Interview met Lara Ankersmit van de NOS

Op 25 juni spreekt Lara Ankersmit (Hoofd Digitale Media NOS) op het congres Trends in Kids- en Jongerenmarketing over hoe het jeugdjournaal succesvol inspeelt op de nieuwe mediakanalen. Van te voren interviewde wij haar.

Bekijk het interview

Lees het complete interview

Het succes van het Jeugdjournaal is dat wij eigenlijk al bijna 35 jaar het nieuws brengen naar kinderen. Op een hele begrijpelijke manier, met humor, in hun belevingswereld verteld. En daarnaast ook gewoon de grote gebeurtenissen in de wereld. Dus ja, dat brengen die afgelopen 35 jaar brengen op een manier dat kinderen het nieuws begrijpen en ook mee kunnen praten eigenlijk. Dat vinden we belangrijk. Het brengen van nieuws naar kinderen dat verandert niet zo heel erg veel, dat blijft, zeg maar, dat blijft belangrijk. Dat blijft gebeuren, zeg maar. Aan de vormgeving verandert natuurlijk wel heel veel in de loop der jaren. We zijn nu in een hele andere studio, en zijn gaan lopen. Nou je ziet het hier achter me. Dus daarin veranderen we steeds mee. Dat zie je ook eigenlijk pas.. die verschillen zie je pas als je programma’s van een aantal jaar terug kijkt, en dan zie je het verschil. Maar de basis, het nieuws brengen, blijft gewoon overeind.

Het Jeugdjournaal heeft twee uitzendingen per dag, een in de ochtend en een in avond. De ochtend is vooral in de scholen wordt dat gebruikt door leerkrachten, de basisschool, en ’s avonds kijken kinderen het over het algemeen thuis. Dus die uitzendingen sowieso, en daarnaast hebben we natuurlijk een website en ook een Jeugdjournaal app. waarin kinderen de hele dag door, op het moment dat het hen uitkomt, het Jeugdjournaal terug kunnen kijken, items kunnen kijken, mee kunnen doen met wat op dat moment speelt in het nieuws. De stelling kunnen ze invullen. Dus eigenlijk is er wel 24 uur per dag, nou niet dat kinderen 24 uur per dag wakker zijn, maar al die tijd is er natuurlijk een mogelijkheid om Jeugdjournaal content tot je te nemen.

De NOS is heel actief op het gebied van digitaal. We doen veel rondom grote evenementen, bijvoorbeeld sportevenementen, bereiden we een hele grote website voor. Apps maken we dan, mobiel smart TV, connected TV apps, hebben we dan. Brengen eigenlijk alle content naar alle platformen zodat iedereen anywhere, anytime op elk device dan ook de NOS kan bekijken. En dat doen we ook voor Jeugdjournaal, met de website en de apps. Dus op die manier eigenlijk. Het format zal blijven dat we nieuws willen brengen aan kinderen, aan die doelgroep. De vormgeving en de manier waarop en de woordkeuzes en de uitstraling die veranderen natuurlijk mee gewoon, zodat het een moderne uitstraling blijft houden die aanspreekt bij de doelgroep van dat moment, zeg maar. Dus dat verandert eigenlijk continu, maar het nieuws zullen we altijd op de.. ja, betrouwbare en begrijpelijke manier brengen zoals we het nu ook doen.

Meer weten?

Wil jij ook de succesverhalen horen van het  NOS Jeugdjournaal maar ook van andere partijen zoals de Efteling, Studio 100, CenterParcs, Vodafone, Achmea en Hasbro? Kom dan ook naar Trends in Kids- & Jongerenmarketing 2014. Ontmoet 200 vakgenoten, ga in gesprek en hoor van internationale en nationale experts hoe je deze mooie doelgroep nog beter kan benaderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Congres Kids en Jongeren website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024