Kortjes

Kortjes: Snapchat doet goede zaken, nieuwe preutsheid werkt aanstekelijk, en meer (week 22, 2015)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES MEER:

Evian‘s famous ongoing ad campaign from BETC is all about sight gags showing adults as children; this new print campaign is straightforward fun — the framing and simple product placement in each execution are perfect (Adfreak)

Many brands still have misconceptions that influencer marketing will impact their brand overnight or they are not exactly sure how to strategically incorporate influencers into a campaign (Immersive)

Rented land (non-owned, 3rd party social and digital media channels) provides the youth audience reach needed, but if you don’t bring your targeted consumers back to port (your website, landing page, app), then it can quickly become an ineffective use of time and resources (Immersive)

According to a study out of Yahoo Labs, researchers looked at 7.6 million Flickr photos (many of which originated on Instagram and were uploaded to Flickr) and found ‘filtered photos are 21% more likely to be viewed and 45 percent more likely to be commented on’ (Wired)

How children are writing about new technology is changing fast; words including email, mobile and Facebook are in decline, being replaced by the likes of Instagram, Snapchat and emoji — the use of the hashtag symbol # has become commonplace (BBC)

The latest baby-food ad to make the rounds isn’t what you’d expect, no perfectly tidy nurseries or matching outfits for JCPenney portraits here; Plum Organics’ #ParentingUnfiltered campaign is about real family life—messy, frustrating and somehow wonderful just the same (Adfreak)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=3PB_SdRWIS4]

The Secret Teacher: ‘My job is hard enough without being inundated with messages from parents who are unhappy about everything from the weather to sick leave” (The Guardian)

Happy people have more children: “The current studies suggest that children may not only serve as a source of happiness, but happiness itself is linked to future reproduction” (Research Digest)

Big food brands are losing one of their most valuable assets: consumer trust — the fight to regain it will shape the industry for years to come (Ad Age)

In order to win the coveted attention of millennials, savvy brands need to master the art of short-form video creative, writes Max Pepe, head of Clickwork7 (Marketing)

Millennials overwhelmingly want to work in tech more than any other sector, according to a report by Bank of America Merrill Lynch; nearly 20% of millennials say Google is their ideal employer, Apple was named by 13% and 9% listed Facebook as their ideal place to work (Business Insider)

More than three years after Evan Spiegel founded Snapchat, he’s trying to turn it into a real business; more than 60% of 13- to 34-year-old smartphone users in the U.S. are active on the service and together view more than 2 billion videos a day (Bloomberg)

Triangle of Life is a mobile app which enables young trauma patients to practice the life skills they have learnt in therapy (Springwise)

Grush is a gaming toothbrush; this brush connects to an application with an interface that teaches children where to brush, how intensely to brush, and how to refine their technique (PSFK)

Banning cell phones in schools leads to a substantial increase in academic performance, particularly among the lowest-performing students (Science of Us)

Cassettes are undergoing a kind of renaissance that’s driven both by nostalgia and the simple economics of their low price; not only punk bands and others with a ‘do it yourself’ aesthetic, even major recording artists are once again going Walkman-friendly (The Sacramento Bee)

Nederland doet het goed op dance-gebied; jaarlijks vinden er 170 dance-evenementen plaats, die 2,7 miljoen bezoekers trekken, en de dance-industrie is dan ook belangrijk voor de Nederlandse economie (Dutch Cowgirls)

Alle meisjes willen Ariana Grande zijn; voor de Ziggo Dome zaten de fanatiekste ‘Arianators’ al om 5 uur ‘s ochtends te wachten tot het concert zou beginnen (AD)

De invloed die spannende of gewelddadige tv-programma’s en films op kinderen hebben wordt lichtelijk overschat, blijkt uit onderzoek van de universiteit van Sussex (Sp!ts)

De nieuwe Pixarfilm Inside Out is geen prent over mooie prinsessen of schattige robots deze keer, maar wel een over een doodgewoon meisje dat kampt met een depressie; door dit onderwerp aan te snijden gooit Pixar het voor de eerste keer over een iets zwaardere boeg (De Morgen)

Onder het motto ‘Schitter jij straks als ster in onze nieuwe reclamecampagne?’ heeft Burgers’ Zoo het startsein gegeven van een online wedstrijd voor dierentuinfans met als hoofdprijs een rol in de nieuwe tv- en radiocommercial van het Arnhemse dierenpark (MarketingTribune)

MediaMasters heeft de prestigieuze internationale Evens Prijs voor Media Educatie gewonnen; de jaarlijkse prijs wordt toegekend aan het meest succesvolle Europese initiatief dat kinderen van 9-16 jaar verantwoordelijk en constructief leert omgaan met sociale media (Mediawijzer.net)

Basisscholieren kunnen niet kritisch met reclame omgaan, blijkt uit onderzoek; met de lesmethode Reclame Masters leren kinderen van 8 tot en met 10 jaar stapsgewijs welke emoties reclame bij hen oproept en hoe ze daarmee om moeten gaan (AD)

Voedselwaakhond Foodwatch is een petitie gestart tegen Studio 100; de producent van onder meer Kabouter Plop, K3, Bumba en Maya de Bij zou de populaire kinderhelden misbruiken voor het aanprijzen van onverantwoorde voedselproducten (Distrifood)

Snackbars, waaronder ook lunchrooms en ijssalons, presteerden het minst goed binnen de horecabranche: hun omzet daalde met 0,6%, de verkopen namen met 0,5% af — dit was voor het eerst in vijf kwartalen dat er minder snacks, ijsjes e.d. verkocht werden (CBS)

Jongeren plaatsen vaak veel emoji’s in hun berichten via whatsapp, snapchat en andere social media platforms, maar nu duiken de emoji’s ook op in het dagelijks leven — Instagrammers plaatsen deze onder #EmojisInTheWild (YoungWorks)

Meester Henk surveilleert op het schoolkamp om te voorkomen dat jongens en meisjes elkaar opzoeken en op de sportclub douchen kinderen in een speciale onderbroek — de nieuwe preutsheid werkt aanstekelijk (AD)

“Het is echt onzin”, volgens NVVSseksuologe Bianca van Moorst: “Het feit dat jongeren massaal met een onderbroek onder de douche stappen, heeft niets met preutsheid te maken, maar met de puberteit, (…) ze willen voorál niet buiten de boot vallen” (De Telegraaf)

Een eindejaarsgrap van leerlingen van een middelbare school in Maryland is voor sommigen een tikkeltje uit de hand gelopen; bij wijze van grap lieten de eindejaars 72.000 lieveheersbeestjes los in de gangen van het schoolgebouw (AD)

Per 1 september 2015 verandert het studiefinancieringsstelsel voor het hoger onderwijs; het Nibud bundelt vragen en antwoorden van (aankomende) studenten en hun ouders in het geheel vernieuwde boek Geldwijzer Studenten (Nibud)

Jonge werkgevers en werknemers vinden dat het minimumjeugdloon moet worden afgeschaft; werkgeversorganisatie AWVN Young HR en een aantal vakbonden hebben een zogenoemd jongerenakkoord gesloten over hoe cao’s er in de toekomst uit zouden moeten zien (NU.nl)

Meisjes komen minder vaak in aanraking met jeugdzorg en doorlopen ook het onderwijs soepeler dan jongens; jongens volgen vaker speciaal onderwijs en verlaten vaker voortijdig het onderwijs — op de arbeidsmarkt zijn de rollen omgekeerd (CBS)

Het Verzetsmuseum Junior in Amsterdam is volgens kinderen het beste museum van 2015 — zij gaven het kindermuseum het rapportcijfer 8,9 (Het Parool)

De tegenstanders van Zwarte Piet maken zich, na de verloren rechtszaak bij de Raad van State vorig jaar, op voor een nieuw, nog groter offensief tegen de knecht van Sinterklaas; ze kondigen voor dit jaar nieuwe juridische stappen aan, acties en demonstraties (AD)

Kinderen die in staat zijn een kwetsende of pestende klasgenoot te vergeven, voelen zich beter, zegt Reine van der Wal in het proefschrift waarop zij 26 juni promoveert aan de Radboud Universiteit Nijmegen (NJi)

De nieuwe BOB-campagne richt zich op een generatie van mannelijke veertigplussers, waar rijden en drinken vaak nog meer samengaan dan bij jongeren: “Bij de jongere generaties is de combinatie rijden en niet drinken veel meer aanwezig” (Knack)

En tot slot, klik hier voor meer info over de Chrome-extensie die het woord ‘Millennials’ vervangt door ‘Snake People’ (BuzzFeed)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020