Gezondheid

Stichting Rookpreventie Jeugd trekt streep: ‘Foute Tobacco Tycoon is laatste anti-tabakscampagne in Nederland’

Omdat er in Nederland elk jaar nog steeds 20.000 mensen sterven aan de gevolgen van roken, heeft Stichting Rookpreventie Jeugd besloten een streep te trekken — een streep die ervoor gaat zorgen dat elk kind dat na 2016 geboren is nooit meer sigaretten kan kopen. De initiatiefnemers hebben “het meest verslavende spel ooit” bedacht om dit belangrijke onderwerp aan te kaarten. “Tobacco Tycoon is zo fout dat het niet anders kan dat er ophef over gaat ontstaan. Tobacco Tycoon moet helpen destreep.nu neer te zetten: de allerlaatste anti-tabakscampagne in Nederland.”

De game Tobacco Tycoon werkt als volgt: je plant tabak, je zorgt er voor dat zoveel mogelijk kinderen verslaafd raken aan nicotine, en als je het goed doet dan verdien je zakken vol geld. Kies je favoriete chemische toevoegingen, bouw zo veel mogelijk fabrieken en tabakswinkels, en huur lobbyisten en advocaten in om er voor te zorgen dat de regering je met rust laat. Alleen zo bouw je je kleine tabaksplantage op tot een miljardenbedrijf.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=jB1KlDEl5us]

Het ‘business simulator’ principe van Tobacco Tycoon leent zich volgens de bedenkers uitzonderlijk goed voor de tabaksindustrie: “Alle smerige tactieken waar Big Tobacco gebruik van maakt, komen in de gameplay pijnlijk naar voren. Van de chemicaliën die tabaksbedrijven aan hun producten toevoegen en het plaatsen van tabakswinkels dicht bij scholen, tot de invloed van de talloze lobbyisten die in dienst staan van de tabaksindustrie.”

Omdat er elk jaar nog steeds 40.000 jonge mensen verslaafd raken aan nicotine en de overheid daar volgens Stichting Rookpreventie Jeugd te weinig aan doet, gaat ‘De Streep’ zelf campagne voeren en een media-offensief starten. Al het geld dat verzameld wordt gaat rechtstreeks naar een campagne, waarvan de funder zelf afzender van is. Op deze manier helpen funders direct mee om de politiek te laten zien dat deze streep echt getrokken moet worden. “Zodat roken voor eens en altijd uitsterft.”

[Creatie door Pool Worldwide]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019