Kortjes

Kortjes: Barbie op LinkedIn, 750.000 kilo hagelslag, boeken uit klas, en meer (week 27, 2014)

Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:

Do you enjoy playing with LEGO, but can’t keep up with the many sets that keep getting released? Pley is a California-based company that lets you rent out LEGO sets ‘Netflix-style’ (Design Taxi)

Speaking at Cannes Lions, creative duo from TBWA/London Steve and Nick Tidball described the brief to infiltrate the mind-set of teen males for an Adidas ad featuring basketball player Derrick Rose – where the aim was ‘not to sell shoes’ but to promote Rose himself (The Drum)

Mattel launched a new LinkedIn page for its most famous brand ambassador; according to Entrepreneur Barbie’s LinkedIn, she is a consultant at her latest venture Dream Incubator, which seeks out to help girls around the world: ‘If you can dream it, you can be it!’ (Digiday)

The upcoming app Emojli intends to make emoji the only way to talk; on Emojli, your username and messages will consist entirely of emoji, or, as its creators put it, that means no hashtags, memes, or trolls — just pure, fun, weird communication (The Verge)

Millennials are the most digitally connected generation, with 77% of adult Millennials owning a smartphone and the average owner spending about 14.5 hours a week using his or her phone (The Wall Street Journal)

Facebook, Tumblr and Twitter filled with smug holiday snaps? Three apologises for all that in its latest ad (The Drum)

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=Wz7YbGCeWPA]

Parents aren’t losing their enthusiasm for tablets; the older the child, a NDP report finds, the more likely they are to play with electronic devices, and the less likely they are to play with traditional toys, especially in the 10-12 range (MediaPost)

A recent report from virtual reality consultancy KZero says that the kids virtual reality market is poised to grow; from 2014 to 2018, hardware sales are predicted to reach US$8.4 billion, US$4.2 billion of which will be from the kids, tween and teen segment (Kidscreen)

Kids are buying into digital toys like Skylanders, a hybrid video game and toy product from Activision, in a big way; the number of children who want such smart toys — which provide both physical and digital entertainment — has topped 72 million worldwide (VentureBeat)

Disney heroines are so popular that parents name their children after them; a report out of Britain found that since the release of last year’s Disney blockbuster Frozen, the name Elsa —the film’s empowered ice queen— has jumped 243 spots in girls’ name rankings there (Quartz)

Girls and boys learn to use language differently, according to a new study which found that girls were more likely to remember words while boys were more likely to create words and sentences in ‘real-time’ (Science 2.0)

Children should get vaccinated against preventable and potentially deadly diseases, that’s what a project that screened more than 20,000 scientific titles and 67 papers on vaccine safety conclude (CNN)

Decades of efforts to promote multiculturalism have gone into reverse, major new research showing teenagers are no more likely to mix with people from other racial backgrounds than those 40 years older suggests (The Telegraph)

A study provides new understanding of the relationship between ‘sexting’ and sexual behavior in early adolescence; the latest research found that among middle school students, those who reported receiving a sext were six times more likely to also report being sexually active (ScienceDaily)

As they polish their resumes and rack up extracurriculars, today’s young people have forgotten how to love, some argue; college students need a class in dating (The Atlantic)

France is aiming to make cycling for kids more affordable with P’tit Vélib, which opens up Paris’ Vélib scheme to younger residents (Springwise)

Het SchoolTV Weekjournaal verdwijnt na bijna 33 jaar van de bui; na de zomer krijgen de kijkers er op zondagavond een nieuw kinderactualiteitenprogramma voor terug, het is de bedoeling dat leraren dit programma zelf aan hun klas laten zien (AD)

De brugpieper met de loodzware boekentas verdwijnt; over 5 jaar hebben brugklassers alleen nog een tablet in hun tas, voorspellen de grote uitgevers van schoolboeken (AD)

Apple heeft bekendgemaakt dat iTunes U binnenkort wordt voorzien van een aantal nieuwe tools voor zowel docenten als leerlingen; met de gratis iTunes U-app kunnen docenten lesmateriaal en cursussen voortaan direct op iPad ontwikkelen, bewerken en beheren (Dutch Cowboys)

Met de 3E introduceert Panasonic een multifunctionele tablet die speciaal voor scholen is gemaakt; dit betekent dat het apparaat niet alleen mobiel is, maar ook gebruikt kan worden voor onderzoeken (Hardware.info)

Jongeren maken  tegenwoordig minder gebruik van chatapps als Whatsapp dan een jaar geleden, blijkt uit onderzoek van het CBS omtrent internetgebruik in Nederland (De Telegraaf)

Facebook blijkt een week lang een experiment te hebben uitgevoerd onder 700.000 Engelssprekende gebruikers om te kijken of met bepaalde berichten hun stemming kon worden beïnvloed (Emerce)

Steeds vaker krijgen kinderen en jongeren met ADHD het geneesmiddel Ritalin voorgeschreven; volgens de Gezondheidsraad is het gebruik van het middel de afgelopen jaren verviervoudigd en dat baart de raad zorgen (NU.nl)

Wetenschappers claimen met behulp van een computermodel met 70% zekerheid alcoholmisbruik door jongeren te kunnen voorspellen (NUtech)

Uit onderzoek onder 4.000 Nederlanders en Vlamingen blijkt dat één op de twintig jongeren te maken heeft gehad met grensoverschrijdend gedrag bij sportclubs (Nationale Onderwijsgids)

In steeds meer zwembaden is het strikt verboden om kids te fotograferen; in de gemeente Utrecht geldt zelfs voor alle zwembaden een foto- en filmverbod — de angst voor pedofielen zit er goed in (AD)

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit trekt aan de bel; veel Oranjeprullaria is geclassificeerd als speelgoed, maar voldoet niet aan de speelgoedeisen (Metro)

In 2011 droeg slechts 3% van de jongeren gehoorbescherming op een festival, vandaag doet 15% dat: “We zijn er nog lang niet, maar de preventiecampagnes hebben dus effect, en dat is hoopgevend” (UAntwerpen).

Als de jeugd de toekomst heeft, staat retailend Nederland aan de vooravond van grote veranderingen; CBS-cijfers laten zien dat jongeren tot 25 jaar nu al digitale veelkopers zijn (Emerce)

Steeds meer banken bieden bankkaarten aan voor jongeren en zelfs voor kinderen — het gaat om prepaid bankkaarten die ouders aanvragen op naam van hun kind; jongeren met smartphones en tablets willen met die bankkaart online aankopen kunnen doen (Knack)

De naoorlogse generatie die vanaf 1975 zijn begonnen met werken worden meestal afgeschilderd als de ‘lucky ones’; toch verdient de jongere generatie die vanaf de jaren negentig zijn gaan werken veel meer, gecorrigeerd voor inflatie, blijkt uit een Brits onderzoek (NRC)

Met de vakanties voor de deur, wordt de Nederlandse kofferbak ingepakt met producten van thuis; in totaal wordt er zo voor maar liefst 750.000 kilo aan hagelslag meegenomen op reis, vooral voor de kinderen onmisbaar (AD)

Jongeren verliezen hun belangstelling voor de auto? Als dat zo is, dan heeft dit grote gevolgen voor ons mobiliteitsbeleid — voor de behoefte aan wegen en infrastructuur, maar ook voor de manier waarop steden omgaan met bijvoorbeeld parkeren (Verkeersnet)

Fietsende meiden hebben het zo druk met hun mobiele telefoon dat ze het verkeer niet goed meer in de gaten houden; fietsende jongens laten hun gsm vaker in hun zak, concludeert verkeersveiligheidsorganisatie Responsible Young Drivers (de Gelderlander)

De Griffeljury heeft negen kinderboeken met een Zilveren Griffel, de prijzen voor de beste kinderboeken van 2013, bekroond; daarnaast werden er door de Penseeljury twee Zilveren Penselen en twee Zilveren Paletten uitgereikt (CPNB)

Madurodam heeft vanaf heden een levensecht koninklijk gezin op miniatuurformaat; het park liet Willem-Alexander, Máxima en hun drie dochters scannen en afdrukken met een 3D-printer (NOS)

Aan de hand van het eerder verschenen boek van de tranentrekker The Fault in Our Stars, voor een flink deel opgenomen in Amsterdam, struinen duizenden tieners al door de hoofdstad, die er miljoenen aan hoopt te verdienen (AD)

Previous ArticleNext Article
Sinds 2000 schrijf ik over jongerenmarketing en aanverwante zaken, per september 2012 als hoofdredacteur van kidsenjongeren.nl. Gewoon omdat het kan en omdat dit de allerleukste doelgroep is. Onafhankelijk en zo objectief mogelijk, op persoonlijke titel. Ter informatie, ter inspiratie. Reacties kan je hieronder plaatsen, vragen en ideeën kan je mailen naar dennis@kidsenjongeren.nl, overige interesses kan je volgen via @dhoogervorst op Twitter, linken kan via LinkedIn en Last.fm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kids en Jongeren Marketing blog website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright © 2021