Kinderen zijn de klanten voor de toekomst. Hoe kun je op een verantwoorde manier een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen? Achmea kreeg het voor elkaar om 20.000 kids in beweging te krijgen, onder meer met diverse sportactiviteiten. Wat is het succes? We vroegen het Corine van Impelen, Senior Communicatieadviseur Achmea.
In hoeverre heeft internet de marketing omtrent kids & jongeren veranderd?
Social media zijn een belangrijk medium om ook jongeren te bereiken. Dit kan niemand ontgaan zijn. Jongeren zijn heel kritisch, ze weten precies hoe ze de media moeten en kunnen gebruiken. Van belang is daarom om de juiste taal en toon te gebruiken. Met name sociale netwerken spelen een hele grote rol. Facebook wordt nog steeds veel gebruikt. De eigen peergroup is hierbij heel belangrijk. Hierbij is de content het allerbelangrijkste …
Hoe gebruiken kinderen social media?
Kinderen zijn vertrouwd met social media en weten goed wat de gebruiksmogelijkheden zijn. Ze hebben vaak verschillende media vaak tegelijk openstaan. (Mobiele) applicaties worden frequent maar kort gebruikt. Daardoor wordt het steeds lastiger aan te geven hoeveel tijd bepaalde media wordt gebruikt. Zoeken doen zij vaak via internet, maar hun eigen sociale netwerk via twitter is hierbij ook belangrijk. Vrijwel alle jongeren vanaf 12 jaar zijn heel regelmatig online, hebben in ieder geval een laptop (voor hun school) en meestal ook een smartphone. Ze doen het meeste met een tablet. Ze zijn bijna allemaal actief op sociale netwerken. Kinderen tot 12 jaar leren via spelcomputers, gaming en internet thuis en ook op school hiermee om te gaan en zien het internet als een belangrijke informatiebron. Social media is een middel om hun doel te bereiken.
Welke kansen biedt internet voor kids- & jongerenmarketeers?
Door goed gebruik te maken van internet en andere social media kan je veel sneller een grote groep bereiken. Aansprekende beelden en uitspraken worden snel gedeeld. Van belang is om je hierbij goed in te leven in de belevingswereld van de kinderen en jongeren. Social media biedt een enorm bereik.
‘Verantwoorde’ kinderreclame, wat houdt dat in en waar moet je dan aan denken?
Tsja kan kinderreclame verantwoord zijn? Lastig hoor. Toch vaak subjectief. We hebben natuurlijk regels, maar op internet worden die juist nogal eens overschreden. Het gaat om beïnvloeding, bepaalt het onderwerp of het verantwoord is om dit te doen? Kinderen zullen het onderscheid tussen boodschappen wel moeten leren maken. Als ze opgroeien krijgen ze hier steeds meer mee te maken. Ik denk dan ook dat het goed is om hen er bewust van te maken van wat reclame is en hoe ze hier mee om moeten gaan. We laten ze kennis maken met de mogelijkheden. Verantwoord is het zolang het niet om ongezonde en onveilige producten en activiteiten gaat én er geen schokkende beelden gebruikt worden. Wat zij er vervolgens mee doen is een tweede. Ouders spelen hierbij ook een rol om de reclame te duiden. Reclame kan vooral ook leuk zijn; informeren en vermaken.
Wat is het succes van Achmea?
Het succes van de Achmea High Five Challenge komt vooral doordat we ons hebben we ingeleefd in de kinderen en jongeren. Wat spreekt hen aan? Hoe bewegen zij zich? Welke media gebruiken ze? Welke taal gebruiken ze? Het ging ons om bereiken én beraken.
Daarom hebben we:
- samen gewerkt met scholen en sportverenigingen in de buurt van de activiteit. Zo konden we de kinderen die in de buurt leven bereiken via de scholen. Juist ook in buurten waar kinderen het minder vanzelfsprekend vinden om lid te zijn van een sportvereniging om te bewegen en te sporten. Wanneer de jongeren enthousiast raakten voor een sport konden zij zich direct melden bij een sportvereniging in de buurt. Zo werd de drempel verlaagd.
- de sporten werden vertaald naar een straatvariant. Inleven in belevingswereld. Stoer, niet ingewikkeld en aansprekend.
- E-Gaming zorgde ervoor dat de sporten eigentijds en laagdrempelig werden gepresenteerd
- Er is veel gebruik gemaakt van social media voorafgaand en na de Achmea High Five Challenge. Met filmpjes, foto’s en dergelijke die makkelijk te delen zijn
- Samenwerking met toegankelijk media dichtbij de jeugd zoals Kidsweek, Z@ppsport, Jeugdjournaal en vooral ook Nickelodeon hebben we de kinderen zelf direct bereikt.