Opgroeien

Campagne ‘Kids Without God’ steunt niet-gelovige jeugd

Typisch onderwerp om op zondag te posten, zo'n dag dat de website van het Reformatorisch Dagblad gesloten is waardoor je je informatie elders moet halen. Zoals het volgende. De American Humanist Association (motto: 'Good Without A God') is in de VS een reclamecampagne gestart ter promotie van een nieuwe website voor de jeugd die niet gelovig is: Kidswithoutgod.com. Er wordt meer dan 30.000 dollar uitgegeven aan posters op bussen, billboards en online advertenties bij onder andere Pandora, Cheezburger.com, Facebook, Reddit, Google en YouTube.

De site wil een bron zijn voor humanistische, atheïstische en andere niet-traditioneel gelovige kinderen, met informatie – ontdaan van supernaturalisme – over religie in openbare scholen, wetenschap, discriminatie, seksualiteit en leessuggesties. De content is gesplitst in een deel voor tieners ('find resources on coming out as an atheist') en een deel voor jongere kinderen ('meet Darwin the Dog'). Er is voldoende ruimte voor humor en entertainment, maar uiteindelijk gaat om de argumentatie dat je ook zonder geloof 'goed' kan zijn.

“Whether they already made up their minds to reject supernatural explanations, or are just questioning, it’s time to make available an online resource that’s built just for kids without God. These kids may be from traditionally religious families, or from families like that of President Barack Obama, whose mother was a secular humanist. KidsWithoutGod.com will be a friendly online community for kids who might be too shy to ask an adult directly what it’s like to be good without a god. Kids should know there’s another way to learn about morals and values—it doesn't need to come from traditional religion.” [Roy Speckhardt, American Humanist Association]

Je hoeft geen helderziende te zijn om te voorspellen dat dit initiatief tot ophef zal leiden. Op basis van hun context werden de advertenties al geweigerd door Disney.com, National Geographic Kids en Time For Kids. En de eerste reacties vanuit het gelovige kamp betitelen de site als 'clueless' en een 'age-old leftist tactic of indoctrination', of stellen dat 'hope is only found in Jesus Christ'. De discussie zal nog wel even voortduren.

[Via Psychology Today]

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021