Kortjes

Kortjes: advies van Vans, LEGO in docu, wraak voor pesten, Arendsoog naar museum, en meer (week 17, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

In the past decade and a half, the lives of Germany’s teens have been dramatically altered by the arrival of digital media, but traditional channels including TV and radio remain widely popular too — that’s one conclusion of the most recent Jugend, Information, (Multi-) Media study (eMarketer)

In his new documentary, Teenage, Matt Wolf weaves together an unbelievable collection of archival footage to produce a breathless visual collage that brings to life the voices and experiences of teens in the first half of the 20th century (The Message)

Axe has teamed up with BBH London to create a campaign that rewrites history to support its product range re-launch, which includes a new can, packaging design and upgraded fragrance quality (The Drum)

McDonald’s has given spokesclown Ronald McDonald a makeover: “Customers today want to engage with brands in different ways, and Ronald will continue to evolve to be modern and relevant” (Adfreak)

Beyond The Brick: A Lego Brickumentary is the first documentary to ever garner Lego’s seal of approval; this unique take on the larger ecosystem that surrounds Lego explores the impact the bricks have had on our culture (PSFK)

Modular integrated circuits startup littleBits has partnered up with NASA to create the littleBits ‘Space Kit’ (TechCrunch)

This series of short how-to-video-meets-PSA clips, presented by Vans, aim to equip you for anything life may throw at you: ‘How to do everything in the world’ (Adfreak)

How an anti-bullying campaign can be funny; the finishes film is a re-working of the disco classic I Will Survive that sees put upon nerds sing about their future triumphs and warns bullies that they may well end up working for their bosses in the future — a warning for revenge (Osocio)

It’s easy to fall for the idea that new technologies are conducive to new types of social behaviors but this is far from the truth; technologies change but our underlying behaviors remain timeless — one of the most popular Google searches for teens is ‘how to kiss’ (mobileYouth)

A TV ad for Center Parcs has been banned for encouraging parents to take children out of school during term time (Marketing Magazine)

A survey of 7,500 teachers revealed that more than one in five reported having adverse or derogatory comments posted about them on social media – from parents as well as children (The Independent)

It’s not just kids who are overdoing screen time, parents are often just as guilty of spending too much time checking smartphones and e-mail — and the consequences for their children can be troubling (NPR)

De Britse Association of Teachers and Lecturers waarschuwt voor de gevaren van tablets voor de allerjongsten; kinderen kunnen op 3- en 4-jarige leeftijd prima swipen, maar op motorisch vlak hebben ze een grote achterstand opgelopen (TabletGuide)

Baby’s en peuters krijgen te weinig lichaamsbeweging en te veel calorierijke voeding, constateert Lucy Smit van de AJN: “Waar we vroeger hamerden op het voorkomen van gewichtstekort, zijn we nu vooral bezig met het voorkomen van overgewicht” (AD)

Uit onderzoek blijkt dat Belgische jongeren al één maaltijd op de drie vervangen door een snack; de traditionele boterhammen ’s middags of het kommetje cornflakes bij het ontbijt vallen steeds minder in de smaak (HLN)

Het Koningsontbijt dat op veel basisscholen wordt geserveerd voorafgaand aan de Koningsspelen, geeft kinderen volgens het Voedingscentrum het slechte voorbeeld: “Kinderen moeten een gezonde sportdag hebben, maar ’s ochtends krijgen ze eten voorgeschoteld dat vol zit met suiker” (Marketing Online)

Nederland telt minder dikke kinderen, blijkt uit een studie van GGD Haaglanden, TNO en het Leidse UMC, die al jarenlang het gewicht van ruim 70.000 kinderen tussen de 3 en 16 jaar in Den Haag registreren (Trouw)

Jongeren zoeken meer dan ooit naar spanning en leven met motto’s als ‘YOLO’; Walibi Holland speelt hierop in door met de Hard Gaan-campagne het park neer te zetten als de plek waar gasten op een unieke wijze spanning voelen (MarketingTribune)

Ze zijn selfmade, invloedrijk en runnen elk hun eigen imperium: YouTube-creators grijpen de macht (Adformatie)

Een groep Genkse jongeren die aan aan een editie van PIDMAG werkte, ging op zoek naar onderwerpen die door verschillende generaties gedeeld worden, en stelt vast dat die generaties daar vaak helemaal anders naar kijken (Nieuwsblad)

Lies Corneillie (Groen) is de zure praatjes over de jeugd moe: “Je kan met allerlei clichés en verzuchtingen over ‘de jeugd van tegenwoordig’ praten, het is met die jeugd dat we het moeten doen — er is geen keuze” (Knack)

Pesten en gepest worden hoort bij het opgroeien, vindt Ad Verbrugge, filosoof en voorzitter van de Stichting Beter Onderwijs Nederland; volgens hem is pesten iets wat in de menselijke aard zit (Sp!ts)

De Rijksvoorlichtingsdienst heeft de HEMA op de vingers getikt voor reclame waarin foto’s van de drie prinsesjes waren gebruikt; Amalia, Alexia en Ariane waren afgebeeld in een advertentie voor oranje onesies(Nieuws.nl)

Na de primeur vorig jaar zijn de Koningsspelen hard op weg een jaarlijks fenomeen te worden: 5.273 basisscholen en 1,1 miljoen kinderen deden mee aan de koninklijke sportdag met gesponsord Koningsontbijt (de Volkskrant)

Calvé heeft een nieuw uithangbord gevonden om deze zomer de beroemde pindakaas aan te prijzen: Robin van Persie — dat wil zeggen: de jónge versie van de topvoetballer (AD)

Het archief van de Arendsoog-auteurs Jan en Paul Nowee is in het bezit gekomen van het Letterkundig Museum; bij de collectie horen handgeschreven teksten, fanpost en de schrijfmachines waarmee de Arendsoog-boeken tussen 1935 en 1993 zijn geschreven (NOS)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021