Kortjes

Kortjes: GIF wint van YOLO, ‘hipster’ meester Bart, kritiek op Sinterklaasjournaal, en meer (week 46, 2012)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Toys R Us launched a series of ads and online videos in which kids serve as 'anchors' of a toy-centric news network aimed at cluing parents in to the big kid trends: "This is really a way for us to communicate our unique strength as a toy authority" (Ragan)

Millennials are often criticized for not consuming news, but they actually are reading and responding to news constantly; their habits, however, differ from those of previous generations and, because of that, they’re innovating the industry, making the consumption of news more social (MediaPost)

Today's younger consumers are more socially conscious; today's parents are more willing to purchase conscious children's products, from newborn clothing and baby rattles to green toys, thereby introducing and spreading the message of socially responsible living to their children (TrendHunter) 

It's been delighting people for 25 years but now formally holds a honored place in the cultural lexicon: 'GIF' has been chosen as word of the year by the Oxford American Dictionary; the runner-up for the word of the year was also an abbreviation, 'YOLO', which stands for 'You only live once' (Yahoo!)

Text messaging is on the decline, but that doesn’t mean teenagers are going to stop burying their noses in their iPhones at the dinner table: “With social networking and other platforms, they really take the messaging feature away from that usual channel” (TIME)

Dan Urbano told his 7 year old son that he would buy a cat if a picture of him and his sister pleading for the cat for more than 1000 likes; never challenge a child with a bet when the prize you are dangling in front of it is a furry little pet (Daily of the Day)

A newly released study for the Family Online Safety Institute found a 'generation gap' between what parents think they know about their kids online behavior and what the kids think their parents know; 84% of parents  report that they monitor their teens’ usage closely (Forbes)

De digitale vaardigheden van de Belgische 9- tot 12-jarigen zijn ondermaats, zegt het nieuwe Europese rapport EU kids Online; de meerderheid is niet in staat om zijn privacy aan te passen of spam te blokkeren (Klasse)

Klassen op de basisschool bestonden dit jaar uit gemiddeld 22,8 leerlingen, iets meer dan in 2006 toen voor het laatst werd gemeten en het gemiddelde 22,4 leerlingen was; 13% van de groepen is groter dan 28 leerlingen (Trouw)

Bart Ongering – bij menig puber in de Bijlmer beter bekend als meester Bart – is een blog begonnen waarop hij uitspraken van zijn leerlingen op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer verzamelt "want de uitspraken zijn te hilarisch, te eerlijk en te lief om klein te houden"; het is een hit (Parool.nl)

Scholieren die na de herfstvakantie klaagtweets over school plaatsten werden door UNICEF verrast met een persoonlijke videoboodschap van een bekende Nederlander; doel was het recht op onderwijs in de wereld bij jongeren onder de aandacht te brengen (Dutch Cowboys)

Het is al niet makkelijk om als student in spe je weg te vinden in de stapels voorlichtingsfolders van hogescholen, maar nu blijkt dat ze ook niet altijd goede voorlichting geven; volgens studentenvakbond LSVB zijn ze te vaak gericht op het 'verkopen' van een studie (NOS op 3)

Lidl geeft op diverse basisscholen gastlessen, waarin de leerlingen wordt uitgelegd hoe ze voordelig boodschappen kunnen doen in de supermarkt: "Gedurende de lessen vertellen we onder meer over reclames en hoe het scannen en pinnen in de supermarkt werkt" (Distrifood)

Levensmiddelenfabrikanten hebben zich afgelopen jaar aan de regel gehouden om geen reclame meer te maken gericht op kinderen tot 7 jaar, blijkt uit onderzoek in opdracht van de Stichting Reclame Code (Distrifood)

Het Sinterklaasfeest heeft te lijden onder de economische situatie in Nederland; minder mensen dan vorig jaar zijn bereid om geld uit te geven aan deze traditie, blijkt uit het onderzoek van Q&A Research & Consultancy (De Telegraaf)

Jonge werknemers durven veel minder dan hun oudere collega’s thuis te werken, of op flexibele uren: "Jongeren denken dat ze minder betrokken of minder productief overkomen als ze gebruik maken van flexibele regelingen, die indruk willen ze voorkomen" (NRC)

The Student Career Development study reveals a generation composed of students who are 'not aggressively preparing for their post-college careers'; only 29% of the students have received career and job help from their universities (Aol)

In Helmond is de campagne We Can Young gestart om jongeren bewust te maken van grenzen wanneer het gaat om seks en relaties: "Tijdens een gesprek via WhatsApp zoek je toch wat makkelijker de grenzen op" (Omroep Brabant)

Een kwart van de zonnestudio's laat jongeren onder de 18 jaar toe en overtreedt daarmee de regels, blijkt uit onderzoek van Kassa magazine; jongeren hebben twee keer zoveel kans op huidkanker dan volwassenen die onder de zonnebank gaan (Kassa)

De TROS moet een boete van 108.000 euro betalen aan het Commissariaat voor de Media omdat de omroep onder meer verboden reclame heeft geuit in de kinderserie Het Sprookjesboomfeest (RTL Nieuws)

Er is kritiek op het nep-Limburgs dat in het Sinterklaasjournaal wordt gesproken; een aantal acteurs probeert Limburgs te praten, maar het lijkt er in de verste verten niet op, tot verontwaardiging van veel Limburgers die vinden dat de vooroordelen over Limburgers worden uitvergroot (L1)

Toddlers use 7 forms of humour: using objects in an unconventional way; deliberately mislabelling things; making deliberate category errors; breaching taboos; performing funny bodily actions; tickling and chasing; and playing peekaboo (Research Digest) 

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020