Youngworks is ook dit jaar partner van het congres Trends in Kids- & Jongerenmarketing dat op 25 & 26 juni plaatsvindt. Suzanne Dölle (Kidsdag) en Maxime Rooijmans (Jongerendag) verzorgen beide een presentatie. Reden om ze vooraf te ondervragen:
Wat zijn de eigenschappen van de Generatie Jobless & the slashies?
Jongeren van nu zijn positief opgevoed. Ze hebben grootse idealen en ambities, maar komen er op dit moment achter dat de huidige maatschappij slecht beperkte kansen biedt. O.a. Op de arbeidsmarkt en qua opleidingsmogelijkheden. Jongeren beseffen steeds meer dat ze het zelf moeten doen en ontwikkelen op carrièregebied steeds meer een doe-zelf-mentaliteit. Een baan vinden valt in deze economisch barre tijden namelijk niet mee. Je moet je onderscheiden van de moordende concurrentie door talloze relevante bijbaantjes, bestuursklussen en eigen initiatieven. Dit is niet voor iedereen mogelijk, maar de zogeheten generatie jobless gaat niet bij de pakken neerzitten! Zie daar de opkomst van de slashies: Oftewel een persoon die zijn dromen nastreeft, maar nog niet precies heeft bereikt wat hij/zij wil bereiken. Bijvoorbeeld succesvol zijn in de creatieve sector of in de politiek. Tot die tijd doet de slashie duizend en 1 dingen tegelijk om dichter bij die droom te komen, maar ook om te overleven en brood op de plank te hebben. Wat de slashie in ieder geval niet wil, is een baan waarin hij 40 uur per week voor een baas werk en geen stap dichter bij zijn grote droom komt. Sowieso is werken voor een baas niet per se een ambitie. Liever jagen ze hun eigen droom na en beginnen iets voor zichzelf. In 2011 zagen we de eerste voorzichtige stappen van de carrièrekids. Inmiddels heeft één op de tien jongeren tussen de 18 en 24 jaar intenties om binnen drie jaar een bedrijf op te zetten en staat ondernemer/ eigen baas als beroep op nummer 1 bij young professionals. Een voordeel is dat je niet hoeft te kiezen: je kan alles wat jij leuk vindt doen, en meerdere ondernemingen naast elkaar hebben betekent je ontwikkelen op alle fronten.
In hoeverre verschillen die t.o.v. andere generaties?
‘Als je maar gelukkig bent.’ Dat is wel echt het credo waarmee jongeren van nu zijn opgevoed. Geluk is het hoogst haalbare voor jongeren.
Maar hoe doe je dat? Gelukkig zijn? Om gelukkig te zijn moet je wel weten wat geluk voor jou inhoud en kunnen herkennen wanneer jij gelukkig bent. Zelfbewustzijn en zingeving worden daarom steeds belangrijker voor jongeren. Typerend voor deze generatie is dat ze op zoek gaan naar intrinsiek en spiritueel geluk: het gaat om herkennen waar je gelukkig van wordt en om gelukkig zijn met jezelf. Dit is een voorbeeld van een duidelijk verschil met voorgaande generaties, waarbij geluk meer gericht was om materiële zaken (verwerven). Overigens is het goed om hierbij te zeggen dat dit vooralsnog geldt voor een kleine groep voorlopers, en dat zijn vooral de urbane, hoogopgeleide jongeren. We zien deze ontwikkeling momenteel nog niet duidelijk terug bij de ‘vast majority’ van laag- en middenopgeleide jongeren.
In hoeverre heeft internet de marketing omtrent kids & jongeren veranderd?
De kids en jongeren van nu zijn de eerste generaties die opgegroeid zijn met de internet. Op marketing gebied heeft er dan ook een verschuiving plaatsgevonden. Het is duidelijk dat massamedia advertisement terrein verliest aan online marketing, vooral waar het jongeren betreft. Het netwerk heeft een centrale rol en de good old mond-tot-mond reclame krijgt een andere dimensie. De jonge consument speelt namelijk een actieve rol; internet zorgt ervoor dat het makkelijk is om meningen en ervaringen te delen en biedt de kans op direct in contact te staan met elkaar. Zo verandert de relatie tussen consument en producent. Bovendien maakt internet het mogelijk om selectiever om te gaan met marketing; persoonlijke aansluiting is de sleutel tot succes. Doordat de online gebruiker alleen nog advertenties ziet die aansluiten bij zijn voorgaande keuzes of zoekacties , vergroot je de kans tot aankoop en loyaliteit.
Hoe gebruiken jongeren social media?
Social media zijn een integraal deel van het leven van jongeren: in eerste instantie van essentieel belang om in contact te blijven met vrienden, maar ook om te oriënteren op het marktaanbod. Social media zijn voor hen de echte wereld: is er voor jongeren geen onderscheid tussen online en offline. Daarnaast wordt social media gebruikt als tijdverdrijf. Online gaming en apps als snapchat en instagram worden gebruikt om de momenten te vullen waar even niets te doen is. Jongeren integreren social media met dagelijkse handelingen en maken gebruik van talloze apps om het leven makkelijker of leuker te maken. Of het nou om sporten, gezond eten of muziek luisteren gaat, op elk moment van de dag en overal maken ze gebruik van de social media mogelijkheden. De smartphone is dan ook ondertussen gepromoveerd van het nachtkastje tot het hoofdkussen. Dit sluit aan bij huidige bevindingen dat de gemiddelde Nederlander bijna even lang aan media besteedt als slaapt, 8 uur en 40 minuten maar liefst. Voor jongeren ligt de nadruk vooral op social media gebruik en het online terug kijken van tv programma’s.
Welke kansen biedt internet voor kids- & jongerenmarketeers?
Het internet biedt oneindig veel kansen voor marketeers om jongeren te bereiken. Van belang is echter wel om het gesprek aan te gaan. Internet moet dan ook worden gezien als een communicatie medium in plaats van een commercieel medium. Doordat jongeren zijn opgegroeid met internet, zijn ze ook slimmer in het gebruik en kritisch tegenover commerciële uitingen. Ze prikken snel door de gelikte teksten op websites heen en zitten niet te wachten op schreeuwende banners en pop-ups die niets te maken hebben met hun interesses. Daarentegen zijn ze bereid om te delen waar je wèl in gelooft, ook omdat je door te laten zien welke bedrijven jij steunt en wat jij koopt deel uitmaakt van je online reputatie. In de huidige ontwikkelingen zie je dit sterk terug. De nadruk komt steeds meer te liggen op het netwerk van de online gebruiker. Daarnaast biedt online marketing ook ruimte voor flexibiliteit: je kan snel en relatief makkelijk veranderingen doorvoeren en experimenteren is dan ook een optie. Jongeren zijn vaak niet schuw in het geven van feedback wat kan helpen om de online campagne scherper te krijgen.