaandonatie neemt toe. In 2009 meldde desgevraagd één op de acht (12%) jongeren op school weleens iets over orgaan- en weefseldonatie te hebben gehoord, in 2013 was dit met een derde gestegen tot één op de zes jongeren (17%). Ook het percentage spontane inschrijvingen van jongeren in het Donorregister is de afgelopen vijf jaar verdubbeld naar 10%. Bijzonder is dat deze groeiende groep jongeren al een ‘Ja’ of ‘Nee’ in het Donorregister aangeeft zonder dat zij daarvoor officieel zijn benaderd.

Het voorgaande blijkt uit cijfers (pdf) van het Donorregister en de Nederlandse Transplantatie Stichting. Zie ook onderstaand videopersbericht.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=LrPqX1Wgeto]

Registreren in het Donorregister mag al vanaf 12 jaar, maar afgesproken is dat jongeren pas als ze 18 zijn geworden een persoonlijke brief krijgen van de overheid met de vraag of zij donor willen worden. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid stuurt die brief vandaag naar de 180.164 jongeren uit 1995 van wie nog geen keuze bekend is.

Minister Schippers is blij dat steeds meer jongeren al weten wat ze willen. “Maar de grootste groep jongeren uit 1995 staat nog voor deze belangrijke beslissing. Misschien kan school hen daarbij helpen. Dat is een goede plek voor jongeren om een afgewogen eigen mening te vormen over orgaandonatie. Steeds meer middelbare scholen pakken dat ook op. Dat is mooi. Ik hoop dat de rest hun voorbeeld volgt.”

ndwdag5hr-7

De Nederlandse Transplantatie Stichting heeft verschillende lesmodules ontwikkeld die jongeren van tien tot twintig jaar voorbereidt op het maken van een eigen weloverwogen keuze om wel of geen orgaan- en weefseldonor te zijn. Via transplantatiestichting.nl/onderwijs is digitaal lesmateriaal op alle onderwijsniveaus beschikbaar.

“Door nu zelf te kiezen, regel je het precies zoals jij het later wil” stelt de minister in haar brief aan de jongeren uit 1995. Een landelijke online actie — creatie door Roorda — in de stijl van de meerjarige campagne ‘Nederland zegt Ja’ benadrukt op speelse wijze het belang van zelf kiezen. Via de actiesite JaofNee.nl/1995 en de veelgebruikte sociale-mediakanalen YouTube, Twitter en Vine spreken jongeren hun leeftijdsgenoten aan op de verantwoordelijkheid om zelf een beslissing te nemen over orgaan- en weefseldonatie.

Op Facebook kunnen jongeren keuzes voor hun vrienden maken die deze vrienden in het echt zelf zeker niet zouden maken. Hierbij kunnen zij diverse rare en grappige posts op elkaars tijdlijn plaatsen, waarin zij keuzes voor elkaar hebben gemaakt. Klikt men daarop, dan wordt men doorgelinkt naar een donor landingspagina waar bevestigd wordt dat je liever zelf je keuzes maakt.

In de teasefase van de Vine-campagne  spelen hiphopper Kraantje Pappie en de GTST-acteurs Ferry Doedens en Robin Martens de hoofdrollen. Daarna volgen negen andere Vine-filmpjes met diverse onaangename verrassingen voor minder bekende Nederlanders (zie in de video hieronder). De logische conclusie is telkens ‘je kiest toch liever zelf?’

[vimeo 91918103 w=560 h=315]

Meer weten? Klik hier voor een overzicht (pdf) van de campagnemiddelen en -activiteiten van de 18-jarigencampagne 2014.

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019