Kinderen en jongeren zijn continu in het nieuws. De meest lezenswaardige/opvallende berichten uit andere bronnen verzamel ik wekelijks* in een post met ‘kortjes’ – oneliners met een linkje naar het oorspronkelijke artikel. KLIK & LEES:
Over-protective mothers are creating a generation of ‘cotton wool kids’ by actively encouraging children to play indoors; most children now spend less than 3 hours a week playing out and getting dirty, according to a study by Persil (Daily Mail)
For all the chatter about the formulaic sameness of Hollywood movies, no genre in recent years has been more thematically rigid than the computer-animated children’s movie, these films have been infected with what might be called the magic-feather syndrome (The Atlantic)
Coca-Cola in Israel launched its mini bottles by creating 3D printed mini figurines of its customers, but you had to work to get there — first, users created the minis using a mobile app, and had to keep them happy, a la Tamagotchi (Creativity)
Abercrombie & Fitch, Aeropostale and American Eagle have fallen out of fashion with fickle U.S. teens; young shoppers are now less interested in their logo-centric clothes and more eager to shop for electronics or go to low-cost, fast-fashion chains (The Huffington Post)
A well-timed trip to the mall is a long-approved variety of psychic medicine; no matter how preposterously officious the term ‘retail therapy’ might sound to you, research has consistently found that shopping our way out of an emotional hole really does work (The Atlantic)
There’s a new phenomenon sweeping the web that threatens to overtake street style altogether: the selfie (Fashionista)
Here are three common myths about Millennials that are probably just not true: #1 Hookup Culture Killed Dating; #2 Young People Can’t Stop Sexting on Snapchat; #3 They Want All Fresh All Local All the Time (Ypulse)
Millennials don’t necessarily embrace things that used to work for a brand: “They embrace disruption in the industry” (QSR Web)
McDonald’s clearly recognizes star power when they see it (crowds of screaming tweens are usually a clue); a new spot finds seventeen year old teen-pop sensation Austin Mahone in the studio, only to be distracted by the sight of a tasty McDonald’s breakfast (Meme Machine)
Toshiba targets the college-guy demo with sophomoric humor in a trio of Canadian spots from Capital C; all of the action takes place in dorm rooms, and the ads seek to show how the client’s computers can improve the school experience (AdFreak)
New research on children’s online risk and parenting practices across Europe reveals that a potentially negative pattern is developing in some countries that either limits children’s
engagement or does not prevent risk of harm (EU Kids Online; pdf)
The day before his 22nd birthday, Garrett Smith hanged himself in his closet; a decade later, his father is launching a multimillion-dollar television and radio campaign to encourage young adults to open up about their experiences with mental illness (USA Today)
Silk Road, the Dark Web drug marketplace made famous in 2011, is a global success; teenagers are flooding in to take advantage of the easy-to-use black market, so excited by their new mind-altering purchases that they hurry to post pictures and descriptions to Tumblr (The Daily Dot)
Artsen en deskundigen waarschuwen voor een oprukkend fenomeen bij kinderen en jongeren: de gameboyrug — kinderen in de groei zitten zo vaak kromgebogen boven hun smartphones, Nintendo’s of tablets, dat ze een kromme, vergroeide rug zouden ontwikkelen (de Volkskrant)
Bijna 1 op de 10 kinderen heeft op zijn vijfde al een mobiele telefoon, blijkt uit nieuw onderzoek van de Britse vergelijkingssite uSwitch onder 1.420 ouders; de gemiddelde leeftijd voor het eerste toestel ligt op 11 jaar, ouders geven gemiddeld zo’n 146 euro uit aan het mobieltje van hun kind (AD)
Dat klinkt dat de internetverslaving van jongeren zorgwekkend is, vindt Rian Visser overdreven, want er is een omwenteling op handen: “Een normalisatie van mediagebruik, die ontstaat omdat de pubers volwassen worden en zichzelf daarom beter beperkingen kunnen opleggen” (de Volkskrant)
Hoe meer jongeren Facebook gebruiken, hoe ongelukkiger ze worden; het gebruik van het sociale netwerk heeft direct effect op hoe jongeren zich voelen en hoe tevreden ze zijn met hun leven, blijkt uit onderzoek van the University of Michigan (NU.nl)
Makers van apps voor kinderen tot 13 jaar mogen voortaan geen foto-, video- en audiomateriaal van de jonge gebruikertjes verzamelen zonder toestemming van een ouder; Apple heeft de richtlijnen voor zijn apps voor kinderen aangepast (BN De Stem)
De AVRO start in het voorjaar van 2014 met de jongerenvariant van Wie is de Mol, getiteld Wie is de Mol Junior; de presentatie is net als bij de volwasseneneditie in handen van Art Rooijakkers (Fonk)
De speelgoedwinkels zijn hartstikke blij met de spacescooter, een nieuw soort step; in enkele maanden tijd zijn er al 50.000 van verkocht, en dat is opmerkelijk in deze tijd van crisis, want de prijs is behoorlijk (NOS op 3; afbeelding/video via Intertoys)
Dit jaar zullen er in de VS naar verwachting ruim 5,8 miljoen platen verkocht worden, een stijging van ruim 25% ten opzichte van vorig jaar; vinyl is vooral populair onder jongeren tussen 18 en 24 jaar, dit terwijl de verkoop van muziekdownloads voor het eerst daalt (Eburon)
McDonald’s introduceert gratis digitale, interactieve kinderboeken bij iedere Happy Meal; met drie miljoen gasten per week hoopt McDonald’s een substantiële bijdrage te leveren aan het lezen met en door kinderen in Nederland (mobilemarketing.nl)
De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie roept RTL op om te stoppen met alcoholspektakel Oh Oh Cherso — het programma zou jongeren aansporen tot buitensporige alcoholconsumptie: “Een foute gedachte, want jongeren zelf zijn verantwoordelijk” (STIVA; Elsevier)
Het aantal jeugdige rokers stijgt in de provincie Groningen, steeds meer jongeren op het voortgezet onderwijs en middelbaar onderwijs steken af en toe een sigaret op; in 2012 rookte in deze regio 19% van de jongeren, vier jaar geleden was dat 17% (DVHN)
Jongeren die rijlessen nemen zodra ze 16,5 jaar zijn vinden dat ze daardoor een zelfverzekerder en een veiliger bestuurder worden, blijkt uit een tussentijds onderzoek naar 2toDrive, een proef waarbij jongeren al op hun 17de examen mogen doen (Parool)
In tegenstelling tot hun leeftijdsgenoten in de rest van de wereld, halen steeds meer Nederlandse jongeren hun rijbewijs; de groei komt volledig op het conto van de 17-jarigen — vorig jaar nam het percentage jongeren dat een rijbewijs haalde met bijna 12% toe ten opzichte van 2011 (AutoWeek)
Veilig Verkeer Nederland startte de campagne ‘De scholen zijn weer begonnen’, om bestuurders alert te maken op de scholieren die weer naar school gaan — in deze periode is de kans op ongevallen tussen kinderen en bestuurders hoger dan in de rest van het jaar (Managers Online)
LinkedIn gaat zich vanaf nu ook op jongeren richten; het zakelijke sociale netwerk introduceert scholenpagina’s en verlaagt de minimumleeftijd waarop leden zich aan kunnen melden (de Volkskrant)
Google werkt aan nieuwe instellingen voor de Chrome-browser waarmee ouders internettoegang voor hun kinderen kunnen beperken; met de nieuwe ‘supervisie-accounts’ hebben ouders of leraren meer controle over hoe en wanneer kinderen internetten (NUtech)
Jaarlijks verlaten nog altijd tien- tot vijftienduizend kinderen zonder zwemdiploma de basisschool; ‘dat aantal lijkt omhoog te gaan’, zegt directeur Andre de Jeu van de Vereniging Sport en Gemeenten (de Volkskrant)
In het Tikibad in attractiepark Duinrell in Wassenaar moest 2,2 miljoen liter vers water worden gepompt nadat de vervuilingsmeters waren uitgeslagen; boosdoeners zijn de modieuze onderbroeken die jongeren onder hun zwembroek dragen (AD)
Kinderen die hun populariteit overschatten zijn minder vaak pestkoppen dan zij die dat onderschatten of die beter weten wat hun sociale plek is, blijkt uit nieuw onderzoek van de Michigan State University (NU.nl)
Zangeres Wilma Fieten uit Zuidwolde heeft met de kinderen van de basisschool in Linde een speciaal liedje gemaakt over pesten; Toverstafje voor de pijn heet het nummer (RTV Drenthe)
Pestexpert René Veenstra zegt dat KPN te ver gaat in de meest recente commercial om 4G te promoten: “Dat het filmpje tegen de zin van de jongen op internet wordt gezet, is in tegenspraak met alle regels over verantwoord gebruik van sociale media en de etiquette op internet” (Adformatie)
Een pr-actie van LG in Zuid-Korea is volkomen uit de hand gelopen; de introductie van de nieuwe G2-smartphone leidde tot 20 gewonden (Communicatie Online)
Ouders onderschatten chronisch hoe seksueel actief tieners zijn, blijkt uit een onderzoek van het tijdschrift J/M voor ouders, zo meent maar 53 procent van de ouders van 16-jarigen dat hun zoon of dochter ooit heeft getongzoend (de Volkskrant)
Ongeveer 15% van de 2- tot 25-jarigen kampt met overgewicht, toch vinden bijna alle jongeren dat ze in goede gezondheid verkeren; jongeren in huishoudens met een lager inkomen hebben vaker overgewicht en gaan vaker naar de huisarts dan jongeren in de hoogste inkomensgroep (CBS)
Kinderen die vier of meer glazen frisdrank per dag drinken zijn twee keer zoveel geneigd om dingen van anderen kapot te maken, in gevechten te belanden en mensen aan te vallen (NU.nl)
Een splitscreen tvc van Coca-Cola moedigt mensen in de UK aan om meer te leven als je grootouders; jaren ’50 grootvader beweegt meer, gaat met de fiets naar het werk, eet minder en minder vet en neemt de tijd voor dingen (Adformatie)
Bij jeansmerk Diesel hebben ze begrepen dat een campagne met niet-typische modellen voor aandacht zorgt: hun ‘Reboot’-campagne toont dan ook een eigenzinnige keuze aan gezichten (Nieuwsblad.be)
Student Sebastiaan Smits stuitte in een Amerikaanse advertentie op houten en bamboe brilmonturen; een paar weken later is hij een van de grootste verkopers in Nederland (Emerce)
Uit onderzoek blijkt dat pubers tussen de 13 en 19 jaar hun ouders ruim 7.000 euro per jaar kosten; het meeste geld gaat op aan dagelijkse dingen als eten en drinken (De Telegraaf)
*Door vakantie deze keer over een wat langere periode