Kortjes

Kortjes: Old Spice laat moeders huilen, Marie Claire laat ze van hun lichaam houden, en meer (week 2, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Old Spice appears to be gunning directly for Axe with a new line of refresh body sprays; some of its first spots targeted directly at the fragile psyches of teenage boys — moms lose their minds (Adweek)

Doritos has unveiled its five finalists for its Crash the Super Bowl ad competition; of the five finalists, two are quite lame — the other three, Time Machine, Finger Cleaner and Cowboy Kid all show promise (AdRants)

The Mentalist and The Big Bang Theory are the two most popular shows in the world, according to data compiled by Eurodata TV Worldwide (Uproxx)

More teens are using video chats to interact and communicate with friends, thanks in part to the adoption growth of apps such as Skype, Googletalk and iChat, according to a new report by the Pew Research Center’s Internet & American Life Project (Mashable)

LEGO announced a new partnership with Fox to produce a construction set and licensed LEGO minifigures inspired by The Simpsons; in addition, Fox is scheduled to air a special LEGO episode of the iconic television series (ComicBookMovie.com)

LEGO’s themed sets, Jurassic, Ice Age, Star Wars and Haunted House are being promoted in a print advertising campaign featuring 3D photography; individual blocks containing elements of each world break out into the advertisements (The Inspiration Room)

Audi was breathing new life into broken toys lasts Christmas, by promising to repair old or broken cars for free; the Audi Toy Service was running in official Audi dealerships across Spain (Contagious)

Logan Laplante is a 13 year-old boy who was taken out of the education system to be home schooled instead; at a TEDx talk in 2013, he discussed how hacking his education is helping him achieve his goal to be happy and healthy (CE)

Small children mainly live life in the present tense, but their prescription for wellbeing, though not original, is universal; fairness and friends are the foundations for good mental health at any age (The Guardian)

A new study comparing Generation X and millennial attitudes found that the rate of students graduating from college who plan to have children has gone down by roughly half in just two decades (The New York Times)

By 2020, millennials will have a collective spending power of more than $1.4 trillion; as businesses transform to better sell to this generation, a power shift will propel millennials into increasingly more meaningful roles in business (DailyFinance)

Information designers David McCandless and Lee Byron have found a clever way to package some of the alternately terrifying and heartening statistics about breaking up — by putting them into handy infographics (Fast Company)

In 2014 the old trend of FOMO (Fear Of Missing Out) will be replaced by ‘cloaking’; youngsters will create an increasing number of private pages or closed groups on Facebook or on other channels to protect their content from the main audience (Cool Brands)

Instagram is like a giant lookbook of what the girls of ‘so four summers ago’ are wearing these days; all the trends kind of blend into each other to form a general look that resembles a hobo stripper (BuzzFeed)

The average Australian woman learns to like her body at 45, according to a recent study, so Marie Claire invited some of Australia’s top advertising agencies to create an ad that would convince women to love their bodies now, not later (Marie Claire)

De Amerikaanse Lizzie Velasquez werd op YouTube ‘de lelijkste vrouw ter wereld’ genoemd, en nu heeft de 24-jarige vrouw daarop gereageerd: “Als we tevreden kunnen zijn met wie we zijn, zullen de pestkoppen altijd verliezen” (De Standaard)

De ‘bikini bridge’ is een nieuwe angstwekkende trend op sociale media; slanke vrouwen posten massaal foto’s van hun bikinibroekje dat door de heupbeenderen opgespannen wordt, zo ontstaat er een ‘soort van brug’ die de onderbuik niet raakt (HLN)

Vergeet de selfie — de zelfportretten die vorig jaar een hit werden op internet, hebben een opvolger: de felfies, oftewel farmerselfies: boeren met hun dieren (Trouw)

Bijna de helft van de Nederlandse jongeren vindt dat hun vader een makeover nodig heeft; ruim de helft noemt de kleding van hun vader ‘gewoontjes’, blijkt uit een onderzoek van een Nederlandse brillenketen (NU.nl)

Nederland is een nieuwe Facebook-hit rijker — de Facebookpagina Tattas be like, waarin Nederlanders en hun gewoonten op de hak worden genomen, is een eclatant succes: “Het is voor veel mensen heel herkenbaar” (HP/De Tijd)

Sesamstraat wordt korter — een aflevering duurt straks nog maar een kwartier in plaats van 25 minuten, bovendien verandert de inhoud: “We denken dat de kleintjes zo beter blijven hangen” (AD)

De Evens Stichting streeft naar verbetering van mediawijsheid in Europa; de publicatie Media Literacy in Europe: 12 good practices that will inspire you (pdf) geeft een weergave van 12 inspirerende projecten (Nationale Academie voor Media & Maatschappij)

Een landelijke campagne over grooming is nodig om meer jongeren bewust te maken van seksueel misbruik op internet; te weinig kinderen weten nog waar ze terechtkunnen met meldingen, zegt mijnkindonline.nl (Nieuws.nl)

Heineken geeft een vervolg aan zijn Enjoy Heineken Responsibly-campagne met de wereldwijde campagne Dance More, Drink Slow; de bierbrouwer werkt hiervoor samen met DJ Armin van Buuren (Marketing Online)

Door het verhogen van de leeftijdsgrens van alcohol wordt de drempel om over te stappen op alternatieven verlaagd, schrijft Johan van Erp: “Als horecamedewerker sta je machteloos, omdat je de ‘bagage’ van deze bezoekers nauwelijks kunt inschatten” (de Volkskrant)

Jongeren onder de 18 jaar worden sinds 1 januari geweigerd in kroegen en discotheken, omdat ondernemers bang zijn voor zware boetes en zelfs sluiting — zo dreigt het alcoholverbod voor jongeren tot 18 jaar uit te draaien op een stapverbod (AD)

In totaal werden in 2013 bijna 30,8 miljoen bioscoopbezoekers verwelkomd; The Hobbit: The Desolation of Smaug had met een totale opbrengst van ruim 8,1 miljoen euro de hoogste van het jaar, de animatiefilm Despicable Me 2 trok de meeste bezoekers (NU.nl)

De Alkmaarse christelijke scholengemeenschap Jan Arentsz is te zien in de zesdelige documentaireserie De School van omroep BNN en producent Submarine: “Het meewerken aan de serie was een heel traject, maar we zouden het zo weer doen” (AOb)

Onder de noemer ‘Het leren van morgen begint vandaag’ organiseert Ricoh voor scholen in het voortgezet onderwijs The Learning Challenge; scholen worden uitgedaagd om na te denken over hoe ze digitale middelen in kunnen zetten om leren boeiender te maken (marQit)

Crisis of niet, veel jongeren groeien op in een ‘comfort zone’ die ze liefst nooit zouden willen verlaten, schrijft Niels van den Dungen: “Mijn advies voor mijn generatie: schop jezelf voor je kont, wordt werkelijk (financieel) zelfstandig, maak keuzen” (de Volkskrant)

“Als we iets willen doen aan prostaatkanker of borstkanker, vindt iedereen het logisch dat we ons concentreren op één geslacht, maar als het gaat om aantoonbare, aangeboren sekseverschillen in ‘talents, tastes, temperaments, and tails’, dan zijn we daar vaak blind voor” (de Volkskrant)

Veel kinderen op basisscholen vallen nu al buiten de boot en dat kan nog erger worden, waarschuwt Tineke Bruin namens een actiegroep van schooldirecteuren: “We pleiten dan ook voor afschaffing van de allesbepalende Cito-eindtoets” (Trouw)

Massa’s ouders prijzen hun kinderen de hemel in, met de bedoeling hun zelfvertrouwen te vergroten, maar op onzekere kinderen hebben overdreven loftuitingen een averechts effect; hun faalangst groeit erdoor (Trouw)

Een forum met wetenschappers van de vijf Vlaamse universiteiten pleit voor het verplicht maken van informatica als leervak in de volledige schoolcyclus, anders dreigt Vlaanderen in de toekomst economisch achterop te raken (GVA)

Alleen door op de basisschool al in te grijpen is te voorkomen dat honderden jongeren in de stad uitgroeien tot zware, gewelddadige criminelen, blijkt uit onderzoek door de GGD naar jongeren in de Top 600 van jonge veelplegers (Parool)

Vlaamse jongeren komen steeds vaker in de problemen en volgens jeugdtherapeuten Lut Celie en Ingrid De Jonghe reageren we daar totaal verkeerd op — met pillen, bijvoorbeeld, of met een GAS-boete (Knack)

Ouders brengen hun kroost veel te lang met de auto naar de basisschool; kinderen leren hierdoor slecht omgaan met het verkeer en zijn daardoor niet goed voorbereid op de fietstocht naar de middelbare school, zegt Friso Metz van KpVV (Metro)

Rond de jaarwisseling is voor ruim 70.000 euro aan schade aangericht in Almere, onder het streefbedrag dat de gemeente vooraf had bepaald; dit betekent dat de beloning die hiervoor was beloofd, een sportvoorziening in het centrum, er gaat komen (Omroep Flevoland)

Rangers van Safaripark Beekse Bergen gaan binnenkort lesgeven in de daarvoor ingerichte Klaskamer; in dat lokaal krijgen leerlingen van het basis- en voortgezet onderwijs les over Afrika (Brabants Dagblad)

Na een zeer koud voorjaar, waarin de bezoekers in de dierentuinen van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen slechts langzaam op gang kwamen, werd het jaar afgesloten met meer dan 10 miljoen bezoekers, iets meer dan in 2012 (NVD)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019