Kortjes

Kortjes: Disney Fantasy, Whopper Sellout, DreamTab, Letter for the King, Keek, en meer (week 1, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

To celebrate the 20th anniversary of their Disney Fantasy Shop, Japanese retailer Belle Maison is releasing Disney princess bra and underwear sets; each princess’s set will set you back about $40 (Geekologie)

DreamWorks has partnered with a technology company, Fuhu, on an even more immediate way to reach itty-bitty eyeballs, a highly coveted audience: a tablet computer for children that the studio will be able to program much like a cable channel (NY Times)

Royal Mail is celebrating over 60 years of classic children’s TV with a new stamp collection, including Andy Pandy, Mr Benn, Peppa Pig, Postman Pat, Shaun the Sheep, Bagpuss and The Magic Roundabout’s Dougal (The Drum)

Created by technology-focused product designer Carla Diana, children’s book LEO The Maker Prince teaches readers about 3D-printing through the story of a young woman named Carla and a walking and talking 3D-printing robot named LEO (PSFK)

It’s popular in some circles to insist that modern box office has suffered a steady decline as less people attend and the studios make less money; that’s a myth, as 2013 helped demonstrate by becoming the second record-setting year at the box office in a row (Forbes)

We –millennials– have replaced hipsters “as the mainstream’s cultural punching bag of choice”, but we’re maybe “the last large birth grouping that will be easy to generalize about”, and, well, we push back at media stereotypes (Bloomberg)

Anthropologist Daniel Miller has been studying British teens, and he has a dire message for Facebook: the social network is “dead and buried” to Britain’s 16-to-18-year-olds because they’re “embarrassed even to be associated with it” (Wired)

When thinking of video-centered social networks, Toronto-based Keek probably isn’t the first to come to mind, but the most up-to-date figure Keek would give is “60 million users and counting” — on par with its competitors in terms of downloads and users (Mashable)

De korte films en vlogs van Kelvin Boerma (17) en Peter de Harder (19) zijn superpopulair op YouTube; de twee noemen zichzelf social influencers en hebben van het sociale medianetwerk hun werk gemaaktCinemates zijn ‘Jongeren van het Jaar 2013’ (7Days)

Veertig experts brengen een kaleidoscoop aan meningen samen in het Online Trendrapport 2014, waaruit u als lezer zelf uw waarheid moet distilleren (Wijs)

Om op zoek te gaan naar een hoger interactieniveau wilde de Noorse Burger King af van alle nepfans; in de actie ‘Whopper Sellout’ werden de Facebooklikers voor een keuze gesteld — fan blijven of een gratis Big Mac (Emerce)

Supermarkten mogen vanaf 1 januari 2014 geen alcohol meer verkopen aan jongeren onder de 18 jaar; supermarktmedewerkers verwachten nog vaker met verbale agressie te maken te krijgen en zijn bang zijn voor meer fysieke agressie (CNV Dienstenbond)

Supermarkten en andere verkopers van alcohol bereiden zich al maanden voor op de wetswijziging: kassamedewerkers hebben cursussen gevolgd, er hangen stickers in de winkel en in sommige supermarkten staan ID-checkers (NOS)

Ouders van tieners maken zich grote zorgen over de nieuwe alcoholwetgeving die per 1 januari in werking treedt: “Een jaar geleden stond 87% van de ouders nog achter de strenge regelgeving, dat is nu gezakt tot 66%” (De Telegraaf)

Het alcoholverbod voor jongeren onder de 18 jaar is te snel ingevoerd en onmogelijk te handhaven, zegt Bernt Schneiders, voorzitter van het Genootschap van Burgemeesters; hij voorspelt dat de handhaving één groot fiasco wordt (De Telegraaf)

16- en 17-jarigen kunnen probleemloos alcohol kopen, ook al mag dat sinds 1 januari niet meer, zo ontdekten vier tieners die namens het AD de proef op de som namen (AD)

Eén op de vijf jongeren (21%) is wel eens geraakt door vuurwerk en naar een derde (33%) is wel eens bewust vuurwerk gegooid, toch is de meerderheid tegen een vuurwerkverbod (1V Jongerenpanel)

Oogartsen hebben het druk met vuurwerkslachtoffers, maar volgens Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis Rotterdam is er wel een lichtpuntje: dit jaar zijn er opnieuw minder kinderen onder de slachtoffers (RTL Nieuws)

Voor de stichting Hulp voor Hulpverleners is de maat meer dan vol; bij minister Opstelten is een project ingediend waarbij vooral de jeugd geleerd wordt om respect te krijgen voor de hulpverleners, via een lespakket en een interactieve game (Metro)

Je hebt tegenwoordig jongeren die zichzelf buitengewoon gangster en gaaf vinden die alles ‘kankervet’ of ‘kankerlauw’ vinden; deze kankertrend houdt maar niet op, terwijl de grens al bereikt is (Joop.nl)

De brief voor de koning (1962) van Tonke Dragt is verschenen in het Engels; na juichende kritieken in onder meer The Guardian haalde The Letter for the King in diverse Britse kwaliteitskranten de lijst met beste kinderboeken van het jaar (de Volkskrant)

Een jaar nadat een groepsverkrachting in New Delhi het wereldnieuws haalde, zette een Indiase filmschool een filmpje online waarin mannen naar vrouwen gluren of staren; door slim met reflecties te werken, worden zij met hun eigen gedrag geconfronteerd (De Standaard)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021