Kortjes

Kortjes: Post-its voor creatie, parfum voor baby’s, virtuele stages voor studenten, en meer (week 5, 2013)

Er komt zoveel nieuws voorbij waar ik niet over kan schrijven, dat ik de interessantste berichten uit andere bronnen wekelijks verzamel in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

An upbeat new campaign, with a budget estimated at $10 million, presents 3M's Post-it notes as a vehicle for self-expression by depicting the unusual and unexpected ways that consumers use them (NY Times)

Recognising that scent for babies is a gap in the market – it is, if you will, what the little cherubs have been crying out for all these years – Dolce & Gabbana have decided to launch a unisex perfume for the newborn in your life (The Telegraph)

Binge-viewing, empowered by DVD box sets and Netflix subscriptions, has become such a popular way for Americans to watch TV that it is beginning to influence the ways the stories are told — particularly one-hour dramas — and how they are distributed (NY Times)

Younger Millennials (12-24) are more likely to be inspired by professionals, this supports what we know about the Millennial generation and their respect for genuine achievement, their sense of ambition and their entrepreneurial spirit; brands also inspire and are trusted pillars (MTV Sticky)

Researchers have discovered a teenage girl’s social group plays more of a role than media on influencing body image: "However, social media use may provide a new arena for peer competition, even if it does not directly influence negative body outcomes" (Psych Central)

Lately, the concept of 'catfishing' — luring someone into an online relationship by pretending to be someone that you're not — has been surrounded by its fair share of controversy, but a little controlled catfishing is something that plenty of the IM generation has experimented with (Jezebel)

Today two-thirds of children consume caffeine on a daily basis; they get it in soda and energy drinks, of course, but also in a surprising range of stealth products marketed to kids, including candy, chips, gum, lip balm, even sunflower seeds (Health)

The first thing that parents should know? Teens don't distinguish between online and offline relationships (The Huffington Post)

From policing college grades to calling in sick for their adult children at work, helicopter parents are keeping a closer and closer cruising altitude over emerging adulthood – that post-high school period at which previous generations began fending for themselves (Global News)

Agencies talk a big game about appealing to young staffers, but they tend to fall down on the most basic of requirements: training them and helping them along in their careers (Digiday)

Entrepreneurial aspirations among fifth- through 12th-graders in the U.S. remained high and stable over the past year, about four in 10 students (43%) say they plan to start their own business; American youth have little doubt that they will have a better life than their parents (Gallup)

A growing number of students are taking on virtual internships — positions that don’t require students ever to set foot in the office; remote internships often entail working on research projects or social media efforts, for which only a laptop and an Internet connection are needed (NY Times)

American teens have been barraged by uncertainty and violence, from the economic collapse to school shootings, yet they show a defiant determination to help themselves, and others (USA Today)

Colleges and universities are often praised as centers of innovation, and it is this culture of creativity that has recently inspired students nationwide to use social media and public art as tools to build community, increase school spirit and pursue positivity (USA Today)

'Agressie en haat, daar is niemand bij gebaat', dat is de leus van de campagne tegen geweld, agressie en intelorantie binnen de Amsterdamse samenleving die door Marokkaanse jongerenorganisatie Argan en ROC Amsterdam in het leven is geroepen (Het Parool)

Douwe Egberts en reclamebureau Taxi Amsterdam verlootten een reclamecampagne van 25.000 euro; het resultaat is het Kerneel Nieuws: een eigen hyperregionale nieuwszender, volledig gemaakt door leerlingen van basisschool De Kerneel (Adformatie)

De Duitse speelgoedproducent Playmobil heeft vorig jaar een recordomzet behaald van 531 miljoen euro; bijna een derde van de omzet komt van de Duitse thuismarkt (Belegger.nl)

B2C-innovatie ontwikkelde zich nog nooit zo snel als nu; een direct gevolg is dat het aantal 'virgin consumers' explosief toeneemt: consumenten komen telkens weer met nieuwe producten en merken in aanraking, en beleven een eindeloos aantal 'eerste keren' (Trendwatching.com)

Hipsters zijn mainstream, degenen die zich echt willen onderscheiden gaan 2013 daarom op zoek naar iets anders; na een jaar lang observeren van Amsterdamse hipsterjeugd is hier dan eindelijk de langverwachte stijlgids voor de Amsterdamse avant garde (YoungWorks Blog)

Na de alto's, de kakkers, nerds en de gabbers is er een nieuwe, onwaarschijnlijke subcultuur: the 'brony' mannen die fan zijn van de tekenfilmserie My Little Pony, om zichzelf te profileren (EditieNL)

Acht op de tien jongeren (80%) zijn voor het verhogen van de leeftijdsgrens voor het kopen van tabak naar 18 jaar, wel denken ze dat het duurder maken van sigaretten de beste manier is om hen te ontmoedigen om te gaan roken (1V Jongerenpanel)

Tijdens het afgelopen festivalseizoen zijn bijna 70.000 jongeren met verkeersveiligheidscampagne ‘de Witte Waas’ bereikt door middel van 1-op-1-communicatie door leeftijdsgenoten, en nog eens duizenden jongeren werden via andere kanalen op de actie gewezen (Team Alert)

Een studie bij kinderen van 6 tot 8 jaar leert dat wie computerspelletjes speelt creatiever is, onafhankelijk van het spel dat gespeeld wordt; jongeren die gewelddadige videospellen spelen, zijn agressiever (De Standaard)

In het basisonderwijs zijn tablets aan een voorzichtige opmars begonnen, de HBO-raad noemt het een goede ontwikkeling dat basisscholen met tablets in de klas experimenteren: "Het onderwijs moet met de tijd mee" (NOS)

Middelbare scholieren zijn weliswaar vaardig met smartphone en Facebook, maar hebben onvoldoende inzicht in impact en risico's van digitale communicatie: "Het huidige informaticaonderwijs leidt niet tot digitale geletterdheid" (KNAW)

Wetenschap en techniek zouden verplichte vakken moeten zijn in het primair onderwijs, vindt het kabinet; het boek Wetenschappelijke doorbraken de klas in! DNA, Gedrag en Infecties onder de loep biedt voorbeelden om onderzoek te vertalen naar scholierenactiviteiten (Radboud Universiteit) 

Amerikaanse psychologen ondervroegen honderden mannen en vrouwen in de twintig over hun 'eerste keer'; is de ontmaagding prettig, dan zal je een goed seksleven hebben, maar verloopt je ontmaagding dramatisch, reken op jaren vol slechte seks (Metro)

Moeders in Nederland hopen op 2,3 kinderen, maar ze krijgen er minder dan 2; Nederlandse onderzoekers van het Interdisciplinair Demografisch Instituut zijn erachter gekomen dat het opleidingsniveau in Nederland daarbij een verschil maakt (De Telegraaf)

Basisscholen in Nederland zijnweer uitgenodigd om mee te doen aan Nationale Pannenkoekdag; de zevende editie van dit evenement vindt plaats op vrijdag 15 maart 2013 en draait net als voorgaande jaren om het verzorgen van een pannenkoekfeest voor ouderen (de Weekkrant.nl)

Hoe trek je in deze tijd jongeren naar de kerk, vraagt dominee Otto Grevink van de Protestanste Gemeente Waalwijk zich af; hij bedacht een Twitter- en sms-dienst voor jongeren (Omroep Brabant)

Het boek Buiten is het oorlog over het leven van Anne Frank is speciaal bedoeld voor kinderen vanaf een jaar of acht, om tegemoette  komen aan de tendens dat kinderen op steeds jongere leeftijd met het verhaal van het Joodse meisje in aanraking komen en er nieuwsgierig naar zijn (de Volkskrant)

Scholieren vinden het overlijden van de Almeerse grensrechter Richard Nieuwenhuizen de belangrijkste nieuwsgebeurtenis van 2012, aldus Stichting Nieuws in de klas; olympisch turner Epke Zonderland is door de scholieren bestempeld als nieuwspersoon van het jaar (de Volkskrant)

Als jongeren mogen kiezen, zien ze Beatrix liever op de troon (31%) dan Willem-Alexander (20%), de helft van de jongeren heeft echter geen voorkeur (1V Jongerenpanel)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021