Kortjes

Kortjes: 104 leerzame apps & sites, eerste 1500 km goud waard, 19% chlamydia, en meer (week 15, 2013)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met 'kortjes' – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

The Touch-Screen Generation: young children—even toddlers—are spending more and more time with digital technology. What will it mean for their development? (The Atlantic)

U.S. teens' rapid adoption of smartphones and the parallel demands for a real-time, location-based and personalized Internet will have a significant and potentially lasting impact on work, shopping, entertainment, the PC industry – and even the structural underpinnings of the Internet (ReadWrite)

The shift away from Facebook hints at what could be the beginning of an across-the-board teen rejection of traditional social networking as a whole; the biggest 'write-in' services aren't really social networks in the way Facebook is a social network (BuzzFeed)

The 'share more' ethos has become canonical within technology companies outside of Facebook, as well—perhaps the most insidious push to share more is coming from services that broadcast your taste: “What really matters is what you like, not what you are like" (The New Yorker)

There is a thing out there called a 'bitcoin', a virtual, peer-to-peer currency that aims to replace the government-issued money in your wallet with something more secure and untraceable; a sudden spike in demand and attention may be endangering its future (New York Magazine)

By any observable metric, zombies are totally hot right now; zombies thrive in popular culture during times of recession (The Wall Street Journal)

The Zoo Portraits by Yago Partal personify jungle creatures thanks to a human wardrobe that is style conscious and unexpected; the photographer captures animal subjects who are dressed in patterned sweaters, elegant suits and Hawaiian shirts (TrendHunter)

Unilever's Slim-Fast Director Wes Boas: "We want to get women laughing when they see our ads–laugh with Slim-Fast, laugh at dieting and have a laugh about themselves, we want them to say, 'OMG that is soooo me'" (Creativity)

Donna Freitas' new book The End of Sex: How Hookup Culture is Leaving a Generation Unhappy, Sexually Unfulfilled, and Confused About Intimacy mainly does a lot of panic-mongering: "We like boning strangers and aren't confused or unfulfilled by that decision at all" (Nerve)

Nine-month-olds show a clear preference for looking at unattractive, normal male bodies: "Preferences for particular human body shapes reflect level of exposure and resultant familiarity rather than culturally defined stereotypes of attractiveness" (Research Digest)

Millennials correlate adulthood with three main life milestones – in order of significance: getting their first job, graduating college, and moving out/financial independence (Viacom)

Per week spenderen kinderen amper 5,5 uur buitenshuis en in het weekend 4,5; ze hebben tegenwoordig dan ook een waslijst aan indooractiviteiten die ze een pak liever doen dan buiten ravotten, waaronder tv-kijken, spelletjes spelen en jawel, zelfs hun huiswerk maken (HLN)

Steeds meer jongeren krijgen in het begin van hun carrière een burn-out; in hun privéleven is de druk toegenomen, waardoor jongeren op het werk minder aan zouden kunnen – sociale media spelen daarbij een grote rol, denkt onderzoeksbureau SKB (NOS)

Door jongeren te laten zien hoe je sociale media voor een goed doel in kunt zetten, ontdekken zij wat de impact van sociale media is en welke kansen ze bieden; diverse geslaagde projecten komen aan bod in het nieuwe Handboek Goed Doen 2.0 (Kennisnet) 

De nieuwe gids 104 leerzame apps en sites van Mijn Kind Online en Kennisnet zet de beste leerzame apps en sites voor leerlingen van 2 tot 8 jaar op een rij (Kennisnet)

Het is belangrijk dat mediaopvoeding op korte termijn vanuit een breder perspectief wordt aangepakt; het NJi, Stichting Opvoeden.nl, Ouders Online, Mijn Kind Online en Mediawijzer.net hebben het initiatief genomen voor het Deltaplan Mediaopvoeding (Fonk)

Bij mensen die zich vorig jaar hebben laten testen op een geslachtsziekte blijkt vooral chlamydia vaak voor te komen, zo blijkt uit cijfers van het RIVM; van alle 15- tot 19-jarige heteroseksuele bezoekers bleek 19% met chlamydia besmet (Sp!ts)

Nederlandse meisjes worden al decennia lang op steeds jongere leeftijd ongesteld, maar met name bij meisjes van Turkse en Marokkaanse komaf neemt de leeftijd flink af (De Telegraaf)

Rotterdam is gestart met het voorlichten van 9-jarigen over de gevaren van alcohol; de campagne werd in het leven geroepen nadat bleek dat 27% van de kinderen uit groep zeven wel eens alcohol had gedronken (Metro)

Een derde van de kleine kinderen drinkt minstens drie keer per dag een zoet drankje; aan hun voeding kan veel verbeteren zodat overgewicht op latere leeftijd kan worden voorkomen, concluderen onderzoekers naar aanleiding van de Gezondheidsmonitor (GGD Midden-Nederland)

Nutricia en het kindermerk Woezel en Pip gaan een driejarige samenwerking aan om de groente van Olvarit ‘leuk en aantrekkelijk’ te maken; de populaire hondjes zullen zij aan zij staan op de groente- en fruitpeuterproducten en er komt een website met recepten  (Adformatie)

Sinterklaas komt dit jaar aan in de stad Groningen (Binnenlands Bestuur)

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) start de campagne 'Je eerste 1500 km zijn goud waard', gericht op jonge bestuurders die hun eerste kilometers afleggen nadat zij hun rijbewijs hebben gehaald; zij hebben een verhoogd ongevalsrisico (Knack)

Alexander Heit's final text cut off in mid-sentence—before he could send it, the 22-year-old student drifted into oncoming traffic, went off the road and died; his parents are hoping the photo of the mundane text will serve as a stark reminder to drivers (Yahoo! News)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021