Voorafgaand aan het congres Trends in Kids- & Jongeren- & Familiemarketing interviewden wij Jon Geerars, directeur van Scholieren.com. In dit interview deelt hij zijn visie over jongeren van nu en 10 jaar geleden. Daarnaast legt hij het succes van Scholieren.com uit en vertelt hij hoe de marketing omtrent jongeren is veranderd.
Scholieren.com
Scholieren.com bestaat sinds 1998 en is inmiddels een vast begrip onder middelbare scholieren. Onze database met boekverslagen, betogen, uittreksels, werkstukken en video’s wordt per maand bezocht door meer bezoekers dan er scholieren in Nederland zijn. Naast deze nuttige content hebben we een blogredactie die bestaat uit getalenteerde schrijvers, fotografen, videomakers en andere creatievelingen die allemaal op de middelbare school zitten.
Jongeren van 10 jaar geleden en nu: wat zijn de 3 opmerkelijkste verschillen?
Scholieren veranderen niet zoveel, elke generatie worstelt met dezelfde issues. Verliefdheid, vervelende en stinkende leraren, teveel huiswerk en studiekeuzestress. Wij denken dat de verschillen meer over externe factoren gaan, zoals de opkomst van internet, de smartphone en daarmee een veelheid aan (sociale) apps.
Jongeren zijn tegenwoordig altijd en overal online en hebben hierdoor toegang tot een gigantische hoeveelheid aan informatie. Dit is vaak handig, maar soms ook een reden voor stress. Jongeren wordt de mogelijkheid geboden zich continu te vergelijken met anderen en alle mogelijke manieren om je leven en identiteit vorm te geven. Scholieren zijn nu al op jonge leeftijd bezig met het opbouwen van een online identiteit en reputatie, maar ook een CV, toekomstplannen en netwerk. Daarnaast zorgen ontwikkelingen in het onderwijs, zoals de afschaffing van de basisbeurs, ervoor dat scholieren moeten presteren en meteen de juiste studiekeuze moeten maken. Er staat dus meer druk op jongeren dan tien jaar geleden. We zien jongeren daar soms mee worstelen.
In het leven van scholieren is dus best wat veranderd, maar op Scholieren.com zien we inhoudelijk dat veel onderwerpen van tien jaar geleden blijven spelen. In de zomerperiode zijn scholieren elk jaar opnieuw bezig met het regelen van een goed vakantiebaantje om die vakantie of eindexamenreis te kunnen betalen. ‘Betoog’ is nog altijd de nummer 1 zoekterm en ook de onderwerpen die voor een betoog worden gekozen verschillen niet zoveel. Euthanasie, donorregistratie en de doodstraf staan al tien jaar in de top 3. Alleen abortus lijkt plaats gemaakt te hebben voor Zwarte Piet en social media. Het Gouden Ei van Tim Krabbé is na al die jaren nog steeds het meest gelezen boek onder scholieren, samen met De Aanslag van Mulisch en Spijt van Carry Slee. Maar dit is misschien vooral een teken dat het onderwijs niet zo snel verandert.
Wat is het succes van Scholieren.com?
Ik (Jon) bedacht Scholieren.com toen ik zelf scholier was. Het was geen vooropgezet plan, maar een combinatie van enerzijds veel met computers bezig zijn, en het anderzijds zonde vinden om mijn huiswerk voor mezelf te houden. Dus toen ik als 17-jarige 5-vwo’er een internetverbinding kreeg, dacht ik ‘hier kan ik iets mee’. Ik heb alle werkstukken en boekverslagen van mezelf, familie en vrienden online gezet. Het succes van Scholieren.com is een kwestie van timing, de luiheid van mijzelf en andere scholieren en een houdbaar idee. Scholieren.com speelt in op iets dat jongeren altijd willen en dat is tijd overhouden voor leuke dingen. Het concept is niet ontvankelijk voor hypes, elke scholier moet nu eenmaal huiswerk maken.
Een andere reden voor ons succes is dat we trouw blijven aan onze identiteit. We hebben nauw contact met onze doelgroep. Zij maken Scholieren.com, door verslagen op te sturen, te beoordelen en reacties achter te laten. Daarin schuilt ook onze kracht, de kracht van het collectief. We verliezen de scholier niet uit het oog en weten waar ze zich mee bezig houden. Daaruit volgen nieuwe ontwikkelingen zoals de productie van onze Zeker Weten Goed Verslagen (professionele, goedgekeurde boekverslagen) en het videoplatform (een platform waarop we uitlegvideo’s van docenten verzamelen). De groep jonge bloggers die regelmatig bij ons op kantoor vergadert en werkt is onze directe levenslijn met scholieren.
In hoeverre heeft internet de marketing omtrent jongeren veranderd?
In het pré-internet tijdperk was marketing vrij eenvoudig. Als adverteerder kocht je wat ruimte in een krant of tijdschrift, waar je je advertentie liet plaatsen. Zichtbaarheid gegarandeerd. Toen internet haar intrede deed, werd dit model vertaald naar websites. Opnieuw kochten adverteerders ruimte op een website voor een banner, zichtbaarheid gegarandeerd. Maar bezoekers raken gewend aan deze banners, het is makkelijk om er ‘omheen te kijken’, de zogenaamde ‘bannerblindheid’. Daarom wordt er gezocht naar een nieuw model, dat merken wij ook. Scholieren.com is volledig afhankelijk van advertenties. Steeds vaker is een adverteerder niet meer op zoek naar ruimte voor een banner, maar wil hij een uniek concept, geschreven in de ‘tone of voice’ van scholieren in ons geval, geïntegreerd in de content.
Enerzijds vinden we dit een goede ontwikkeling. Het biedt mogelijkheden voor ons om ‘iets te doen’ met die reclame, om de boodschap relevant te maken voor scholieren, waardoor de reclame niet of minder storend is. Anderzijds verkennen we onze grenzen hierin. We willen onze bloggers, leeftijd 12 tot 18, laten schrijven over wat hen bezig houdt op school en daaromheen. Ze laten schrijven over een product of dienst, een commerciële tekst, brengt ze in een dubbelrol. Een dubbelrol die volgens ons nog te ingewikkeld is voor een blogger van 15 of 16 jaar. Als we onze bloggers in een meer adviserende rol betrekken bij de ontwikkeling van betaalde content, merken we daarnaast vaak dat er een discrepantie bestaat tussen content die volgens ons leuk, interessant en relevant is en de boodschap die de adverteerder toch op een bepaalde manier wil overbrengen. Adverteerders durven vaak de teugels nog niet geheel te laten vieren.
Op welke manier heeft Scholieren.com ingespeeld op het medium ‘online’?
Scholieren.com is ontstaan door de opkomst en mogelijkheden van het internet. We hebben dus nooit hoeven inspelen op het medium online, maar konden het bespelen. Dit is een groot verschil met bedrijven die opeens hun traditionele werkwijze moesten omgooien. Het bijzondere van Scholieren.com is dat de opkomst van ons platform een verandering heeft ontketend in het ‘conservatieve’ onderwijs. Scholen moesten hun werkwijzen aanpassen vanwege ons bestaan. Een voorbeeld: door de grote hoeveelheid boekverslagen die scholieren op de website plaatsen, werd er veel geplagieerd. Scholen kochten plagiaatcontrole-software in om dit te voorkomen en op sommige scholen is het schrijven van verslagen inmiddels helemaal afgeschaft en hoeft de scholier alleen een mondeling examen af te leggen. Scholieren gebruiken onze verslagen steeds meer als naslagwerk en kunnen hun mening scherpen aan alle verschillende perspectieven en interpretaties die online staan. Ze leren kritisch met informatie om te gaan. Deze verandering is vanuit scholieren zelf ontstaan, en op de impact die dat heeft gehad op het onderwijs (en nog steeds heeft) kunnen we niet anders dan trots zijn.
Een sprong naar nu. Inmiddels staat onze verslagendatabase als een huis, en is ‘online’ ook wat meer doorgesijpeld in het onderwijs. We merkten dat er allerlei nieuwe vormen van lesgeven, leren en huiswerk maken ontstaan. De belangrijkste nieuwe ontwikkeling: het gebruik van video’s bij het leren. Inspelend op deze ontwikkeling hebben we in januari 2015 het videoplatform gelanceerd. Op dit platform verzamelen we video’s van docenten die hun gefilmde uitleg op YouTube plaatsen. Scholieren die de uitleg van hun reguliere docent niet begrijpen, hun kennis over een onderwerp willen opfrissen of liever van een video leren dan een boek, bekijken de filmpjes van deze YouTube-docenten. Scholieren.com structureert en cureert de talloze video’s die verspreid op YouTube stonden en deelt ze handig in. Onze toegevoegde waarde is dat we deze video’s categoriseren zodat de scholier snel kan vinden wat hij/zij zoekt, zonder afleiding. Het is voor ons inspirerend te zien dat Scholieren.com op die manier als online platform relevant blijft voor scholieren.
‘Verantwoorde’ jongerenreclame, wat houdt dat in en waar moet je dan aan denken?
Uit een kleine steekproef blijkt dat scholieren zich meestal wel bewust zijn van reclames, maar alleen als het opvalt en het dus duidelijk een advertentie is. Reclame voorafgaand aan een YouTube-filmpje bijvoorbeeld of aan de zijkant van een website. Het valt scholieren bijvoorbeeld wel op dat wanneer je zoekt naar activiteiten in Parijs, je daarna allerlei aanbiedingen krijgt voor tickets, hotels en winkels, maar met onderscheid maken tussen gewone content en gesponsorde content hebben ze over het algemeen moeite.
Bij verantwoorde reclame denken we vooral dat het belangrijk is dat er altijd duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen content geschreven door onze bloggers en content die in opdracht is geschreven (al dan niet door onze bloggers). We voelen de verantwoordelijkheid hier heel transparant over te zijn naar onze jonge bezoekers toe, omdat ze zelf nog niet altijd in staat zijn om reclame van onze eigen content te kunnen onderscheiden.
Trends in Kids-, Jongeren- & Familiemarketing
Jon Geerars, Directeur, Scholieren.com verzorgt een bijdrage aan het congres Trends in Kids-, Jongeren- & Familiemarketing. Tijdens dit jaarlijkse congres krijg je inzicht in de belevingswereld van kids & jongeren, mede in relatie tot hun ouders, en hoe je de connectie creëert met deze doelgroep. Benieuwd naar het programma, de praktijkcases, rondetafelsessies en bootcamps? Kijk dan snel op www.kidsenjongeren.nl/congres.