Kortjes

Kortjes: Not On App Store, Pepsi-schoenen, Project P, Snapchat-update, en meer (week 18, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Millennial kids are often seen as having many friends but no one very close; in reality, however, their social circles aren’t that big — and most have at least a few really good friends (VIMN Insights)

MTV launched Look Different, a multi-year campaign empowering America’s youth to better counter the hidden racial, gender and anti-LGBT biases all around us; the campaign reflects Millennials’ deep commitment to the principles of equality and fairness (MTV)

Snapchat released a new version of its app — one that allows not only disappearing text messaging but a nifty, two-way video chat function; at least one high school teacher says that the update caused pandemonium among her students (NYMag.com)

Internet user penetration among US children is rising; the number of users in the youngest demographic grows 6.7% this year to reach 24.3 million, or nearly half of 0- to 11-year-olds in the US, and children who do use the internet are doing so frequently (eMarketer)

A Barbie film franchise this way comes: Sony Pictures and Mattel announced that they will develop a live-action Barbie movie franchise (The Cut)

Disney unveiled its Disney Junior Play app for iOS smartphones and tablets that lets preschoolers interact with Disney Junior characters via more than 20 games, music videos and sticker book (StreamDaily)

Beezin and other fake teen trends: teens are putting lip balm on their eyelids to enhance their buzz — how insane is that? (Anyhoo/YouTube)

Busy parents are increasingly sending children to primary school in nappies rather than potty training them, a shock survey reveals; almost one in 10 headteachers knew of a child aged between five and seven who had worn a nappy to school in the past year (Mirror)

Nivea Sun came up with a clever idea for the Brazilian market: create an ad that doubles as a device for keeping track of children — the magazine ad contains a strip that can be torn out and used as a bracelet; an app will alert parents if they stray beyond the pre-set boundary (Creativity)

On the innocence of childhood, and the power of that innocence as leverage marketers can use to get people to buy stuff; thankfully, most ads featuring kids are simply beautiful — like this one for Turkish Airlines (Adrants)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=oSD0YigRW3o]

In the Coca-Cola ‘Recycling’ Happiness Arcade Machine you pay for a game with an empty bottle, to encourage people to recycle in Dakar; the campaign is designed to show that recycling can be fun, while highlighting the serious issues of rubbish and the lack of recycling in India (DigitalBuz

De genomineerden voor het ‘beste idee van de toekomst’ zijn bekend; de jury van de ideeënwedstrijd voor jonge uitvinders, onderdeel van het project Eureka, heeft in de leeftijdscategorie 13-18 jaar ‘Glow in the dark mascara’, de ‘Sun Phone’ en een ‘accu-carrousel’ genomineerd (ED.nl)

Tijdens de World Hackathon Day gaan jongeren (leeftijd 12-25 jaar) aan de slag met probleemstellingen van echte bedrijven; in internationale groepen van vijf personen gaan ze 24 uur lang op zoek naar oplossingen (Adformatie)

Met stickers proberen de mensen achter de website NotOnAppStore aandacht te vragen voor leuke activiteiten die niet in de App Store verkrijgbaar zijn: ga eens naar buiten en speel met je kinderen (iPhoneclub)

Waar onze ouders trots met hun autosleutels voor hun auto poseerden op hun achttiende verjaardag, beslissen jongeren nu meer dan ooit om het leven te trotseren zonder rijbewijs — een maatschappelijke trend, waarover freelance journalist Luc Vanheerentals een boek uitbrengt (Knack)

Wie een overvloed van beelden ziet over kinderen en jongeren die misdrijven plegen, heeft over het algemeen een lagere zelfwaardering, en kinderen en jongeren die vaker beelden zien die vriendschappen in de kijker zetten, hebben dan weer een sterkere zelfwaardering (De Morgen)

Een opmerkelijk oproep in het Radio 1-programma Hautekiet; volgens de bezorgde ouder Hans Leender leert Ketnet “jonge kinderen te wennen aan kansspelen” en moeten de ouders achteraf de teleurstelling opvangen (De Morgen)

GHB staat bekend als een party-drug: “Veel studenten gebruiken het, ze weten niet dat het zo snel verslavend is en dat je er moeilijker van afkickt dan van heroïne” (Trouw)

Hoewel de verkoop van alcohol aan 16- en 17-jarigen sinds januari is verboden, blijft Waddeneiland Terschelling een vrijhaven voor jongeren die een vakantie willen met drank: een tent is geen openbare ruimte (de Volkskrant)

Het belang van vrij spelen wordt onderschat door ouders, waarschuwt de Amerikaanse psycholoog Peter Gray: “Ouders die er steeds bovenop zitten, doen hun kind tekort” (Trouw)

De meerderheid (59%) van de jongeren vindt het een goede zaak dat Project P, het controversiële RTL-programma over pesten, ondanks alle commotie gewoon wordt uitgezonden, blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 1.00 jongeren (1V Jongerenpanel); Project P is de versimpeling van complexe puberale groepsdynamiek tot het beeld van boze wolven en een zielig lammetje, schrijft columnist Jean-Pierre Geelen (de Volkskrant)

De website Gezichten van Vrijheid is gelanceerd, een online platform waar jongeren mini-documentaires met oorlogsverhalen – die ze nu nog uit de eerste hand kunnen horen – uploaden (NRC)

Met de nieuwe hervorming van de wet betreffende de rechtsbescherming van kinderen in Spanje die door de raad van ministers is aangenomen, moeten kinderen in de toekomst hun ouders verplicht gaan helpen met huishoudelijke werkzaamheden (Spanje Vandaag)

Jongeren nog meer bij de kerk betrekken kun je het beste met een discolied op een discoboot, aldus pastor Stefan Schevers van de parochie heilige Franciscus Bommelerwaard (Brabants Dagblad)

Leerlingen geven scholen een aantal duidelijke tips om verzuim tegen te gaan, zoals een duidelijker absentiesysteem en strengere handhaving, inspirerende docenten die door leerlingen zelf beoordeeld worden of het invoeren van een zelf te kiezen ‘baaldag’ (YoungWorks)

Volgens de Amerikaanse denktank The Third Way lopen jongens al op de basisschool een achterstand op; ze hebben meer moeite met concentreren en zijn minder gedisciplineerd dan meisjes — die achterstand wordt later niet ingelopen, maar wordt zelfs steeds erger (NRC)

Eerstejaarsstudenten schrijven slecht; hbo-studenten maken gemiddeld 81 fouten per volgeschreven A4, wo-studenten de helft, blijkt uit het promotieonderzoek van Anouk van Eerden van de Hanzehogeschool en Mik van Es van de Rijksuniversiteit Groningen (de Volkskrant)

Pepsi verkoopt vanaf 12 mei een mode- en lifestyle-collectie in vijftien vestigingen van het Amerikaanse warenhuis Bloomingsdale’s en online shops (MarketingTribune)

Vier jaar geleden kwam de iPad op de markt en al snel verschenen de eerste digitale kinderboeken op de iPad; in de afgelopen vier jaar is er veel veranderd, legt schrijfster Rian Visser uit (iPadclub)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021