Onderzoek

Nieuw Viacom-onderzoek: ‘Millennials bezorgd om de crisis maar nog steeds gelukkig’

Viacom International Media Networks (VIMN) heeft de resultaten bekendgemaakt van een nieuwe studie: ’The Next Normal: An Unprecedented look at Millennials Worldwide’. Dit onderzoek schetst naar eigen zeggen het eerste globale portret over deze belangrijke en invloedrijke demografische doelgroep. Het onderzoek moet inzicht geven in houdingen, waarden, aspiraties en perspectieven van jonge mensen (leeftijd 9-30 jaar) uit 24 verschillende landen, verdeeld over alle continenten: Argentinië, Australië, Brazilië, Canada, China, Egypte, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, India, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Polen, Rusland, Saudi-Arabië, Singapore, Zuid-Afrika, Spanje, Zweden, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Op de Tumblr-pagina van VIMN worden steeds nieuwe insights toegevoegd. Hieronder lees je het basisverhaal, met de belangrijkste resultaten.

De economie is hun eerste en belangrijkste zorg…
De studie achterhaalde dat de globale economische crisis als nummer 1 het meeste effect heeft op de Millennial-generatie.

  • 68% voelt zich er persoonlijk door geraakt (dit percentage is nog hoger in Spanje, Italie en Griekenland waar de cijfers naar respectievelijk 86%, 85%, 80% stijgen);
  • het geeft een gevoel van angst over hun toekomstige baangarantie: 49% gelooft dat de zekerheid van het krijgen van een baan verder zal afnemen;
  • er is een grote daling sinds 2006 in de zekerheid dat de jeugd vandaag de dag meer zal verdienen dan hun ouders (slechts een kwart is het hier mee eens).

 …en toch zijn ze nog steeds gelukkig
Ondanks deze onzekere economische tijden beschrijft een hoog percentage (76%) van de Millenials zichzelf als erg gelukkig. Dit is twee maal zoveel als de 33% van de Millenials die zichzelf als gestressed beschrijft.

Technologie geeft geen definitie aan wie ze zijn
Technologie definieert de Millennial-generatie niet. Het schept mogelijkheden, het vormt een basis van relaties en het speelt een belangrijke rol in de tot standkoming van hun positieve kijk.

  • Slechts de helft van de Millennials voelt dat de introductie van social media en de smartphone erg belangrijk voor ze is.
  • Ondanks dit gelooft driekwart van de Millennials dat sociale media een positief effect op hun relatie met vrienden hebben.

Trots en tolerantie
Het  gevoel van nationale trots onder Millennials neemt toe, maar ze zijn ook in toenemende mate open en tolerant tegenover mensen uit andere landen. Dit is een sleutelfactor voor VIMN in het aanbieden van ‘glocal’ content voor deze doelgroep, programmering die de juiste balans heeft tussen wereldwijde en lokale thema’s. Bevindingen van ‘The Next Normal’ geven een erg positieve indruk van ‘glocalisatie’ onder Millennials.

  • 83% is het eens met ‘Ik ben trots om een […] te zijn’ (was nog 77% in 2006);
  • 76% is het eens met ‘het is belangrijk om de tradities van mijn land te behouden’ (was nog 68% in 2006);
  • 73% vind het geweldig dat mensen uit andere landen hier komen wonen (was nog  51% in 2006);
  • 84% is het eens met ‘mijn leeftijdsgroep kan de wereld positief veranderen’;
  • 73% is het eens met ‘toegang hebben tot het internet verandert de manier waarop ik over de wereld denk’.

Veel meer ‘wij’, niet ‘wij’
Sleutelfactoren voor deze generatie zijn flexibiliteit, nieuwsgierigheid over de wereld en de wil om te delen en met elkaar verbonden te zijn. Het gaat Millennials niet om ‘ik’ (ze zijn niet erg egocentrisch, zoals sommigen ze wilden beschrijven), maar op het wereldwijde niveau gaan ze veel meer over het ‘wij’ (jezelf openstellen en omarmen van een wijdere wereld en het laten zien van een constante positieve instelling).

  • 87% is actief nieuwsgierig over de wereld;
  • 87% past de zin “delen en verbinden” op zichzelf toe;
  • 86% beschrijft zichzelf als tolerant;
  • 85% beschrijft zichzelf als snel aan veranderingen aan te kunnen passen;
  • 93% gelooft op een global niveau dat het onze verantwoordelijk is om alle mensen met respect te behandelen; het maakt niet uit wat het ras, geslacht, religie, politieke kijk of de seksuele voorkeur is.

“Wij zullen deze inzichten gebruiken om onze programmering te perfectioneren en onze verbinding met de Millenials over de hele wereld verder te versterken.’’ [Christian Kurz, VIMN]

Zie ook onderstaande toelichting:

Gerelateerd:

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019